ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Livsmedel

Svenskar i täten för alkoholfritt: ”Exploderat de senaste åren”

  • Maria Sehlström och Craig Hutchison har startat eget ”bränneri” och gör succé med en egenutvecklad gin, Ceder's Alt-gin.
  • Moa Gürbüzer, grundare av Oddbird. Foto: Magnus Gotander

Den ena gör svenskt gin i England, den andra franska viner i Göteborg. Här är succéentreprenörerna som går i täten för den heta alkoholfria trenden i dryckesbranschen.

För 20 år sedan svarade 72 procent av Sveriges ungdomar att de var ”ganska eller mycket intresserade av att festa” enligt Ungdomsbarometern, den största årligt återkommande attityd- och beteendeundersökningen bland unga. I dag är samma siffra nere i 44 procent. Liknande trend syns i hela Europa. Vi dricker allt mindre alkohol, i synnerhet den yngre generationen. 

En starkt ökad medvetenhet om hälsa och träning, sociala medier, en ökad etnisk och religiös mångfald, minskat grupptryck, tidsbrist, bättre familjerelationer… Förklaringarna är många. Och det har öppnat upp för en snabb transformation och nya aktörer i dryckesbranschen.  Öl, vin, sprit - allt utvecklas i dag i snabb takt även i alkoholfria varianter.

På ölsidan är det redan en succé utan alkohol. 

”Alkoholfritt ökade med 8 procent och är den varugrupp som procentuellt ökade mest 2019”, förklarade Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson i samband med bokslutet nyligen.

De senaste fem åren har den globala marknaden för alkoholfri öl växt med 4,4 procent per år samtidigt som den totala ölmarknaden bara växte med 0,2 procent, enligt investmentbanken UBS.

Spendrups noterade i fjol en volymökning på hela 29 procent för koncernens alkoholfria öl.

Den holländska ölgiganten Heineken har hela 325 alkoholfria ölprodukter i sortimentet. Danska Carlsberg räknar med att marknaden för den alkoholfria ölen har en tillväxttakt som är tre gånger högre än den traditionella ölmarknaden. Världens största bryggerikoncern, AB Inbev, räknar samtidigt med att det alkoholfria ölet står för 20 procent av försäljningen 2025. 

Det är inte bara tillväxten bryggarna törstar efter, den alkoholfria ölen har dessutom bättre marginaler trots något högre tillverkningskostnad, men tack vare lägre skatt.

Efter boomen för alkoholfri öl börjar det nu också bubbla på allvar för alkoholfri sprit.

Maria Sehlström träffade sin man Craig Hutchison från Sydafrika när de bägge jobbade på Absolut Vodka. Idag har de startat eget ”bränneri” och gör succé med en egenutvecklad gin, Ceder's Alt-gin.

”Det är en marknad som fullkomligt exploderat de senaste åren”, beskriver Maria Sehlström utvecklingen för alkoholfri gin från sin horisont i London, ginens huvudstad, där familjen bor i dag.

Men de är inte ensamma, det finns ett 90-tal olika produkter inom alkoholfri sprit, enligt Maria Sehlström.

Deras gin finns i dag i 13 länder, inklusive Australien och Hongkong. 

”Nu tittar vi på att lansera i USA inom de närmaste månaderna”, berättar Maria Sehlström.

Produktutvecklingen går fortsatt varm hemma hos makarna Sehlström/Hutchison och har redan lett fram till nästa produkt, Celtic Soul, som nyligen lanserats i Storbritannien.

”Den får inte kallas whisky, utan det är en ‘non alcoholic dark spirit’, som har väldigt mycket samma smakprofil som whisky. Dessutom håller vi på att utveckla en rom och en CBD-produkt. Allt alkoholfritt.”

Lika het är ännu inte marknaden för alkoholfritt vin. Men Moa Gürbüzer, grundare av Oddbird som tidigare hette MRG Wines, är en svensk entreprenör som är på väg att ändra på det.

Som socionom hade hon nära 30 års erfarenhet av socialt arbete med familjer som ofta drabbats hårt av alkoholmissbruk. Det sådde fröet till hennes göteborgska ”alkoholbefriade” vinimperium.

”Alla stora producenter och distributörer vill ha viner utan alkohol i sina portföljer”, förklarar Moa Gürbüzer.

Oddbird avalkoholiserar bara de finaste premiumvinerna, förklarar hon. Annars är risken stor att det ”bara blir druvjuice”.

I hennes sortiment finns redan vin som tagits fram i samarbete med Richard Juhlin, Sveriges främste champagnekännare. Och hon är inte lite stolt över förfrågan hon nyligen fått från franska champagnehuset Veuve Clicquot.

”Hur smakar vår champagne utan alkohol, vill de veta. Att de bara ställer den frågan öppnar många nya vägar.”

Men det finns ett segment som väntar på sitt genombrott på den alkoholfria arenan.

”Rött vin är fortfarande svårt. Men vi letar efter andra vindruvor än de vanliga som merlot och shiraz. Andra druvor som inte är kända på marknaden för att kunna göra bra alkoholbefriade röda viner”, förklarar Moa Gürbüzer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer