Svenskar vill utmana ”katastrofalt” spansk smågodis

Vad tycker egentligen spanjorer om röda Ferrari-bilar, sura nappar och salta lakritsapor? Med sin första enhet på svensktäta Torreviejas huvudstråk vill tre svenska entreprenörer få den inhemska befolkningen att tänka ”godis” istället för ”chuches” när de planerar sitt eget fredagsmys.

Robin Karlsson, Sebastian Molina och Sebastian Karlsson ska sälja svenskt smågodis i Spanien.
Robin Karlsson, Sebastian Molina och Sebastian Karlsson ska sälja svenskt smågodis i Spanien.Foto:Jonas Eng

”Vi vill konceptualisera skandinaviskt lösviktsgodis, och visa världen att vårt godis faktiskt är outstanding. Att jämföra svenskt godis med spanskt godis är som att jämföra Ferrari och Bugatti med Opel och Seat”, säger Sebastian Karlsson.

Tillsammans med tvillingbrodern Robin Karlsson och svågern Sebastian Molina står han bakom Godis Store SL, som ska ta fasta på och utveckla den livsnjutarkultur som finns i Spanien. Ambitionen att utmana Belros, Spaniens svar på Hemmakväll som har närmare 150 enheter, kan tyckas kaxigt men Robin Karlsson är övertygad om att de är på rätt spår.

”Det räcker att titta på Belros etableringskarta för att förstå att det redan finns en inarbetad marknad för lösviktsgodis. Däremot är kvaliteten katastrof. Det är smaklöst och dålig konsistens, för lite socker eller värsta sockerbomberna. Nu har vi fått kvitton på att spanjorerna bryr sig om hur godis smakar.”

Att Godis Store SL satsat på en klassisk svenskregion är ett strategiskt beslut – på så sätt kan man få svenskar på plats att sköta marknadsföringen.

”Det ger oss en kickstart. Men det är framför allt spanjorerna som intresserar oss, det är där vi på sikt kan hitta våra största stamkunder. Vi vill slåss mot Belros och ta marknadsandelar av dem”, säger Sebastian Molina.

Trion lanserade sin första enhet – med butiksnamnet Godis – i Torrevieja i augusti men visionen är att öppna ytterligare 15-20 stycken godisbutiker på Costa Blanca, bland annat i Alicante och Valencia, de kommande tre åren. 

”Visst finns det fallgropar, men vi känner redan att vi har ’kryssat för’ spanjorerna – där är vi hemma. Vår största utmaning är att kunna rekrytera enhetschefer som har den typen av mentalitet, servicetänk och arbetsmoral som vi letar efter”, säger Sebastian Karlsson.

I Torrevieja har man anställt två driftansvariga från Sverige som samtidigt klivit in som delägare i verksamheten.

”De har verkligen gjort ett otroligt jobb. Den rekryteringsparollen kommer vi fortsätta med även när vi expanderar. Tanken redan från början har varit att bygga upp ett kedjekoncept. Ska man bara satsa på en godisbutik i Spanien har vi andra bolag som kan generera mer pengar”, säger Sebastian Molina.

De tre Norrköpingskillarna, alla i övre 20-årsåldern, är drivna serieentreprenörer. I koncernen Kamo Holding finns allt från bemanningsföretag och städbolag till ett bygg- och industribolag och en tatueringsklinikkedja.

För tvillingbröderna Sebastian och Robin Karlsson har vägen ut i företagandet varit som en revansch i livet.

”Vi har bevisat att hur stor smäll man åkt på så går det alltid att resa sig, och använda erfarenheterna på rätt sätt”, säger Sebastian Karlsson.

Han använder ord som strulig och trasslig när han talar om sin egen uppväxt, och berättar att bröderna i många år livnärde sig som ”entreprenörer på gatan”. Vändpunkten kom hösten 2010.

”Då satt jag och Robin häktade tillsammans. Skulle vi ha blivit dömda hade det blivit ganska många år i fängelse. På varsin sida om cellen bad vi båda till Gud om en andra chans. När vi släpptes fria kändes det som rätt tillfälle att vända våra drivkrafter till någonting större, på rätt sida av lagen.”

De senaste tio åren säger de sig ha hittat hem i entreprenörskapet. Genom åren har de drivit ett flertal mindre bolag. Redan när Robin Karlsson drev en närlivsbutik i Norrköping för sex år sedan fanns det tankar på att etablera svenskt lösviktsgodis på en internationell marknad.

”Jag gjorde all research och allt grundjobb när det gällde fraktregler och importavtal för att jag skulle kunna trycka på gröna knappen, men på den tiden saknade vi någon som kunde drifta verksamheten på plats, och självklart var det en kapitalfråga också. Idén rann ut i sanden.”

När trion nu går all in på Spanien gör man det inte bara med en fysisk butik utan också med en webbshop där man som privatperson och företag kan göra beställningar och få produkterna hemkörda.

”Allt blir mer webbaserat, folk blir mer bekväma och tycker att det är skönare att få leveranser till dörren. 30 procent av dagskassorna kommer från webbhandeln och ökar hela tiden. Vi ser oss som en mobil godisaffär”, säger Robin Karlsson.

Å ena sidan drivs han av att bygga upp ett koncept för att på sikt kunna ”göra en grym exit”, men erkänner samtidigt att det är farligt att tänka i sådana banor.

”Huvudsaken är att vi gör saker med kärlek. Många tror att vi redan är en franchisekedja, eftersom vi jobbar med tydliga sektioner, färgkoder och nischad inredning. Det ska inte bara vara godis som utmärker oss, utan känslan av kvalitet.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Så levererar du den mobila arbetsplatsen kostnadseffektivt, säkert och med användaren i fokus

Henrik Fagrell, Vice VD. Foto: Daniel Forsbring 
Helena Reimeringer, Säljchef och affärsutveckling strategiska tjänster Foto: Carl Björklund
Henrik Fagrell, Vice VD. Foto: Daniel Forsbring Helena Reimeringer, Säljchef och affärsutveckling strategiska tjänster Foto: Carl Björklund

Att investera i Managed Mobility Services (MMS) innebär en möjlighet för företag att kunna öka säkerheten, minska kostnader och komplex IT, samtidigt som medarbetarnas produktivitet och tillfredsställelse ökar. 

Techstep är en MMS-leverantör som hjälper Enterprise-företag i Norden att växa den moderna arbetsplatsen och effektivisera processer med mobil teknologi på ett sätt som både optimerar verksamheten och förbättrar arbetsdagen för medarbetarna. Genom att kombinera mjukvara, hårdvara och paketerade MMS-tjänster guidar de kunden till en trygg, säker och hållbar mobil utveckling.

 – I kort kan man säga att vårt koncept är en mobil livscykel-tjänst som möter de växande krav från verksamheten på en flexibel och mobil arbetsplats, samtidigt som den skapar en bra upplevelse för användaren och en stor effektivisering för företagen, säger, Henrik Fagrell, Vice VD.

Mobilt är enklare, effektivare och mer innovativt

En konsekvens av pandemin är att allt fler företag investerar i ny teknologi för att kunna möta de anställdas krav på en mer mobil arbetsplats. Allt fler implementerar nya arbetssätt där mobilen blir ett verktyg att göra kritiska arbetsuppgifter på, från den plats där medarbetaren befinner sig och med verktyg som medarbetaren själv valt. Det innebär en stor förändring för både företag och medarbetare och som med all förändring är förståelse precis lika viktig som att ha rätt hårdvara och teknologi på plats. Att arbeta strategiskt med mobilitet är extra viktigt i och med att tekniken utvecklas extremt snabbt och att användarna är mer mobila än någonsin med pandemin. 

– Att jobba mobilt är enklare, effektivare och mer innovativt. Det ger ett stort värde i produktivitet och en större flexibilitet och balans hos medarbetaren. Våra MMS-tjänster gör att vår kund kan leverera ett modernt och mobilt kontor till sina anställda, som kan arbeta med mobila verktyg så som surfplattor och mobiltelefoner de själva valt. Är det mobila verktyget viktigt för att göra arbetet effektivt måste företag också investera i att designa rätt verktyg (appar) och rätt processer som tillsammans skapar en bra användarupplevelse. För att hjälpa våra kunder med detta tar vi ett holistiskt perspektiv på det mobila och sätter medarbetaren i fokus, berättar Helena Reimeringer, Säljchef och affärsutveckling strategiska tjänster.

Helhetsgrepp om den mobila livscykeln 

MMS-tjänster från Techstep levereras i tre olika delar; Asset management, Platform management och Advisory service. Tjänsterna ger en komplett översikt på företagets mobila hårdvara och full kontroll över säkerhetsaspekter så som identitetshantering. En gemensam portal med service och support minskar administrationen för IT-avdelningen och genom tjänstens verktyg kan företagen säkerställa att alla enheter alltid har rätt version av operativsystem och appar. 

– Vi har en unik spetskompetens som följer med kunden på den mobila resan genom hela livscykeln, från installation till eftermarknad och återtag. Vi sätter upp mål, strategi och hjälper kunden att digitalisera och automatisera företagets mobila livscykel, säger Henrik Fagrell. 

Om oss

Techstep är en Nordisk Managed Mobility Services-leverantör, med 295 anställda i Norge, Sverige och Danmark. Med 550+ Enterprise-kunder i olika branscher inom privat och offentlig sektor gör Techstep det möjligt för verksamheter och deras anställda att utföra sitt arbete på mobila enheter och platser, med en hög grad av säkerhet och operativ stabilitet.

www.techstep.se

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?