Svenska startupen i amerikanskt batteribråk– ”skitsnack från en dålig förlorare”

El-scooter-bolaget Birds fordonschef Scott Rushforth går till hårt angrepp mot operatörer som använder utbytbara batterier på sina scootrar – däribland svenska Voi. ”Skitsnack som en dålig förlorare ägnar sig åt när man halkat efter”, säger vd:n Fredrik Hjelm”

Svenska Vois:s vd Fredrik Hjelm är kritisk mot utspelet från bolagets kaliforniska konkurrent Bird.
Svenska Vois:s vd Fredrik Hjelm är kritisk mot utspelet från bolagets kaliforniska konkurrent Bird.Foto:Gregory Bull

I en bloggpost på det amerikanska elscooterbolaget sajt går fordonschefen ut hårt mot utbytbara batterier och skriver att det finns flera anledningar till att de ännu inte blivit norm i branschen. Bolaget har fasta batterier i sina scootrar medan bland andra svenska Voi och tyska Tier kör med utbytbara batterier.

Rushforth skriver att ”nuvarande utbytbara e-scooterbatterier har ännu inte bevisat sig vara en säker och miljövänlig lösning”, och menar att det finns tre problemområden. 

Säkerheten. Ju färre rörliga delar desto säkrare är mottot.  Enligt Rushforth är risken stor att skador ska uppstå på batterierna vid till exempel själva bytet, under färd eller när vårdslösa förare ”parkerar” scootern. Vois vd Fredrik Hjelm håller inte med.

”Vi har snarare sett det omvända. Det vanligaste är att skotrarna skadas under transporten när de flyttas in och ut varje dag. Vi har noll av det nu när vi byter batterier på gatan”, säger han.

Vandalism och stöld. Bird skriver att risken för att batterier stjäls är desto större om de är utbytbara. Inte heller det skriver Vois vd under på.

”Vi befarade att batterier skulle stjälas i början, men det har inte skett”, säger Hjelm.

Miljön. Bird skriver att ”batteritillverkningen är en av de mest koldioxid-intensiva delarna av produktionen”. Bird lever därför efter devisen: ”Desto färre batterier desto bättre”. Hjelm håller delvis med, men ändå inte.

”Ja, man behöver fler batterier. Så är det. I dag ligger Voi på mellan 1,2-1,3 batterier per enhet – alltså 30 procent fler batterier än fordon. Men det är oftast så att det är mekaniska som slits först, så batterierna går återanvända. De andra måste dessutom ha en större flotta eftersom de har större nedtider. Hans argument håller inte alls”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?