Svenska bolag utmanar om dansk-tyska tunnelmiljarder

Det sista hindret är nu undanröjt för byggandet av en tunnel mellan Danmark och Tyskland. Det handlar om en investering på över 70 miljarder kronor och därmed många lukrativa kontrakt att slåss om. 

”Hittills har svenska företag lyst med sin frånvaro men nu känner vi av ett intresse att vara med”, säger Claus F. Baunkjær, vd på Femern A/S.

Claus F. Baunkjær, vd på Femern A/S, jämte en visualisering av tunnelns ramp och portal.
Claus F. Baunkjær, vd på Femern A/S, jämte en visualisering av tunnelns ramp och portal.Foto:Femern A/S

I början av november meddelade en tysk domstol att den avslagit en överklagan av det tyska beslutet att bygga en tunnel under Fehmarn Bält. Det bedömdes som det sista hindret för att projektet ska kunna dras igång. 

”Beskedet var enormt viktigt. Nu är det definitivt och inte längre en fråga ‘om’ förbindelsen ska bli av utan ‘när’”, säger Claus F. Baunkjær. 

Femern A/S är det bolag som leder bygget av den 18 kilometer långa tunneln som i princip får samma sträckning som färjelinjen Rødby–Puttgarden. Det blir därmed världens längsta tunnel för både bilar och tåg. Planen är att förbindelsen ska öppnas 2029 vilket kommer minska restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg från 4,5 till 2,5 timmar. Budgeten för projektet ligger på motsvarande 72 miljarder kronor vilket gör det till Danmarks klart största infrastrukturprojekt genom tiderna. 

Med beskedet från den tyska domstolen kommer arbetet att dra igång på den tyska sidan av sundet 2021. På den danska sidan råder det sedan drygt ett år redan full aktivitet, både till havs och på land. 

”Vi har varit så nära säkra som det går att det skulle lösa sig. Därför har vi vågat dra igång bygget på den danska sidan, vilket har varit särskilt viktigt eftersom avtalet är konstruerat så att det mesta kommer ske här”, säger Claus F. Baunkjær.  

Den första anläggningen, som redan börjat byggas, är en arbetshamn utanför Rødby. Det arbetet leds av ett nederländskt konsortium. Här finns teknikkonsulten Sweco SWEC B -1,77% Dagens utveckling med som en underleverantör, bland annat kring muddringsarbeten och utformningen av hamnområdet. 

Nästa steg är anläggningen av en fabrik i Rødby som ska tillverka de över 200 meter långa tunnelelementen. Även här har ett kontrakt signerats med ett konsortium bestående av nio företag, lett av stora tyska och franska byggbolag. 

”Förutom Sweco finns det inga svenska företag som fått tunga uppdrag så här långt. Men jag vet att det finns ett stort intresse så förhoppningsvis så kommer de nu”, säger Claus F. Baunkjær och pekar på att även om de tyngsta kontrakten redan har signerats finns det mer att konkurrera om. Konsortierna handlar kontinuerligt upp tjänster från underleverantörer och Femern A/S kommer själva handla upp installationskontrakt nästa år, bland annat kring elektronik och säkerhet. 

Foto:ICONO A/S

Tunneln planeras för en fyrfilig motorväg samt två parallella järnvägsspår där passagerartrafik ska samsas med godstrafik. Inte minst för den exporttunga svenska basindustrin bedöms Fehmarn Bält-tunneln få stor betydelse för möjligheterna att frakta gods på tåg till Europa. Kapaciteten ökar och när det nordiska tågnätet kopplas ihop med Deutsche Bahns höghastighetstågnät minskar det frakttiden till viktiga europeiska hubbar. 

I Danmark har den nya förbindelsen med Tyskland legat högt upp på agendan i över tio år och i princip alla infrastrukturinvesteringar har handlat om att fullt ut utnyttja potentialen med Fehmarn Bält-tunneln. Totalt investerar Danmark runt 100 miljarder svenska kronor på utbyggnader av väg och järnväg på sträckan Köpenhamn-Rødby. Bland annat har en dubbelspårig och elektrifierad höghastighetsjärnväg söderut från Köpenhamn till Ringsted redan öppnats och sträckan vidare mot Tyskland har påbörjats. 

Även i Sverige bedöms tunneln av många bedömare påverka behovet av infrastruktur och har aktualiserat olika utredningar om fler fasta förbindelser över Öresund, bland annat en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö. 

”Det här är inte bara ett projekt för att knyta Danmark närmare Tyskland, vilket många tror. Det handlar om att hela Norden ska dra nytta av projektet och hela idén kring en Fehmarn-Bältförbindelse inleddes faktiskt i samband med att Öresundsbron invigdes. Jag vet att det diskuteras mycket i Sverige kring ny infrastruktur och det är positivt. Sen är det inte min sak att lägga mig i det förstås. Jag ska bara se till att tunneln blir klar i tid och det kommer den att bli”, säger Claus F. Baunkjær.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?