Annons

Svenska Tosk vill bygga framtidens butiker – utan personal och kassor

Vet du inte hur man leker affär?

Det kommer föräldrar till nästa generation kanske att säga, om företagets Tosks affärsidé slår rot.  

Redan nu har kassorna färre. I Sverige var kedjorna snabba med att implementera självbetjäningskassor – först i Norden tror Claes Salomonsson, Axfoods presschef. Och Ica har haft självbetjäningskassor i 15 år. Men när de fick chansen att gå ett steg längre och skapa ett helt kassafritt system, för två år sedan när Tosk försökte sälja in sitt självscanningsystem som skulle skapa köfria butiker, ville butikerna inte prioritera den tekniken, enligt grundarna till Tosk.

Det har däremot hänt i USA.

I Seattle har Amazon Go en butik helt utan kassor. Med hjälp av videoteknologi, datorseende, kan kunder plocka varor och sen traska ut, utan att gå förbi någon betalstation. Datorseendet känner igen kundens ansikte och kan på så sätt debitera rätt person för varorna, genom att dra pengar från kundens kreditkort.

Skönt eller lite läskigt?

Tosks teknik fungerar annorlunda. Och bolagets grundare tycker att deras version är betydligt bättre för kundens integritet.

"Med Amazon Go blir kunden filmad, det slipper man när man i ställer använder RFID-taggar som vi gör", säger Adham Shawwaf.

Dessutom är RFID-taggarna både billigare och noggrannare, enligt Ather Gattami.

"Med RFID-taggar kan man följa varje enskild vara exakt och på så sätt se var i logistikkedjan den befinner sig", säger Adham Shawwaf.

Att använda RFID-taggar för att underlätta logistiken är ett användningsområde som redan har tagits i bruk i vissa butiker som exempelvis Zara.

När man med hjälp av en mobil-app har scannat och betalat för varan blir den avlarmad. Om kunden däremot går utan att betala känner larmet av att en RFID-tagg har lämnat butiken obetald. 

Men varför är Tosks system bättre än när man själv scannar sina varor i självbetjäningskassor?

"Man kan tillexempel ta en hel kasse och scanna på en gång", säger Adham.

Under en promenad 2014, efter att sedan studietiden i Lund ha bollat många idéer med varandra, pratade Ather och Adham om hur man kunde förverkliga Tosk. Men då var butikerna inte redo för det nya konceptet.

"Idén var inte riktigt mogen hos företagen"

"Men nu i och med Amazon Go, börjar folk se att 'oj, det här är framtiden'", säger Ather Gattami.

De är nu i samtal med de största svenska butikskedjorna och vill så småningom även försöka sälja in tekniken till internationella kedjor i Storbritannien och USA.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?