Annons

Svenska e-handeln rustar för rekordjul

Den svenska e-handeln fortsätter att öka. Redan under sommarmånaderna låg volymerna i nivå med normal julhandel — och nu rustar handeln för en jul på rekordnivå.

"Vi spår en väldigt, väldigt stark julhandel. Vi ser inga tecken på att det här ska mattas av, det är fortfarande köpglada konsumenter och en allt större del flyttar ut på nätet", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Hittills i år har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med förra året. Prognosen för helåret är en ökning med 17 procent. Postnord bedömer att svenskarna kommer att köpa julklappar för totalt 20 miljarder kronor, varav 6,4 miljarder kommer att spenderas i e-handeln.

Redan under årets sommarmånader låg e-handeln i nivå med hur det brukar se ut under julen.

"Jag vågar nästan lova att det kommer bli vansinniga volymer denna jul, så jag hoppas att ni e-handlare förbereder er väl och inte minst kommunicerar med era kunder."

Det är uppmaningen från Carin Blom till de svenska leverantörerna när siffrorna för kvartal tre nu släpps.

"Vi har jobbat praktiskt taget från förra julen med att planera och titta på vad som behöver stärkas upp för att klara volymerna", säger Blom.

Fler medarbetare, ökat antal transporter och lastbilar, varor som sorteras på söndagar och lördagsleveranser i storstäderna är några åtgärder som Postnord uppger har vidtagits inför den kommande julhandeln. Antalet ombud för utlämning av varor har ökat med ett 80-tal i hela landet sedan förra julen och dessutom ska ombuden ha fått mobil scanningsutrustning för snabbare service.

Om trycket blir så högt som ni förväntar er, behöver kunderna tänka på att vara ute i god tid?
"Det kommer att vara höga volymer, så det kan vara en fördel. Men för svenska leverantörer är det snarare en trend att de garanterar leveranser tätare in på julen. Som konsument är det viktigt att läsa vad respektive e-handlare har för villkor", säger Carin Blom, och tillägger att den som handlar från utlandet bör vara extra noga med att kontrollera villkor för leveranstid.

Under det tredje kvartalet ökade e-handeln mest för leksaker, 25 procent. Även byggvaror och livsmedel ökade med över 20 procent jämfört med förra året.

"Inför julhandeln kommer leksakshandeln fortsätta att gå strakt och även böcker är ju det som alltid handlas till jul", säger Carin Blom.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?