1515

Svenska Oumph tar konsumenterna med storm

Tajmingen för svenska Oumphs födelse kunde inte varit bättre. Men den egna tillväxten på drygt 40 procent räcker inte för grundarna Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman som vill agera draglok i omställningen mot ”One planet food”. 

Foto:Oskar Omne

Hon väcker uppmärksamhet, Anna-Kajsa Lidell, när hon sveper in i Hötorgshallen i Stockholm med sin röda hatt, matchande handväska och svarta kappa. Det finns inget ursäktande, varken i hennes personliga stil eller den stil hon skapat kring varumärket. Med ett kaxigt, grabbigt uttryck har Oumph tagit konsumenterna med storm i såväl Norden som i Storbritannien. Och snart troligen även i Holland. 

”De blåste mig, jag trodde jag åt kött.”

Hon minns samtalet från sin affärspartner tillika industrimannen Anders Wallerman. Han hade tagit morgonflyget till Holland för att träffa det gäng som uppfunnit den sojabaserade råvaran som skulle komma att bli Oumph. 

”De behövde oss lika mycket som vi behövde dem.”

Under det senaste räkenskapsåret 2018/2019 omsatte Oumph över 90 miljoner kronor och under de senaste fem månaderna har tillväxten varit drygt 40 procent. Efter två års infasning på den brittiska marknaden räknar Anna-Kajsa Lidell nu med ett rejält kliv framåt. 

”Avtalet vi fick med Tesco var exklusivt under ett år men nu när vi kan gå brett tror vi på en jätteexpansion i Storbritannien.”

Den kraftigt ökade uppmärksamheten tillsammans med det faktum att Anders Wallermans familjebolag, som producerar Oumph, ställt om från hamburgare, biffar och köttbullar till en helt köttfri anläggning och därigenom minskat klimatavtrycket med 95 procent, har gett grundarna kraft att agera draglok i det nödvändiga proteinskiftet. 

”Vi har alltid sagt att allt vi gör måste ha en exponentiell effekt.”

Hon sätter upp fyra fingrar i luften för att visa det antal pelare som deras idé vilar på.

”För det första måste vi se till att få fram vegetarisk mat som är så god att människor väljer att äta den. För det andra har vi valt att aldrig snacka ned köttet, det skapar bara polarisering.”

Den tredje pelaren kallar hon ”imagine better”, eller ”to change the world, first imagine a better one”.  

”Vi ville att Oumph-bitarna skulle se naturliga ut, inte stansade, och vi kryddade dem. När vi skulle positionera oss i frysdisken använde vi ett fotospråk med kaxig styling, sedan la vi på helt handgjord grafik och ett helt nytt typsnitt.”

Samverkan, eller co-creation, är den fjärde och sista pelaren. 

”Det handlar om att man ska våga samverka. Här har vi blivit desillusionerade ganska många gånger under resans gång och frågat oss om vi varit dumma i huvudet som tror att samverkan finns i verkligheten. Ofta, när det kommer till själva avtalet, är det ingen som vill dela riskerna utan bara möjligheterna och resurserna.”

Men Anna-Kajsa Lidell ser långt ifrån nedslagen ut när vi avslutar intervjun med att gå in på Pizza Hut för att äta veganpizza med Oumph på.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?