Tjänstepriserna steg 0,8 procent under första kvartalet jämfört med föregående kvartal. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år steg priserna 1,3 procent.
Direkt-SE
Det framgår av SCB redovisning av tjänsteprisindex, TPI.
Det sammanvägda tjänsteprisindexet avser att ge en samlad bild över prisutvecklingen på tjänster producerade av det svenska näringslivet. Det täcker totalt drygt 60 procent av värdet av näringslivets tjänsteproduktion.
Direkt-SE
Han strider mot Vattenfall efter strömavbrottet: Personalen hade kunnat dö
Verkstadsföretagaren Torbjörn Palmberg i Flen slåss mot Vattenfall för att få rätt efter ett oaviserat driftavbrott som orsakade skador och enligt honom kunde ha orsakat dödsolyckor i fabriken.
”Vid akuta stopp går elsäkerheten först”, försvarar Vattenfall att man inte förvarnade, och nämner att bolag måste ha reservkraft för att förebygga personskador.
Martin Lindgren
Text
Flenbaserade krafthylsetillverkaren Momentos vd och grundare Torbjörn Palmberg är upprörd över Vattenfalls agerande i samband med ett strömavbrottFoto:Jack Mikrut
I sörmländska Flen driver Torbjörn Palmberg det elintensiva verkstadsföretaget Momento. Krafthylsor tillverkas och metallprodukter härdas i ugnar med temperaturer på upp till 900 grader. Verksamheten är elintensiv och gör åt 250-350.000 kilowattimmar per månad.
I somras bröt Vattenfall strömmen utan förvarning, vilket enligt vad Torbjörn Palmberg hävdar orsakade stor skada eftersom utrustningen i fabriken plötsligt stängdes av och delvis gick sönder med kostsamma reparationer som följd.
Dessutom:
”Vi var en minut från en rejäl explosion i härderiet, och personalen som arbetade där hade kunnat bli allvarligt skadade eller till och med dödade.”
Han har efteråt förgäves sökt ersättning från Vattenfall, som enligt honom vägrar erkänna att något fel har begåtts och framför allt inte kan utlova några ändrade rutiner vad gäller förvarningar framöver. Detta trots att strömmen bröts i en kraftstation på Momentos tomt, och det bara hade tagit några sekunder för Vattenfalls personal på platsen att gå in på fabriken och förvarna om det.
”Det kan därmed hända igen. Dagen efter strömavbrottet rådde lynchstämning bland personalen”, säger Torbjörn Palmberg. Han menar att om agerandet är representativt för Vattenfall finns risk för både kostsamma och farliga avbrott bland den statliga kraftjättens industrikunder.
”Det är skrämmande hur Vattenfall hanterar andras liv och hälsa. Så ska inte ett statligt ägt bolag som Vattenfall agera.”
Vattenfall ”beklagarden akuta störningssituationen”, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, i ett mejl.
Avbrottet orsakades, förklarar hon, av ett kabelfel som gjorde Vattenfall tvungna att bryta strömmen under nio minuter för att kunna koppla in reservström.
Tid fanns dock inte att förvarna:
”Vid planerade stopp informeras kunden alltid i förväg. Vid akuta stopp går elsäkerheten först”, uppger Eva Feldt och hänvisar till ellagen och avtalsvillkor.
Hon nämner också att företag enligt arbetsmiljölagstiftningen är skyldiga att ha automatisk reservkraft om personalen riskerar att skadas vid driftstopp.
”Det kände jag inte till, och det borde Vattenfall som experter på området ha kunnat upplysa om”, säger Torbjörn Palmberg om det, och tillägger att Momento har varit kund till Vattenfall i över 30 år och haft elöversynsdiskussioner med bolaget på plats.
”De har aldrig väckt frågan om reservkraft.”
Vad gäller ersättning uppger Eva Feldt att Vattenfall följer ellagens bestämmelser, och de ”omfattar inte ren förmögenhetsskada eller följdskador vid person- eller sakskada.”
”De nya krav på ersättning för maskinskada som framförs här”, skriver Vattenfall till Di, ”är inte tidigare kända av Vattenfall Eldistribution. Men vi har ett pågående ärende och för denna dialog direkt med kund.”