ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenskar vill utmana ”katastrofalt” spansk smågodis

  • Robin Karlsson, Sebastian Molina och Sebastian Karlsson ska sälja svenskt smågodis i Spanien. Foto: Jonas Eng

Vad tycker egentligen spanjorer om röda Ferrari-bilar, sura nappar och salta lakritsapor? Med sin första enhet på svensktäta Torreviejas huvudstråk vill tre svenska entreprenörer få den inhemska befolkningen att tänka ”godis” istället för ”chuches” när de planerar sitt eget fredagsmys.

”Vi vill konceptualisera skandinaviskt lösviktsgodis, och visa världen att vårt godis faktiskt är outstanding. Att jämföra svenskt godis med spanskt godis är som att jämföra Ferrari och Bugatti med Opel och Seat”, säger Sebastian Karlsson.

Tillsammans med tvillingbrodern Robin Karlsson och svågern Sebastian Molina står han bakom Godis Store SL, som ska ta fasta på och utveckla den livsnjutarkultur som finns i Spanien. Ambitionen att utmana Belros, Spaniens svar på Hemmakväll som har närmare 150 enheter, kan tyckas kaxigt men Robin Karlsson är övertygad om att de är på rätt spår.

”Det räcker att titta på Belros etableringskarta för att förstå att det redan finns en inarbetad marknad för lösviktsgodis. Däremot är kvaliteten katastrof. Det är smaklöst och dålig konsistens, för lite socker eller värsta sockerbomberna. Nu har vi fått kvitton på att spanjorerna bryr sig om hur godis smakar.”

Att Godis Store SL satsat på en klassisk svenskregion är ett strategiskt beslut – på så sätt kan man få svenskar på plats att sköta marknadsföringen.

”Det ger oss en kickstart. Men det är framför allt spanjorerna som intresserar oss, det är där vi på sikt kan hitta våra största stamkunder. Vi vill slåss mot Belros och ta marknadsandelar av dem”, säger Sebastian Molina.

Trion lanserade sin första enhet – med butiksnamnet Godis – i Torrevieja i augusti men visionen är att öppna ytterligare 15-20 stycken godisbutiker på Costa Blanca, bland annat i Alicante och Valencia, de kommande tre åren. 

”Visst finns det fallgropar, men vi känner redan att vi har ’kryssat för’ spanjorerna – där är vi hemma. Vår största utmaning är att kunna rekrytera enhetschefer som har den typen av mentalitet, servicetänk och arbetsmoral som vi letar efter”, säger Sebastian Karlsson.

I Torrevieja har man anställt två driftansvariga från Sverige som samtidigt klivit in som delägare i verksamheten.

”De har verkligen gjort ett otroligt jobb. Den rekryteringsparollen kommer vi fortsätta med även när vi expanderar. Tanken redan från början har varit att bygga upp ett kedjekoncept. Ska man bara satsa på en godisbutik i Spanien har vi andra bolag som kan generera mer pengar”, säger Sebastian Molina.

De tre Norrköpingskillarna, alla i övre 20-årsåldern, är drivna serieentreprenörer. I koncernen Kamo Holding finns allt från bemanningsföretag och städbolag till ett bygg- och industribolag och en tatueringsklinikkedja.

För tvillingbröderna Sebastian och Robin Karlsson har vägen ut i företagandet varit som en revansch i livet.

”Vi har bevisat att hur stor smäll man åkt på så går det alltid att resa sig, och använda erfarenheterna på rätt sätt”, säger Sebastian Karlsson.

Han använder ord som strulig och trasslig när han talar om sin egen uppväxt, och berättar att bröderna i många år livnärde sig som ”entreprenörer på gatan”. Vändpunkten kom hösten 2010.

”Då satt jag och Robin häktade tillsammans. Skulle vi ha blivit dömda hade det blivit ganska många år i fängelse. På varsin sida om cellen bad vi båda till Gud om en andra chans. När vi släpptes fria kändes det som rätt tillfälle att vända våra drivkrafter till någonting större, på rätt sida av lagen.”

De senaste tio åren säger de sig ha hittat hem i entreprenörskapet. Genom åren har de drivit ett flertal mindre bolag. Redan när Robin Karlsson drev en närlivsbutik i Norrköping för sex år sedan fanns det tankar på att etablera svenskt lösviktsgodis på en internationell marknad.

”Jag gjorde all research och allt grundjobb när det gällde fraktregler och importavtal för att jag skulle kunna trycka på gröna knappen, men på den tiden saknade vi någon som kunde drifta verksamheten på plats, och självklart var det en kapitalfråga också. Idén rann ut i sanden.”

När trion nu går all in på Spanien gör man det inte bara med en fysisk butik utan också med en webbshop där man som privatperson och företag kan göra beställningar och få produkterna hemkörda.

”Allt blir mer webbaserat, folk blir mer bekväma och tycker att det är skönare att få leveranser till dörren. 30 procent av dagskassorna kommer från webbhandeln och ökar hela tiden. Vi ser oss som en mobil godisaffär”, säger Robin Karlsson.

Å ena sidan drivs han av att bygga upp ett koncept för att på sikt kunna ”göra en grym exit”, men erkänner samtidigt att det är farligt att tänka i sådana banor.

”Huvudsaken är att vi gör saker med kärlek. Många tror att vi redan är en franchisekedja, eftersom vi jobbar med tydliga sektioner, färgkoder och nischad inredning. Det ska inte bara vara godis som utmärker oss, utan känslan av kvalitet.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer