1515

Svenska spelundret går urstarkt framåt i krisen

Social distansering har gynnat den svenska spelbranschen som växer allt snabbare, också tack vare en mer aggressiv förvärvsstrategi och fler kunniga investerare. 

Lars Wingefors.
Lars Wingefors.Foto:Jack Mikrut/TT

Lars Wingefors, grundare av spelkoncernen Embracer Group, har all anledning att vara nöjd. Häromveckan presenterade bolaget en minst sagt urstark rapport med en försäljning som ökat över 80 procent till cirka 2 miljarder kronor och en rörelsevinst som stigit 170 procent. Detta under en period, april till juni, när många andra företag flämtar under coronakrisens tyngd. 

Som om det inte vore nog presenterade Lars Wingefors även hela åtta nya förvärv, merparten utländska.  

”Embracers förvärv är ett tydligt bevis på den trend som vi sett under de senaste fem åren, nämligen att svenska spelbolag förvärvar i utlandet. Tidigare har det varit tvärtom”, säger Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen.

De utländska spelbolagens intresse för svenska aktörer tog sin början för snart 16 år sedan när Digital Illusions köptes av amerikanska Electronic Arts. I dag finns samtliga västerländska aktörer närvarande i Sverige med undantag för amerikanska Take-Two, enligt Per Strömbäck.

”Det har gett upphov till en oro för att makten ska flyttas ut från Sverige. Men i dag har vinden vänt, nu går investeringarna åt andra hållet. Embracer har ett marknadsvärde som ligger nära 50 miljarder kronor, det är näst störst i Europa efter franska Ubisoft.”

Med de svenska framgångarna har kompetensen, inte minst hos investerarna, ökat och ett ekosystem vuxit fram. Det innebär att utländska spelbolag nu väljer att notera sig i Sverige. 

”Nu kan andra få ta del av den värdeökning som skett i spelbranschen som gått från en omsättning på 6,5 miljarder 2013 till 19,2 miljarder 2018.”

Det är inte bara Embracer som trotsat krisen, nordiska siffror över digital spelförsäljning under vecka 16 i år visar på en ökning med hela 23 procent jämfört med samma vecka förra året. 

”Siffrorna kanske inte går att översätta rakt av till Sverige men de ger en bra fingervisning. Det ska dock tilläggas att vi hade sett en ökning även utan corona. Världsmarknaden har vuxit tvåsiffrigt och vi var väl förberedda för den digitala tillväxten.”

Han tillägger att statistiken bara mäter försäljningen av hela spel, inte den försäljning som sker inuti spelen. 

Men coronakrisen har inte bara inneburit goda nyheter för dataspelsbranschen. Produktioner försenas och stora e-sportsevenemang ställs in.

”Produktionen har fortsatt men det har varit en stor omställning. Behovet att samlas och utbyta idéer finns ju precis som i många andra branscher, liksom utmaningar med rekrytering, onboarding av nya medarbetare. Det som framförallt är orosmolnet är nya företag som inte har sitt första spel ute ännu. De har behov av möten, skapa en hajp, både hos investerare och sina spelare.”

Per Strömbäck beskriver två övergripande trender i branschen. 

”De stora spelen blir större, en trend som kommer att accelerera ytterligare när nya Playstation och Xbox kommer i slutet av året. Samtidigt finns de mindre spelen, mobilspelen, och ytterligheterna blir mer och mer extrema för varje år. Det öppnar ett utrymme i mitten för de så kallade midcore-spelen. Mobilspelen växer mest, inte minst i Asien.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?