1515
Annons

Svenska fastigheter heta för utlänningar

Svensk fastighetsmarknad är het för utländska investerare.

Intresset märktes på konferensen Business Arena i London där bolag som Kungsleden, Wihlborgs och Fabege fanns på plats för att locka till sig kapital.

Di TV:s Emelie Lundgren och Kungsledens vd Biljana Pehrsson i samspråk på Business Arena.
Di TV:s Emelie Lundgren och Kungsledens vd Biljana Pehrsson i samspråk på Business Arena.

Runt 300 personer möttes på Park Plaza Riverbank under Fastighetsnytts Business Arena i London på torsdagen. Över 100 av dessa var investerare som vill in i Norden, en fördubbling jämfört med förra årets arrangemang.

Som största nordiska marknad röner Sverige stort intresse, men under dagen presenterades även Finland som en intressant marknad med hög digitaliseringsgrad, välutbildad befolkning och liten valutarisk på grund av Finlands användande av euron.

Biljana Pehrsson, vd för svenska Kungsleden, ser flera orsaker till det höga intresset för Norden bland utländska investerare.

”Det är en stabil marknad utan politisk oro, enkelt att göra affärer och transparent”, säger hon.

Bland talarna märktes bland annat James Raynor, vd för Grosvenor Europe, Max Barclay, vd för Newsec, och Danny Kim, vd för det koreanska investmentbolaget AIP Asset Management som gjort en första nordisk investering.

”Vi har en vision om att vara både breda och djupa från Di-gruppens sida. Det här eventet är det djupa arbetet med en av näringslivets sektorer”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Di och ordförande i Fastighetsnytt.

Den låga amerikanska arbetslösheten, den inverterade amerikanska yield-kurvan och den höga värderingen på de amerikanska börserna, nämner Stephen King, senior ekonomisk rådgivare på HSBC, som några exempel på historiska varningssignaler som talar mot en fortsatt uppgång i den globala ekonomin.

”Samtidigt har vi få verktyg kvar i lådan för att möta en vändning i den globala konjunkturen”, säger han.

”För att komma till rätta med problemen måste vi fokusera på den historiskt låga produktiviteten. Vi har haft fantastiska teknologiska genombrott, men det slår inte igenom i ökad produktivitet och tillväxt.”

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?