ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenska näringslivet bjuds in för att diskutera övergrepp

  • Ida Östensson. Foto: Kristina Wicksell

Nu bjuds 100 svenska företag in till ett möte som ska hjälpa näringslivet att motverka sexuella trakasserier och övergrepp. Bakom eventet står jämlikhetsstiftelsen Make Equal och den tidigare H&M-vd:n Fabian Månsson.

I spåren av #metoo-rörelsen riktar nu jämlikhetsstiftelsen Make Equal sin blick mot näringslivet och bjuder in 100 företag till ett möte. Träffen ska fokusera på både förebyggande arbete och agerande mot sexuella trakasserier och övergrepp.

”Vi vill använda den här luckan som nu har skapats där företag lyssnar på det som vi annars pratar om hela tiden. Har man förstått att trakasserier är ett utbrett problem och tar det på allvar, då ska man vara ett av företagen som dyker upp”, säger Ida Östensson som är ordförande för Make Equal som stöttas av bland andra Comviq.

Bakom inbjudan står också affärsmannen och den tidigare H&M-vd:n Fabian Månsson.

Förhoppningen med eventet i Stockholm den 28 november är att det ska bidra till att näringslivet ska satsa mer tid och resurser på att motverka övergrepp. Än så länge har ett 60-tal företag anmält sig, däribland SBAB Bank, Hemnet, modebolaget Odd Molly och bemanningsföretaget Manpower.

”Vi har nu även aktivt skickat ut inbjudningar till de 500 största svenska bolagen, men än så länge är det ingen av företagsjättarna som har anmält sig”, säger Ida Östensson och fortsätter:

”Vi som är ute bland företag får återkommande höra om trakasserier och övergrepp från människor som inte vågar anmäla, eftersom de är rädda för att det kan äventyra deras jobb.”

Metoo-kampanjen har spridit sig som en löpeld över världen de senaste veckorna. USA, Storbritannien och Indien var de länder där kampanjens hashtagg användes flitigast. Även i Sverige har engagemanget varit stort men enligt en undersökning från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater börjar nu intresset sjunka.

”Vi ser samma trend globalt och det är en naturlig utveckling. Men jag tror att människor kommer prata om det här framöver, för vi har inte sett något liknande tidigare”, säger Sophie Hedestad, marknadsdirektör på Meltwater Norden.

Vad är då de viktigaste åtgärderna ett företag kan göra för att motverka sexuella övergrepp?
”Som företag bör man ta in kunskap, men även kartlägga det interna klimatet och ha uppdaterade policys som följs upp. Många medarbetarenkäter fångar inte upp dessa frågor på ett bra sätt idag”, säger Ida Östensson från Make Equal.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies