Annons

Svenska dryckesbranschen ger tusentals nya jobb

Det bubblar om den svenska dryckesbranschen och antalet småproducenter har exploderat under de senaste åren. ”Den har vuxit sig betydligt större än vad många hade kunnat föreställa sig”, säger Anders Källström, vd på LRF.

Ölbryggeri.
Ölbryggeri.Bild:TT

Det har riktigt tagit fart i svenska dryckesbranschen som producerar alkoholhaltiga drycker. I dag står industrin för jobb till över 5.000 personer, varav majoriteten har tillkommit under de senaste åren. Det visar en ny kartläggning från Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och spritjätten The Absolut Company.

”Det här är en sektor som har utvecklats de senaste 10 till 15 åren och har vuxit sig betydligt större än vad många hade kunnat föreställa sig. Vi ser många exempel ute i landet där dryckestillverkningen genererar inkomster både genom produktion men också genom besöksnäring”, säger Anders Källström, vd på LRF.

Även sett till antalet tillverkare har tillväxten varit stadigt och idag finns över 550 registrerade svenska producenter. Allra mest har bryggerierna ökat, som på tio år har gått från omkring 40 till över 300 stycken.

”Många producenter har en hög ambitionsnivå om att göra något som är unikt. Vi ser också en trend av att man dricker mindre samtidigt som man lägger mer tanke och pengar på vad man väljer att stoppa i sig”, säger Anna Malmhake som är vd på The Absolut Company.

Enligt rapporten finns dryckesföretagen spridda över hela landet och hälften av jobben finns inom mindre företag, på landsbygd samt på mindre och medelstora orter. Vinproducenterna finns främst i söder medan bryggerierna och destillerierna håller till i mellersta och norra delarna.

”Om vi ser på Absolut vet vi att 500 anställda hos oss för med sig minst 2.000 heltidsarbeten hos alltifrån lantbrukare, leverantörsjobb och glasbruk. Samma princip gäller för de mindre producenterna också”, säger Anna Malmhake.

Men både Anna Malmhake och LRF:s vd, Anders Källström, betonar att vissa regler bör förändras för att den svenska tillverkningen ska kunna ta fart på allvar.

”Här finns ett konkret exempel på en näring som skulle kunna växa betydligt om förutsättningarna ges och vi anser att det här är en viktig del av den framtida livsmedelsproduktionen. Därför blir också gårdsförsäljningen en viktig symbolfråga”, säger Anders Källström.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Elektroniska signaturer får företagen att spara pengar

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.
Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.

Nu finns ett nytt sätt för företagen att spara in kronor och ören. Driver utvecklingen gör ett svenskt tillväxtbolag med kunder i över 30 länder.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Vägen till lönsamhet går ofta genom en snårig väg av tidskrävande förhandlingar, effektiviseringar och eviga försök att strypa utgiftsposter.

Det är den krassa verkligheten för nästan alla företag i Sverige som till varje pris vill undvika blödande bokslut.

Men det finns många sätt att spara pengar – och ett av de enklaste sätten är att minska på administrationen genom att digitalisera avtalsprocessen.

– Genom elektroniska underskrifter sparar du pengar i antalet vunna affärer samtidigt som du undviker dolda kostnader i hantering. Varje månad hanterar vår tjänst drygt två miljoner signerade dokument. Hade avtalen istället skrivits ut på papper hade det slukat mycket resurser i alla led, säger Viktor Wrede, vd för Scrive.

Digitaliserad process sparade pengar

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när man egentligen kan spara pengar.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter. 

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering, en metod som blivit allt vanligare i många branscher de senaste åren.

– Med digitala underskriftsprocesser kan våra kunder reducera kostnader, tid och resurser på allt från skrivare, papper och postgång till lagring och generell administration. I stort sett alla våra kunder räknar hem sin investering i Scrive bara på detta, säger Viktor Wrede.

Marknaden allt mer konkurrensutsatt

E-signering har också visat sig kunna snabba upp anställnings- och kontraktsprocesser. En elektronisk signatur verkar ligga rätt i tiden under den digitala omställningsresan. Mycket handlar, enligt Viktor Wrede, om att ge en modern upplevelse för personen du ska anställa.

– I dag är det inte längre så många personer som har skrivare hemma. Vill du rekrytera någon på en konkurrensutsatt marknad kan det ibland hända att du behöver agera fort. 

Scrive, som grundades 2010 och numera har kunder i mer än 30 länder, är en av aktörerna som leder utvecklingen på en konkurrensutsatt e-signeringsmarknad. En förkortad signeringsprocess gör att allt fler företag får upp ögonen för deras digitala lösning.

– Man ska inte underskatta vinningen man får av minskad administration efter ett påskrivet avtal. Att efter ett avtal behöva scanna det eller stoppa in det i en pärm kostar tid, pengar och administration. Där finns det för alla bolag, oavsett storlek, kronor och ören att hämta – och det är pengar man sällan tänker på i första hand, avslutar Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?