1515
Annons

Svenska uppstickaren tar kliv in i gigantisk gruvmarknad: ”Otroligt bra respons”

Svenska cleantech-bolaget Evias elvägar banar vägen för att elektrifiera gruvindustrin. I ett pilotprojekt i australiensiska Brisbane ska bolaget visa upp sin teknik. 

”Det här är jätteviktigt för oss som bolag. Gör det möjligt att komma ut på en global marknad med vår teknik”, säger bolagets vd Josephine Adorelle till Dagens Industri. 

Josephine Adorelle är vd för elektrifieringsbolaget Evias.
Josephine Adorelle är vd för elektrifieringsbolaget Evias.Foto:Evias

Evias, som ägs av NEVS grundare och tidigare vd Kai Johan Jiang, har utvecklat en så kallad konduktiv teknik för elvägar, där en elskena i vägbanan både driver och laddar fordonen under resans gång. En teknik som väckt stort intresse på andra sidan jorden. 

”Det började med att det australiensiska gruvbolaget Newcrest ville hitta en lösning för att elektrifiera sina fordon i gruvorna av både hälso- och miljöskäl och kom i kontakt med oss när de letade efter alternativa lösningar. Tillsammans med Olitech som gör anpassningar för gruvindustrin så startade vi för cirka ett år sedan ett gemensamt bolag, Bluevein, som i dag jobbar med att anpassa vår teknik till gruvan”, berättar Adorelle.

I skrivande stund är det sju större gruvbolag som skrivit avtal om att testa den nya tekniken, och diskussioner sker med ytterligare ett antal bolag. Med Evias teknik slipper bolagen både batteribyten och laddtider, vilket gör det möjligt att använda fordonen under dygnets alla timmar. Det innebär också att fordonen kan utrustas med mindre och billigare batterier, som kan laddas samtidigt som fordonen åker på elvägar nere i gruvorna

Målet att tekniken snabbt ska kunna distribueras till gruvor runt om i världen. Projektet, som ska visas upp på en demonstrationsanläggning i Brisbane, finansierar av de sju gruvbolagen som skrivit avtal med Bluevein.

”Det har varit en otroligt bra respons. Det är i princip 'Vi vill vara med. Hur mycket pengar behöver ni?' Det här är en gigantisk marknad”, säger Adorelle.

Enligt Evias finns det i dag cirka 6.000 gruvor i världen – varav 350 i Australien. Och i snitt tar Evias 15 miljoner australiensiska dollar, motsvarande nästan 95 miljoner kronor, för att installera ett system – i en gruva.  

 ”Vi räknar dessutom även med återkommande intäkter vartannat år när gruvan byggs ut eller när nya fordon införskaffas”, säger Adorelle.

Gruvbolagen som deltar i pilotprojektet är Northern Star Resources, Newcrest Mining, Vale, Glencore, Agnico Eagle, AngloGold Ashanti and OZ Minerals. Projektet kommer att hanteras av Canada Mining Innovation Council (CMIC). 

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera