Annons

Svenskar vill utmana ”katastrofalt” spansk smågodis

Vad tycker egentligen spanjorer om röda Ferrari-bilar, sura nappar och salta lakritsapor? Med sin första enhet på svensktäta Torreviejas huvudstråk vill tre svenska entreprenörer få den inhemska befolkningen att tänka ”godis” istället för ”chuches” när de planerar sitt eget fredagsmys.

Robin Karlsson, Sebastian Molina och Sebastian Karlsson ska sälja svenskt smågodis i Spanien.
Robin Karlsson, Sebastian Molina och Sebastian Karlsson ska sälja svenskt smågodis i Spanien.Foto:Jonas Eng

”Vi vill konceptualisera skandinaviskt lösviktsgodis, och visa världen att vårt godis faktiskt är outstanding. Att jämföra svenskt godis med spanskt godis är som att jämföra Ferrari och Bugatti med Opel och Seat”, säger Sebastian Karlsson.

Tillsammans med tvillingbrodern Robin Karlsson och svågern Sebastian Molina står han bakom Godis Store SL, som ska ta fasta på och utveckla den livsnjutarkultur som finns i Spanien. Ambitionen att utmana Belros, Spaniens svar på Hemmakväll som har närmare 150 enheter, kan tyckas kaxigt men Robin Karlsson är övertygad om att de är på rätt spår.

”Det räcker att titta på Belros etableringskarta för att förstå att det redan finns en inarbetad marknad för lösviktsgodis. Däremot är kvaliteten katastrof. Det är smaklöst och dålig konsistens, för lite socker eller värsta sockerbomberna. Nu har vi fått kvitton på att spanjorerna bryr sig om hur godis smakar.”

Att Godis Store SL satsat på en klassisk svenskregion är ett strategiskt beslut – på så sätt kan man få svenskar på plats att sköta marknadsföringen.

”Det ger oss en kickstart. Men det är framför allt spanjorerna som intresserar oss, det är där vi på sikt kan hitta våra största stamkunder. Vi vill slåss mot Belros och ta marknadsandelar av dem”, säger Sebastian Molina.

Trion lanserade sin första enhet – med butiksnamnet Godis – i Torrevieja i augusti men visionen är att öppna ytterligare 15-20 stycken godisbutiker på Costa Blanca, bland annat i Alicante och Valencia, de kommande tre åren. 

”Visst finns det fallgropar, men vi känner redan att vi har ’kryssat för’ spanjorerna – där är vi hemma. Vår största utmaning är att kunna rekrytera enhetschefer som har den typen av mentalitet, servicetänk och arbetsmoral som vi letar efter”, säger Sebastian Karlsson.

I Torrevieja har man anställt två driftansvariga från Sverige som samtidigt klivit in som delägare i verksamheten.

”De har verkligen gjort ett otroligt jobb. Den rekryteringsparollen kommer vi fortsätta med även när vi expanderar. Tanken redan från början har varit att bygga upp ett kedjekoncept. Ska man bara satsa på en godisbutik i Spanien har vi andra bolag som kan generera mer pengar”, säger Sebastian Molina.

De tre Norrköpingskillarna, alla i övre 20-årsåldern, är drivna serieentreprenörer. I koncernen Kamo Holding finns allt från bemanningsföretag och städbolag till ett bygg- och industribolag och en tatueringsklinikkedja.

För tvillingbröderna Sebastian och Robin Karlsson har vägen ut i företagandet varit som en revansch i livet.

”Vi har bevisat att hur stor smäll man åkt på så går det alltid att resa sig, och använda erfarenheterna på rätt sätt”, säger Sebastian Karlsson.

Han använder ord som strulig och trasslig när han talar om sin egen uppväxt, och berättar att bröderna i många år livnärde sig som ”entreprenörer på gatan”. Vändpunkten kom hösten 2010.

”Då satt jag och Robin häktade tillsammans. Skulle vi ha blivit dömda hade det blivit ganska många år i fängelse. På varsin sida om cellen bad vi båda till Gud om en andra chans. När vi släpptes fria kändes det som rätt tillfälle att vända våra drivkrafter till någonting större, på rätt sida av lagen.”

De senaste tio åren säger de sig ha hittat hem i entreprenörskapet. Genom åren har de drivit ett flertal mindre bolag. Redan när Robin Karlsson drev en närlivsbutik i Norrköping för sex år sedan fanns det tankar på att etablera svenskt lösviktsgodis på en internationell marknad.

”Jag gjorde all research och allt grundjobb när det gällde fraktregler och importavtal för att jag skulle kunna trycka på gröna knappen, men på den tiden saknade vi någon som kunde drifta verksamheten på plats, och självklart var det en kapitalfråga också. Idén rann ut i sanden.”

När trion nu går all in på Spanien gör man det inte bara med en fysisk butik utan också med en webbshop där man som privatperson och företag kan göra beställningar och få produkterna hemkörda.

”Allt blir mer webbaserat, folk blir mer bekväma och tycker att det är skönare att få leveranser till dörren. 30 procent av dagskassorna kommer från webbhandeln och ökar hela tiden. Vi ser oss som en mobil godisaffär”, säger Robin Karlsson.

Å ena sidan drivs han av att bygga upp ett koncept för att på sikt kunna ”göra en grym exit”, men erkänner samtidigt att det är farligt att tänka i sådana banor.

”Huvudsaken är att vi gör saker med kärlek. Många tror att vi redan är en franchisekedja, eftersom vi jobbar med tydliga sektioner, färgkoder och nischad inredning. Det ska inte bara vara godis som utmärker oss, utan känslan av kvalitet.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?