ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenska preventivappen godkänd i USA – första någonsin

  • Foto: Jesper Frisk

Preventivmedelsappen Natural Cycles har fått godkänt av amerikanska läkemedelsverket och blir den först av sitt slag som får marknadsföras i USA. 

Nu kan bolaget komma att ta in nytt kapital inför lanseringen. 

Den svenska preventivmedelsappen Natural Cycles har fått grönt ljus från det amerikanska läkemedelsverket, FDA, för att marknadsföra sin app i landet. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande. 

Appen, som fungerar genom att dagliga tester av kvinnans kroppstemperatur räknar ut vilka dagar där sex är säkert, har i ett test som myndigheten gjort inte fungerat i 1,8 procent av fallen när den används "perfekt". Testet, som gjort med 15.570 kvinnor, visade också att vid "normalt" användande så blev 6,5 procent av de som använde appen gravid, då de inte använde alltid använde appen korret. 

"Konsumenter använder i allt större utsträckning digital hälsoteknologi inför beslut som rör deras hälsa och den här nya appen kan ge en effektiv preventivmetod om den används försiktigt och korrekt. Men kvinnor bör vara medvetna om att ingen typ av preventivmedel fungerar perfekt, så en oplanerad graviditet kan bli resultatet även av korrekt användande av appen", säger Terri Cornelison på FDA i ett pressmeddelande. 

Natural Cycles har växt explosionsartar det senaste året. Mellan 2016 och 2017 växte omsättningen med över 200 procent till över 41 miljoner. 

I februari förra året fick bolaget tillstånd att marknadsföra appen som preventivmedel, efter att tidigare bara fått kalla sig fertilitetsdator. 

“Vi gläds åt att FDA godkände vår De Novo klassificering baserat på vår kliniska data och ser fram emot att jobba tillsammans med vårdpersonal för att erbjuda kvinnor i USA en digital preventivmetod. Natural Cycles mål är att driva forskningen i kvinnohälsa framåt med stort engagemang och passion, och denna milstolpe är en mycket viktig del av den resan,” skriver Elina Berglund som tillsammans med  Raoul William Scherwitzl grundande bolaget i ett mejl till Di. 

I maj förra året sa Elina Berglund Scherwitzl till Breakit att bolagets mål var att lanseras i USA, och att det skulle lyfta bolaget än mer och att de skulle behöva ta in mer kapital inför en lansering i USA. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies