1515
Annons

Svenska företag mobiliserar akuthjälp i Ukraina

Engagemanget att stötta Ukraina under kriget är stort bland landets företag. Flera bolag hjälper den ideella biståndsorganisationen A demand for action med transporter och förnödenheter till ukrainska flyktingar. 

”Man blir riktigt rörd”, kommenterar grundaren Nuri Kino. 

Foto:Czarek Sokolowski

På några dagar har många företag snabbt mobiliserat för att bistå Ukrainas civila i kriget. Fastighetsbolaget SBB SBB B +10,13% Dagens utveckling skänker 1 miljon kronor till FN:s flytigorgan UNHCR:s akuthjälp i Ukraina. 

Via ett norskt initiativ, där flera fastighetsjättar samlat krafterna till en gemensam donation på drygt 50 miljoner kronor, har SBB och partnerbolaget Obos skickat ytterligare 5 miljoner kronor till organisationen SOS Barnbyar. 

Ett annat fastighetsbolag som lämnar en större donation är Wallenstam WALL B +4,31% Dagens utveckling som skänker 2 miljoner kronor till UNHCR, Radiohjälpen, Unicef och Läkare utan gränser.   

Amanda Jackson, hållbarhetschef på köksindredaren Nobia NOBI +2,34% Dagens utveckling och styrelseledamot i svenska Röda korset, är en av initiativtagarna till Linkedin-kampanjen Business for Ukraine som uppmanar företag att bidra ekonomiskt. 

”Ambitionen är att få så många bolag som möjligt att engagera sig i människor på flykt”, säger hon till Di och tillägger: 

”Det finns ett stort engagemang och det här är ett sätt att visa på hur företag kan hjälpa till.”

Ett bolag som hakat på uppmaningen är konsultbolaget Enact Sustainable Strategies som för över 1 procent av företagets vinst från 2020 till Röda korset i Ukraina och Sverige. 

Flera företag engagerar sig i den ideella biståndsorganisationen A demand for action (ADFA) som senare i veckan åker till Polen i lastbilar med bland annat kläder, sovsäckar, medicin, hygienartiklar, blöjor och mat. 

Restaurang Flame i Södertälje har tömt sina lokaler för att ge plats åt klädinsamlingen. Företaget Däckskiftarna står för containrar och lastpallar. Långtradartransporten står bolaget Interfrakt Icos för. Färjan mellan Sverige och Polen, Polferrires, upplåter gratis plats åt lastbilarna, meddelar ADFA:s grundare Nuri Kino till Di via sms. 

”Uppslutningen är fantastisk. Man blir riktigt rörd”, kommenterar han. 

En liknande initiativ kommer via AT-läkaren Wiktor Rutkowski på Karolinska universitetssjukhuset som samlar in pengar för att köpa och distribuera förnödenheter och mediciner till ukrainska flyktingar. 

Friluftskedjan Naturkompaniets insamling har fått stor spridning i sociala medier. Företaget skänker kläder och utrusning och uppmanar även kunder att lämna in praktiska kläder till butikerna. Stiftelsen Filippus ordnar med transport. 

Vidare slopar mobiloperatörerna Tre och Hallon avgifter på samtal och sms mellan Sverige och Ukraina, plus omvänt. 

Rekryteringsföretaget Academic Work skänker drygt 600.000 kronor till Unicef, Röda korset och Reportrar utan gränser. Livsmedelskedjan Coop har satt upp en katastrofinsamling där medlemmarna kan skänka sina intjänade poäng till Unicef:s arbete på plats. 

It-konsultbolaget Consid erbjuder ukrainska it-konsulter att komma till Sverige. Bolaget står för transporter, ordnar arbete och boende samt stöttar i praktiska frågor som är kopplade till flytten. 

Inom bageribranschen har flera bagerier valt att skänkta hela sin dagskassa till organisationen SOS Barnbyar. Redan på fredagen, dagen efter Rysslands invasion, meddelade Halmstadsbaserade Feldts Bröd & Konfekt på Instagram att dagens omsättning går till att flytta barnfamiljer i Ukraina till säkra platser. 

 


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?