ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenska sportjätten slår upp portarna i Norge

  • Stadium Outlet öppnar två butiker i Norge under hösten. Foto: Jonas Bilberg/Pressbild.

Svenska sportkedjan Stadium slår upp portarna i Norge för första gången. Två butiker inom lågpriskonceptet Stadium Outlet öppnar i Kristiansand och Moss under hösten.

Tio år efter starten testar nu Stadium Outlet vingarna på norsk mark, där Stadiumkedjan hittills inte är etablerad. 

Stadium Outlet har i nuläget drygt 40 butiker i Sverige och drygt tio i Finland, där konceptet  lanserades 2014. Med de två butiker som i höst öppnar i norska Kristiansand och Moss kommer Stadium Outlet totalt ha 57 butiker.

”Stadium Outlet som koncept har växt med fem, sex, sju butiker under tio års tid. Vi vill fortsätta växa och för att kunna göra det måste man höja blicken och titta på nya marknader. Då har vi sett Norge som en tänkbar marknad att växa på”, berättar Stadium Outlets vd Anders Bejsy. 

  • Anders Bejsy, vd för Stadium Outlet. Foto: Jonas Bilberg

Hur ser marknaden ut för sportkedjor i Norge?
”Vi tycker att vi har ett koncept som kan passa på den norska marknaden, med sport till låga priser. Självklart är det tuff konkurrens på en ny marknad och man kan inte allt om den, men vi tror att vårt koncept får plats i Norge. Annars skulle vi inte försöka”.

Även om e-handelns framfart har satt ett frågetecken för satsningar på fysiska butiker så har Stadium Outlet fortfarande sin största marknad just där.

”En stor majoritet av vår försäljning sker i fysiska butiker, de går väldigt bra och är lönsamma. Fysiska butiker är jätteviktigt för oss”, säger Anders Bejsy.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies