Annons

Svenska Oumph tar konsumenterna med storm

Tajmingen för svenska Oumphs födelse kunde inte varit bättre. Men den egna tillväxten på drygt 40 procent räcker inte för grundarna Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman som vill agera draglok i omställningen mot ”One planet food”. 

Foto:Oskar Omne

Hon väcker uppmärksamhet, Anna-Kajsa Lidell, när hon sveper in i Hötorgshallen i Stockholm med sin röda hatt, matchande handväska och svarta kappa. Det finns inget ursäktande, varken i hennes personliga stil eller den stil hon skapat kring varumärket. Med ett kaxigt, grabbigt uttryck har Oumph tagit konsumenterna med storm i såväl Norden som i Storbritannien. Och snart troligen även i Holland. 

”De blåste mig, jag trodde jag åt kött.”

Hon minns samtalet från sin affärspartner tillika industrimannen Anders Wallerman. Han hade tagit morgonflyget till Holland för att träffa det gäng som uppfunnit den sojabaserade råvaran som skulle komma att bli Oumph. 

”De behövde oss lika mycket som vi behövde dem.”

Under det senaste räkenskapsåret 2018/2019 omsatte Oumph över 90 miljoner kronor och under de senaste fem månaderna har tillväxten varit drygt 40 procent. Efter två års infasning på den brittiska marknaden räknar Anna-Kajsa Lidell nu med ett rejält kliv framåt. 

”Avtalet vi fick med Tesco var exklusivt under ett år men nu när vi kan gå brett tror vi på en jätteexpansion i Storbritannien.”

Den kraftigt ökade uppmärksamheten tillsammans med det faktum att Anders Wallermans familjebolag, som producerar Oumph, ställt om från hamburgare, biffar och köttbullar till en helt köttfri anläggning och därigenom minskat klimatavtrycket med 95 procent, har gett grundarna kraft att agera draglok i det nödvändiga proteinskiftet. 

”Vi har alltid sagt att allt vi gör måste ha en exponentiell effekt.”

Hon sätter upp fyra fingrar i luften för att visa det antal pelare som deras idé vilar på.

”För det första måste vi se till att få fram vegetarisk mat som är så god att människor väljer att äta den. För det andra har vi valt att aldrig snacka ned köttet, det skapar bara polarisering.”

Den tredje pelaren kallar hon ”imagine better”, eller ”to change the world, first imagine a better one”.  

”Vi ville att Oumph-bitarna skulle se naturliga ut, inte stansade, och vi kryddade dem. När vi skulle positionera oss i frysdisken använde vi ett fotospråk med kaxig styling, sedan la vi på helt handgjord grafik och ett helt nytt typsnitt.”

Samverkan, eller co-creation, är den fjärde och sista pelaren. 

”Det handlar om att man ska våga samverka. Här har vi blivit desillusionerade ganska många gånger under resans gång och frågat oss om vi varit dumma i huvudet som tror att samverkan finns i verkligheten. Ofta, när det kommer till själva avtalet, är det ingen som vill dela riskerna utan bara möjligheterna och resurserna.”

Men Anna-Kajsa Lidell ser långt ifrån nedslagen ut när vi avslutar intervjun med att gå in på Pizza Hut för att äta veganpizza med Oumph på.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BrainHeartAnnons

Allt fler upptäcker de klimatmässiga fördelarna med bergvärme och geoenergi

För att vi ska lyckas nå de globala klimatmålen räcker det inte enbart att satsa på fossilfria uppvärmningsalternativ – de behöver vara C02-fria. 500 000 villaägare med bergvärme har insett detta liksom att mängden köpt energi reduceras med 70 procent. Men bland ägare av stora fastigheter har solbaserade värmepumpsanläggningar stått i skuggan av fjärrvärme. Nu får allt fler stora aktörer upp ögonen för den solbaserade geoenergin menar Ulf Jonströmer, grundare av bland annat BrainHeart Energy och Sonority, båda fokuserade på CO2-fria lösningar för stora fastigheter.

Geoenergi är en förnybar energikälla som till skillnad från vindkraft och solceller fungerar dygnet och året runt. Värmen genereras från solen som värmer upp marken och berget som likt ett batteri lagrar värmeenergin redo att användas. Lösningen ger både minskade kostnader och undviker koldioxidutsläpp, jämfört med fjärrvärme som främst förbränner skogsprodukter och släpper ut miljontals ton koldioxid till atmosfären – där vi absolut inte vill ha den.

– Den energi vi genererar är till 70 procent gratis energi som fyller på sig självt under varma årstider och är C02-fri. Vi ser att fler stora aktörer nu börjat inse att det inte räcker att vara fossilfri utan vi måste sluta bränna upp träd som gör bättre nytta genom att istället absorbera koldioxid, säger Ulf Jonströmer.

”En bortglömd energikälla”

Geoenergi är något av en bortglömd energikälla i all uppmärksamhet kring vindkraft och solceller, menar Ulf Jonströmer. Detta trots de stora vinster fastighetsägare och företag kan hämta. Konsumtionen av köpt energi går exempelvis ned med så mycket 65-70 procent, förklarar han.

– Om man ska översätta det till pengar och jämföra det med fjärrvärme så kan man se att 100 procent att fjärrvärmens energi kommer från just fjärrvärme. Inom geoenergi kommer två tredjedelar av energin från berget och marken, helt gratis. Den resterande tredjedelen består av elektricitet som behövs för att pumpa upp energin från marken och få cirkulation i ett värmesystem till exempel. Detta blir också helt C02-fritt om man använder grön-el från vind, sol eller vatten.

Ökade önskemål

Ulf Jonströmer ser positivt på trenden som visar en ökad insikt kring behovet av att bli C02-fri.

– Fler stora fastighetskoncerner börjar förstå att klimatvänlighet inte är likställt med fossilfrihet. Koldioxid är giftet för klimatet och EU och andra organ arbetar på en betydande beskattning av CO2.Vi använder solbaserade värmepumpar i kombination med berget men också solceller för att komplettera med billig och CO2-fri el.

Fakta BrainHeart

BrainHeart är ett investmentbolag och dess helägda dotterbolag Sonority ä helt fokuserat på förnybara CO2-fria energilösningar för stora fastigheter. Namnet BrainHeart kommer från 30 års erfarenhetav av att all framgångsrik verksamhet bygger på det rätta teamet med både kunskap och kompetens ”Brain” och engagemang och driv ”Heart”.

För mer information: www.sonority.se

Mer från BrainHeart

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BrainHeart och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?