ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenskan som utmanar Elon Musk

  • Christina Lampe-Önnerud ska lansera ett nytt batteri. Foto: Christine Olsson/TT och Stephan Savoia/AP/TT

Christina Lampe-Önnerud är på väg att lansera ett nytt slags batteri, som hon tror kan köra ifrån Elon Musks Tesla och som snart ska visas upp i Detroit av Fiat Chrysler.
En grafitfyndighet i Moçambique ger extra draghjälp åt entreprenören från Ludvika.

"Vi har ett katastrofalt problem", berättar Christina Lampe-Önnerud, som sedan 2012 driver det lilla företaget Cadenza Innovation från staden Wilton i Connecticut, dryga timmen norr om New York.

"Det saknas bra batterier i världen", fortsätter hon.

Själv har hon varit verksam i branschen länge. Hon grundade 2005 ett batteribolag vid namn Boston-Power, där bland annat Wallenbergstiftelserna investerade, men kom att kliva av 2012.

"Då kunde jag ta ett steg tillbaka och fundera."

Resultatet blev en vision om ett litet, men stapelbart litium-jonbatteri. Det är den vanligaste sortens batterier, men de dras med nackdelar som brandrisk och högt pris, någonting som Christina Lampe-Önnerud alltså vill adressera.

"Jag har försökt att lägga in mina 20 års erfarenhet på insidan, på ett säkert sätt."

Säkerheten ordnas genom att celler omges av ett keramiskt material, som blandas med aluminiumhydroxid, ett ämne som används i brandsläckare.

"Det görs på samma sätt som en äggkartong."

Eftersom cellerna är isolerade, kan de läggas nära varandra, vilket spar plats. Ett samarbete med den amerikanska aluminiumjätten Alcoa har lett fram till ett kompakt och omslutande hölje.

I dagarna slöt australiska gruvbolaget Syrah, med en ny stor fyndighet grafit i Moçambique, ett avtal om leveranser av viktiga kol-material.

"Om kolet, som används i batteriets pluspol, är välgjort drar det ned kostnaden och ökar prestandan."

Den typen av samverkan är central för Cadenza Innovations affärsidé. Christina Lampe-Önnerud har stora planer, men liten personalstyrka.

"Vi bygger produkten tillsammans med underleverantörer redan från början", förklarar hon.
Cadenza Innovation har gått från tio till tjugo anställda, men hon säger att omkring 200 personer på olika företag är inblandade i utvecklingen. Trots att hon vill skapa en revolution inom energiförsörjning, tänker hon sig inte någon egen tillverkning.

"Vår affärsidé är att inte producera själva, utan låta andra tillverka", säger Lampe-Önnerud som alltså avser utveckla och patentera en produkt, för att sedan licensiera den till andra.
"Vi har ingenting emot att stå bakom ridån."

Samtidigt är batteribranschen någonting som skapar stora rubriker. Elon Musk bygger världens största batterifabrik, medan tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson är på väg att uppföra en fabrik i Sverige.

Christina Lampe-Önnerud välkomnar uppmärksamheten, och påtalar att det finns både samhällsnytta och ekonomiska vinster i att utveckla bättre energiförvaring.

"Det är en dröm för entreprenörer. Det kommer att finnas plats för många lösningar."

Sådana behövs, både i fabriker och på kontor, samt för lagring i privata hem där solceller skapar kraft bara under delar av dygnet.

Cadenza Innovation lägger stor energi på batterier för bilar, bussar och grävmaskiner. Senare i år kommer ett samarbete med Fiat Chrysler att resultera i en demo, där en liten Fiat 500 ska drivas av hennes batteriteknik.

"Vi ger dem möjligheterna att göra hela bilen på 96 celler", säger hon apropå de stapelbara enheter som gör hennes batteri anpassningsbart.

Lösningen blir också mindre och effektivare än den som Tesla använder, försäkrar hon.

Någon offentlig första slutkund har inte offentliggjorts ännu, men Christina Lampe-Önnerud säger att ett besked ligger nära i tiden.

”Vi har ett antal stora spelare som sitter och leker med teknologin just nu.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies