Annons

Svenska sportjätten slår upp portarna i Norge

Svenska sportkedjan Stadium slår upp portarna i Norge för första gången. Två butiker inom lågpriskonceptet Stadium Outlet öppnar i Kristiansand och Moss under hösten.

Stadium Outlet öppnar två butiker i Norge under hösten.
Stadium Outlet öppnar två butiker i Norge under hösten.Foto:Jonas Bilberg/Pressbild.

Tio år efter starten testar nu Stadium Outlet vingarna på norsk mark, där Stadiumkedjan hittills inte är etablerad. 

Stadium Outlet har i nuläget drygt 40 butiker i Sverige och drygt tio i Finland, där konceptet  lanserades 2014. Med de två butiker som i höst öppnar i norska Kristiansand och Moss kommer Stadium Outlet totalt ha 57 butiker.

”Stadium Outlet som koncept har växt med fem, sex, sju butiker under tio års tid. Vi vill fortsätta växa och för att kunna göra det måste man höja blicken och titta på nya marknader. Då har vi sett Norge som en tänkbar marknad att växa på”, berättar Stadium Outlets vd Anders Bejsy. 

Anders Bejsy, vd för Stadium Outlet.
Anders Bejsy, vd för Stadium Outlet.Foto:Jonas Bilberg

Hur ser marknaden ut för sportkedjor i Norge?
”Vi tycker att vi har ett koncept som kan passa på den norska marknaden, med sport till låga priser. Självklart är det tuff konkurrens på en ny marknad och man kan inte allt om den, men vi tror att vårt koncept får plats i Norge. Annars skulle vi inte försöka”.

Även om e-handelns framfart har satt ett frågetecken för satsningar på fysiska butiker så har Stadium Outlet fortfarande sin största marknad just där.

”En stor majoritet av vår försäljning sker i fysiska butiker, de går väldigt bra och är lönsamma. Fysiska butiker är jätteviktigt för oss”, säger Anders Bejsy.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Reguity Group ABAnnons

Digitala personaloptioner – Equity made simple

Att administrera personaloptionsprogram har länge varit ett tidskrävande arbete. Dessutom har själva syftet, att vara ett framåtriktat incitament för nyckelpersoner, försvårats av bristande tillgänglighet till relevant dokumentation. Att digitalisera investeringar i blivande svenska ”unicorns” innan de noteras, samt att skapa en överblick av onoterade innehav är bakgrunden till Reguity’s digitala plattformar NVR.se och VPZ.se.

Reguity Group bildades 2006 för att hjälpa onoterade företag i processen att digitalt administrera transaktioner och dokumentation av ägande av aktier och derivat. 

– Vi skapade först NVR.se för digital bokföring av aktiebok och därefter VPZ.se, en avancerad plattform som ger komplett överblick och investeringshistorik i realtid för de som investerar i onoterade bolag. Poängen med personaloptionsprogram att vara ett incitament faller om man inte synliggör dem, säger Ekon dr Henrik Kristensen, grundare och VD för Reguity Group AB (publ). 

Administrera personaloptionsprogram

Kombinationen NVR.se och VPZ.se skapar en effektiv infrastruktur för att ge ut och administrera optioner i NVR.se, vilka sedan synliggörs i depåtjänsten VPZ.se. Smarta notifieringar påminner samtliga parter i god tid innan optionerna förfaller.

– Optionstjänsten fungerar lika bra för noterade aktiebolag med onoterade personaloptioner, som för internationella bolag eller svenska onoterade bolag med internationella optionsinnehavare.

Därmed kan finansiella och juridiska rådgivare överlämna en fullständig tjänst till sina klienter, utöver avancerade kalkyler och optionsavtal. Som en bonus blir dessutom administrationen billigare.

Optioner i nästa svenska Unicorn

Reguity vill göra alla optioner enkelt överlåtelsebara, så det blir lika smidigt att investera i onoterade teckningsoptioner, personaloptioner eller warranter som i noterade publika aktiebolag.

– Det skapas enorma värden i dessa företag och många skulle gå än bättre med effektiva incitamentsprogram och access till nya finansiella instrument. Det får man via vår lösning, avslutar Henrik.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Reguity Group här 

FAKTA:

Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline-verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.

Mer från Reguity Group AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Reguity Group AB och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?