Annons

Svenska uppstickaren Volta Trucks utmanar jättarna med sin el-lastbil

Med sin eldrivna lastbil vill svenska Volta Trucks utmana jättar som Volvo och Scania. Bakom bolaget står de svenska serieentreprenörerna Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen. På torsdagen visas bolagets lastbil upp för första gången på ett livesänt event. Siktet är satt högt. ”I dag i Europa är lastbilsmarknaden uppdelad på sex spelare . Är vi inom några år en av sex så har vi lyckats jättebra”, säger Carl-Magnus Norden i en intervju med Dagens Industri.

Foto:Volta Trucks

Idén föddes när Elon Musk lanserade Model 3 i september 2016, och lyckades få hundratusentals beställningar på bara några veckor. Några månader senare skulle hela bilindustrin hoppa på elektrifieringsvågen. 

”Inom lastbilar hade då ingenting hänt, och egentligen har det hänt ganska lite i dag också om man ska vara ärlig. Som entreprenör är det vid såna här teknikskiftet som man kan ha en chans. Och för industrin är det här ett stort teknikskifte för industrin att gå från dieselmotorer och diesel-drivlinor till elektriska motsvarigheter som de egentligen inte kan”, säger Carl-Magnus Norden.

Carl-Magnus Norden.
Carl-Magnus Norden.

För att kunna vara med och tävla på denna nya marknad ville de komma fram så fort som möjligt, inte sätta sig i ett flerårigt utvecklingsprojekt. Allt som behövdes fanns redan på plats; en fungerande leverantörskedja, elmotorer, batterier och alla övriga komponenter.

”Vi hade fördelen gentemot de redan etablerade i branschen att vi inte hade någon ryggsäck och kunde designa från scratch”, säger Norden.

De hade till exempel ingen stor dieselmotor att ta hänsyn till, inte heller någon utrymmeskrävande växellåda som tidigare placerats i under själva förarhytten för att maximera lastutrymmet.

Förarhytten flyttades ner till ett lågt läge, ungefär som på en buss. Och frånvaron av växellådan öppnade upp nya möjligheter. Förarplatsen placerades i mitten av hytten vilket gett ett bredare synfält. 

Carl-Magnus Norden hänvisar till en studie som gjorts i London som visar att fyra procent av trafiken i London utgörs av lastbilar. Dessa står för 23 procent av alla dödsolyckor för fotgängare och hela 58 procent av de dödsolyckor där cyklister omkommit. 

”Det bästa för att motverka detta är direkt ögonkontakt. Vi har försökt maximera synfältet för chauffören genom att placera föraren i samma höjd som gångtrafikanter och cyklister. Kameror och sensorer är bra men det bästa är att ha ögonkontakt. Säkerhetsaspekten är viktig i vårt koncept”, säger han.

Lastbilen som kommer att visas upp på torsdagen går under namnet Zero, och är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är specialdesignat för frakt av varor och gods i stadsmiljö. Enligt bolaget ska deras lastbil kunna lasta samma mängd som det krävs tre till fyra 3,5-tons lastbilar för i dag. Räckvidden ligger på mellan 15 och 20 mil. Maxhastighet är 90 kilometer i timmen. 

Affärsmodellen skiljer sig från konkurrenterna. Volta Trucks siktar på att använda en sorts prenumerationsmodell, där företaget hyr ut bilarna och kommer ta hand om all service, underhåll och laddning av fordonen.

”Vi ger allt det där för en fast månadskostnad. Service, underhåll, reservdelar, el och över tiden även finansiering. Det tar vi hand om. Göra det så enkelt som möjligt att byta ut den där dieselbilen som står där i dag”, säger Norden och fortsätter: 

”Vi vill teckna upp till sjuårskontrakt med våra kunder och över den tiden ska vi, enligt våra kalkyler, kunna tjäna pengar på att ge dem samma kostnad som de i dag har för att köra på diesel”. 

Och med hjälp av data och modern teknik har Volta Trucks ambitionen att snabbt kunna uppgradera fordonen och snabbt kunna köra ut och reparera fel som registreras tidigt per automatik utan att fordonet behöver ta sig till verkstad. Men också hjälpa företagen med att effektivisera rutter med hjälp av bland väder- och säsongsdata. 

Planen är att en testflotta på 10 fordon ska finnas på gatorna i London och Paris, bolagets två första marknader, under 2021. 

””De största städerna har störst problem. Paris och London har kommit längst fram vad gäller regelverk. Paris har bestämt att den 1 januari 2024 ska diesellastbilar förbjudas innanför ringleden i centrala Paris där 6 miljoner människor bor. Det är en stor marknad där bara”, säger Norden och fortsätter.

Intresset från marknaden har varit större än vad de förväntat sig.  Flera stora distributörer har skrivit på för att testa och utvärdera Volta Zero. Bland de mest namnkunniga finns tyska DB Schenker och franska DPD. I Sverige har Bring och Posten valt att att testa Voltas lastbil. Även svenska möbeljätten Ikea vill testa bolagets lastbilar i både London och Paris. Målet är att producera 5.000 fordon per från 2025. 

Projektet är finansiellt uppbackat av First North-listade investeringsbolaget Byggmästare Anders J Ahlström, som gått in med 30 miljoner av de totala 45 miljoner som investerats hittills i projektet. Byggmästare Anders J Ahlström är i sin tur ägt av bland andra Mikael Ahlström, Sampos tidigare vd Kari Stadigh och Fabeges vd Stefan Dahlbo. I dagarna är det dags att påbörja en andra finansieringsrunda där de tagit hjälp av Pareto och Carnegie.

Och nu har tiden kommit att visa upp den första riktiga prototypen av Volta Zero. Hur känns det?

”Jättekul. Charmen med att vara entreprenör, om man får till något över huvudtaget, är ju att man har en tanke och får se det hända. När vi började med den här idén för ett par år sen så var det många som frågade varför inte Volvo och Scania gör det här och sätter tusen ingenjörer på det. Men det är inte riktigt så det fungerar. Men över tiden har miljötänket vuxit och nu under pandemin då folk såg att man kunde se himlen i städerna igen. Det känns som vi har vind i ryggen helt enkelt”.


Innehåll från Sund AffärsbyråAnnons

Sund Affärsbyrå erbjuder affärsjuridiska tjänster med långsiktighet och trygghet i fokus

Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.
Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.

Med 40 års spetskompetens inom såväl skatterätt, arvsfrågor och bolagsbildning som förvaltning, likvidationer och fusioner är Sund Affärsbyrå den självklara partnern och rådgivaren inom affärsjuridik och affärsutveckling. I sina affärsområden stöttar byrån kunderna med trygga och långsiktiga helhetslösningar.

När Stockholmsbaserade Sund Affärsbyrå startades 1980 var det med huvudsaklig inriktning på skatterätt, men under de gångna decennierna har företaget både haft en kraftig tillväxt och vidareutvecklat sin verksamhet. Bo Svensson, VD, är övertygad om att den tydliga framgången har sin grund i att man i alla situationer utgår från vilka möjligheter som finns, snarare än vilka problem som kunden står inför. 

– Vi är proaktiva och inleder med att granska kundens förutsättningar utifrån deras synvinkel och potential. Utifrån den granskningen drar vi slutsatser om hur vi kan skapa bästa möjliga lösning för kunden. Detta arbetssätt skiljer oss från många andra affärsjuridiska byråer som fokuserar på problemen.

”Den digitala affärsbyrån”

Ett digitalt förhållningssätt fordrar flexibla och progressiva arbetsmetoder för att hålla sig uppdaterad på den tekniska och digitala utvecklingen. Sund Affärsbyrå excellerar redan inom detta område, något som den rådande Coronakrisen har gett ett tydligt kvitto på. 

– Vi har länge arbetat digitalt och vi kallar oss till och med för ”den digitala affärsbyrån”. Inte nog med att det förenklar för kunden, utan det innebär snabbare och effektivare processer även för oss.  I nuläget sköter vi exempelvis nästintill alla våra kunders deklarationer och årsredovisningar digitalt, berättar skattekonsulten Peter Rangemo.

Trygghet genom hela resan

Det som i synnerhet utmärker Sund Affärsbyrå är dock deras höga kompetens. Byråns ekonomitjänster underlättar både i det dagliga ekonomiarbetet och i redovisnings- och bokslutssammanhang. Tack vare djupa kunskaper om sekretessen i kombination med flera decenniers expertis inom skatteområdet är byrån van vid att upprätta och kontrollera deklarationer och skatteupplägg. Bo Svensson konstaterar att det i förlängningen handlar om konstruktiv samverkan och om att vara en pålitlig affärspartner som kunderna kan känna sig trygga med genom hela sin affärsresa. 

– Många av de kunder vi började samarbeta med för 40 år sedan har vi med oss än idag. Vi utvecklas sida vid sida, tack vare vår förståelse för deras verksamhet. Det innebär att vi kontinuerligt bidrar till att stärka deras tillväxt och lönsamhet.

Unika affärslösningar

Under åren har Sund Affärsbyrå hanterat allt från att upprätta bouppteckningar och förvalta bolag till hundratals likvidationer och fusioner. Planerna för framtiden är att växa med tio till femton procent per år för att fortsätta vara en given samarbetspartner till, i synnerhet, små och mellanstora företag. 

– Många unga företag saknar kompetensen som krävs för att med rätt förutsättningar driva sin affärsutveckling. Varje bolag är unikt och våra affärslösningar utgår från dessa specifika förutsättningar för att bidra till att skapa eller vidareutveckla produkter och tjänster. Sund Affärsbyrå är en helhetslösning, avslutar redovisningsansvarig Tomas Öberg.

Läs mer om Sund Affärsbyrå

Fakta om Sund Affärsbyrå

Sund Affärsbyrå är en pålitlig affärspartner som ser kundens möjligheter och har deras långsiktiga affärsutveckling i fokus. Genom kompetent och anpassad rådgivning inom ekonomi och affärsjuridik skapar byrån trygghet för uppdragsgivarna i deras affärsutveckling. 

 

Mer från Sund Affärsbyrå

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sund Affärsbyrå och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?