Annons

Svenska företagen som hakar på Amazon

Bonnierförlagen, Ellos Group och Lagerhaus är några av de svenska bolagen som hänger på Amazons Sverige-lansering från start.

Flera av dem ser det som ett test om det går att nå utanför Norden med hjälp av Amazon.

Jeff Bezos, vd för Amazon
Jeff Bezos, vd för AmazonFoto:AP

Det har pratats om Amazons Sverige-lansering en längre tid och det har spekulerats kring när premiären skulle bli – på onsdagen visade det sig.

LÄS MER: Digitalpodden: Amazons Sverigepremiär blev ett praktfiasko

Bland de svenska varumärken som anslutit sig till Amazon finns Bonnierförlagen, Brio, Electrolux ELUX B -0,29% Dagens utveckling , Ellos och Lagerhaus.

Ellos Group, med varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard, samt Lagerhaus ser Amazon som en potentiell möjlighet att expandera utomlands.

Ellos Group säljer sedan tidigare sina varumärken på flera olika marknadsplatser förutom den egna sajten och har märkt hur det har gett draghjälp åt försäljningen.

”Satsningen med Amazon ligger i linje med vår strategi om en europeisk expansion när det gäller nya kanaler och försäljningsplattformar. I ett första skede gör vi det i egen regi, men vi utvärderar andra försäljningskanaler marknad för marknad”, säger Alexandra Dornérus, affärsutvecklingschef på Ellos Group.

”Vi är en stor etablerad aktör på den svenska marknaden och är redan bekväma med att sälja i regi av andra. Där har vi fått ett bra mottagande som inneburit att vi fått fler kunder.”

Inrednings- och prylföretaget Lagerhaus hoppas också på att nå fler.

”Många av våra kunder och potentiella kunder kommer att besöka amazon.se och vi vill vara där vår kund är. Samtidigt är detta ett test för att se om det kan bli aktuellt för Lagerhaus att nå utanför Norden tillsammans med Amazon”, skriver Jerker Levin, vd på Lagerhaus, i ett mejl.

Än så länge är Amazons utbud av svenska böcker relativt begränsat, men exempelvis Natur & Kultur och Bonnierförlagen är med från starten.

”Ju fler professionella återförsäljare av böcker, desto bättre, tycker vi”, säger Jesper Monthán, vice vd på Bonnierförlagen.

”Nu har de precis börjat. Vi får se hur det kommer utvecklas. Vi vill jobba nära dem för att det ska bli mycket fokus på böcker och vill de inte jobba med böcker kommer vårt intresse att bli därefter.”

Amazon har målats upp som bjässen som äter upp och tränger ut mindre spelare.

Ser ni en risk för att de tränger ut andra aktörer?
”Om utvecklingen leder till att det blir färre återförsäljare tycker vi att det är en dålig utveckling.”

E-bokhandlaren Adlibris räknar med att Amazon kommer att satsa mycket på böcker och ser bjässens intåg som en ytterligare skärpning av konkurrensen.

Samtidigt tror vd Jonas Karlén att Adlibris har en bra strategi i branschen sedan man återgått till att mer och mer fokusera på enbart böcker igen. Ett brett utbud under en mängd varumärken var inte Adlibris melodi.

Vad han tror om Amazons möjligheter att lyckas med det breda anslaget i Sverige vill Jonas Karlén låta vara osagt.

”Det vi kunde konstatera var att vår logistik och vår tekniska plattform inte klarade av att hantera alla dessa olika sorters produkter på ett riktigt bra sätt.”

”Oavsett Amazon eller inte tror vi på att fokusera på att vara jättebra på ett fåtal saker i stället för att vara halvdåliga på många saker”, säger Jonas Karlén.

Svenska CDON fungerar i dag som en marknadsplats likt Amazon, om än med betydligt färre produkter och ett fokus på den nordiska marknaden. Men även om man är en betydligt mindre aktör räds vd:n Kristoffer Väliharju inte jättens intåg.

”Som ensam aktör har det varit svårt att få gehör för den här modellen och få bred spridning. När Amazon kommer får vi draghjälp i det vi håller på med”, säger han.

En sak som skiljer CDON från Amazon är att den senare har ett eget sortiment till försäljning.

”Där är de ett lite annat djur än vi. Vi har ju backat ur all vår egen försäljning för att inte konkurrera med handlarna”, säger Kristoffer Väliharju.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ForenaAnnons

Forena vill göra privat pensionssparande förmånligt – för alla

Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena
Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Pensionsnivåerna sjunker för varje årskull som går i pension. Tjänstepensionen har blivit en nödvändighet snarare än en guldkant på ålderns höst, men detta till trots saknas stimulansåtgärder som uppmuntrar och underlättar för privat pensionssparande. Det vill försäkringsbranschens fackförbund Forena ändra på. 

Pensionerna är en kärnfråga för det svenska samhället, oavsett politisk hemmahörighet. I takt med att befolkningen åldras och att pensionssystemet inte täcker upp i den mån som var avsett, riskerar vi att hamna i en framtid där våra äldre tvingas förlita sig på bidrag för att ens överleva.

– Hela 450 000 anställda saknar tjänstepension. Samtidigt arbetar runt 500 000 kvinnor deltid, 120 000 personer är småföretagare och vi har stor inflyttning. Vi pratar om över en miljon människor som behöver få chansen att spara ikapp, säger Forenas förbundsordförande, Anders Johansson.

Ett ointresse kring förändring

Det är dock en komplex fråga. I dag premieras till exempel företagare med förmånliga skatteregler för att avdrag vad gäller avsättning till tjänstepensionen. Yrkesverksamma som tjänar över 45 000 i månaden kan löneväxla förmånligt, men för 90 procent av dem som jobbar ges inga förmåner. 

– Det är överraskande att politikerna är så ointresserade av att förändra situationen. Istället gömmer de sig bakom Pensionsgruppens oantastlighet och ser en konflikt mellan subventionerat pensionssparande och konsumtion för tillväxt. Därtill finns en missuppfattning om att subventioner bara skulle leda till ökat pensionssparande hos höginkomsttagare, något som inte alls stämmer.

Tre reformförslag

Anders, som själv har lång erfarenhet från försäkringsbranschen, konstaterar att det i realiteten finns ett stort intresse från svenskarna att pensionsspara, men att de reducerade avdragsmöjligheterna har satt käppar i hjulet för andra.

– Därför presenterar vi tre reformförslag; till att börja med borde det införas matchat sparande, där staten matchar en viss procent av allt man månadssparar. Det är enkelt och man kan delta på den nivå man väljer själv.

Det andra förslaget är att öppna möjligheter för att man själv ska kunna göra insättningar till premie- och tjänstepension. Infrastrukturen för en sådan här modell finns redan i många andra länder och fungerar väl.

 – Det tredje förslaget är att låta äldre som säljer sina bostäder få omvandla reavinsten till livränta. Då får pensionärer pengar som förstärker pensionen samtidigt som vi ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Mycket på agendan

Medan pensionerna är en central fokuspunkt för Forena arbetar fackförbundet hårt även med en mängd andra sakfrågor. Högaktuellt just nu är exempelvis förhandlingarna mellan Svenskt näringsliv, LO och PTK kring LAS, omställningsfrågor och A-kassefrågor. 

– Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet av september och det är mycket spännande. Vi berörs förvisso inte direkt av diskussionerna, men kommer ändå att påverkas av resultatet. Nu i oktober påbörjar vi också våra löneförhandlingar, så det finns mycket på agendan, avslutar Anders.

FAKTA OM FORENA

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen och vi ansluter studenter, yrkesverksamma och chefer. 

Läs mer om Forena

Mer från Forena

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Forena och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?