Annons

Svenska städer bygger ut vägnät – trots mål att minska bilåkandet

Svenska kommuner har tydliga mål för att minska biltrafiken och satsar på att bygga ut städerna i cykel- och kollektivtrafikvänliga lägen. Men parallellt byggs även vägnätet för bilar ut. Det visar en undersökning som konsultbolaget Trivector gjort.

Foto:Mostphotos

”Kollektivtrafiken har förbättrats i många kommuner de senaste åren. I de flesta kommunerna bor större delen av befolkningen inom 400 meter från en hållplats, och många städer har fem-minuters trafik på de bästa linjerna. Så man har kommit väldigt långt där. Och även om alla kommuner inte kommit lika långt på cykelområdet finns det en bra cykelinfrastruktur i många större tätorter. Men det händer inte mycket med hur vi reser”, säger Karin Neergaard Trafik och samhällsplanerare på Trivector

I den strategiska planen för hur transportsektorn ska kunna ställa om till fossilfrihet som togs fram 2017 av Boverket, Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Trafikanalys, Trafikverket och Transportstyrelsen inom ramen för Energimyndighetens regeringsuppdrag finns flera punkter för hur målen ska kunna nås.

En av dessa är att gång, cykel och kollektivtrafik ska stå för en större andel av vårt resande. Och i kommunernas översiktsplaner framgår att ny bebyggelse ska lokaliseras till goda cykel- eller kollektivtrafiklägen. Många kommuner har också övergripande mål om att minska biltrafiken. 

En stor del av kommunerna har dessutom övergripande mål att minska biltrafiken per capita, men enligt Neergaard, sipprar dessa mål inte ner i själva genomförandet.  Så samtidigt som man bygger ut kollektivtrafik och cykelinfrastruktur, bygger man också ut kapaciteten i vägnätet. Och då har man samma läge som tidigare.  Det måste vara enklare att cykla eller åka kollektivt jämfört med att ta bilen om vi vill få till en förändring i resandet, men ar Neergaard.

”Ett exempel är Lund där man bygger spårväg för 1500 miljoner kronor, samtidigt som Trafikverket bygger ut motorvägen intill. Kommunen har sagt ja till båda delarna”.

Hur ska kommunerna komma ifrån detta? Finns det några lösningar?
”Det är viktigt att följa upp de övergripande mål som satts upp. En svårighet är att många projekt ofta är i samverkan med andra kommuner och Trafikverket. Här behövs en starkare regional samverkan för att se till att alla beslut går i samma riktning. Det är svårt för en kommun att göra det ensam. Det bör också vara tydligt i investeringsplanerna hur den aktuella investeringen förhåller sig till de uppsatta målen. En investering som krockar med målen borde lyftas till en högre beslutsnivå och kräva en extra revision”.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?