Annons

Svenska Spels vd om spelmissbruk: Blir illa berörd

På torsdagen berättade entreprenören Per Holknekt om hur han spelat bort 55 miljoner kronor på internetspel. 

Svenska spel är ett av de bolag som jobbar proaktivt för att identifiera spelmissbruk bland sina kunder.

Svenska Spels vd Patrik Hofbauer menar att de aktivt arbetar för att motverka spelmissbruk. ”Ett misslyckande för vår sektor”, säger han.
Svenska Spels vd Patrik Hofbauer menar att de aktivt arbetar för att motverka spelmissbruk. ”Ett misslyckande för vår sektor”, säger han.Foto:Jack Mikrut

Entreprenören Per Holknekt berättade i Di om sitt spelmissbruk. Mellan åren 2005 till 2019 spelade han bort 55 miljoner kronor. I Di TV:s Ekonomistudion intervjuades Patrik Hofbauer, vd för Svenska Spel, om hur de arbetar mot spelmissbruk. 

 ”Jag blir så klart illa berörd när jag hör om personer som hamnat i spelmissbruk och spelproblem. Det är ett misslyckande för vår sektor.”

Enligt Patrik Hofbauer har Svenska Spel arbetat länge med frågan.

”Det här är en av våra viktigaste frågor. Det är den viktigaste frågan i vår hållbarhetsagenda. Det handlar om hur vi utformar spelen, speciellt de mest känsliga spelen Det andra handlar om konsumentskyddet på individnivå och hur vi följer och hjälper våra kunder med verktyg för att motverka det här.”

Lyckas ni med det?
”Vi är så klart inte heller felfria. Fel kan hända hos oss också. Men vi har en hög ambitionsnivå och väldigt många människor som jobbar med det här.”

Svenska spel arbetar proaktivt för att identifiera spelmissbruk bland sina kunder.

”När vi ser ett förändrat kundbeteende så reagerar vi på det. Vi har många omsorgskommunikatörer som tar kontakt med kunderna proaktivt och antingen ber dem stänga av sig eller så stänger vi proaktivt av dem.”

Ekonomistudion är Dagens industris program om stora pengar. Nyheter, analys och debatt om dagens viktigaste nyheter. Du ser det varje vardag klockan 14.30 på Di.se. Poddversionen släpps på eftermiddagen vid klockan 15.30 i din poddspelare. 

Lyssna här: Acast, Apple, Spotify


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?