1515

Svenska skulptören skeppar jätteverk till Alabama

Efter en lång karriär, med verk utspridda över hela Sverige, tar konstnären Pål Svensson sikte på en ny marknad. Ur ett 18 tons stenblock har han med hjälp av assistenten David Knutsson karvat ut det massiva konstverket Infinite Eight, som snart ska skeppas över till ett museum i USA.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Cathrine Hofbauer
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Vintern har börjat släppa taget om Göteborg, och David Knutsson står utomhus och slipar den svarta diabasen så att den blir riktigt blank. Konstverket, som väger hela 4 ton, flyttar han inte gärna i onödan, men snart är det dags att vända det med hjälp av en kran för att komma åt med slipen från ett annat håll.

”Det ser kanske inte så stort ut när det ligger ner, men sedan när vi ställer det upp är skulpturen faktiskt 2,30 meter hög”, säger Pål Svensson som ligger bakom formerna.

Inspirationen fick han från ett uppdrag som handlade om att ta fram ett möbiusband till gården Eriksberg, som ägs av Rune Anderssons Mellby Gård. Enkelt förklarat är det ett platt band som vrids 180 grader och sedan sätts ihop.

”Det är en evighetssymbol. I stället för att göra ett band började jag experimentera med vad som hände om man använde en volym och gjorde den fyrkantig”.

Eftersom Pål Svensson blev förtjust i formerna skickade han en bild på skulpturen till sin gallerist i USA och det är på så sätt som en jätteskulptur i diabas nu är på väg att landa på ett museum i Alabama, donerad av en förmögen privatperson. Exakt vad verket kostar vill Pål Svensson inte avslöja, men det är över miljonen i alla fall. Galleristen tar dock en del av kakan och i just det här fallet var ett första stenblock tvunget att kasseras på grund av en stor spricka, så någon lysande affär blir det inte.

Sedan tidigare finns en av Pål Svenssons skulpturer utanför en skyskrapa i Chicago. Turning Triangle har också en vriden form, lite som byggnaden Turning Torso, men trekantig. Idén till formen kom från en lek med Davidsstjärnans två trianglar, på uppdrag av judiska församlingen i Göteborg. Ser man skulpturen rakt uppifrån kan man skönja de två trianglarna ovanpå varandra.

”Det är så jag jobbar, jag gör gärna varianter på klassiska former.”

Ett annat exempel är en gravsten som han gjort, som är en fyrkantig variant av yin och yang.

Genom att låta grova, slipade ytor möta blandpolerade uppstår kontraster. I många verk syns omgivningen speglad i de blanka ytorna. Efter 40 år som konstnär finns hans konst på väldigt många platser i Sverige. Många skulpturer gör han även i liten skala för att på så sätt även kunna sälja till privatpersoner. Att etablera sig i USA ser han som viktigt för att nå en ny marknad.

Eriksberg är ett gammalt varvsområde i Göteborg. Tar man färjan över älven dit möts man av inte mindre än fyra skulpturer av Pål Svensson. En av dem har han fått göra om efter att den kördes på av snöröjningen.

Pål Svenssons ateljé ligger i det gamla snickeriet, där all träinredning och liknande till båtarna tillverkades. Här har han hållit till i 25 år. Under tiden har det gamla varvsområdet omvandlats till ett bostadsområde. Den sista båten levererades i slutet av 70-talet.

”Nu har det flyttat in en del flottare verksamhet här”, säger Pål Svensson.

Han funderar en del över hyran, som stuckit i väg lite. Samtidigt är ateljén väl placerad eftersom det går att köra in med långtradare. Sedan han för fyra år sedan anställde stenhuggaren David Knutsson som assistent har han också tvingats att tänka på att han faktiskt är arbetsgivare nu.

”Det är nog dags för mig att vara det nu, så att jag slipper att stå och polera skulpturer själv”, säger han.

Arbetet är tungt. Och det kan damma en hel del. Pål Svensson är mycket nöjd med David Knutssons förmåga att hitta linjerna i stenen. Det finns en stor utmaning i att tänka tredimensionellt och att se former i stenen.

”Man måste ta lite i taget. Försöker man gå på den slutgiltiga linjen med en gång så blir det ofta fel”.

Pål Svensson utgår ofta från en plats när han får ett nytt uppdrag. Han besöker den gärna flera gånger under ett år, på olika tider, för att få en uppfattning om hur platsen används och hur ljuset faller. Sedan finns det ofta en beställare med i bilden som har en uppfattning om vad som ska levereras. I bakhuvudet har Pål Svensson en tanke om att en skulptur gärna får vara något som går att sitta eller ta på. I dagens samhälle skadar det inte heller om ett verk inbjuder till fotografering, eftersom alla har en kamera i fickan.

Med hjälp av lera tar Pål Svensson sedan fram en modell i miniatyr av det tänkta verket. Under resans gång gör sedan David Knutsson fler mindre modeller i sten för att hitta linjerna innan arbetet med den slutgiltiga skulpturen påbörjas.

Modellerna är viktiga även ur ett annat hänseende. När det gäller som beställs från det offentliga görs det genom upphandling, precis som andra saker som myndigheter och liknande köper. Här tycker Pål Svensson ofta att han har svårt att ta sig fram, eftersom hans anbud drunknar i den stora floden av anbud som kommer in. När det gäller rena tävlingar når han mycket bättre resultat. Ofta är det då ett mindre antal konstnärer som bjuds in att delta.

”Har jag en modell kan jag visa precis hur det ska se ut. Sedan är jag bra på att få in vatten och då har jag kanske med en liten pump så att jag kan sätta på vattnet på modellen.”

 


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?