1515
Annons

”Svenska bolag passiviserade under krisen”

FORT LAUDERDALE. 

Ett svenskt omvärldsanalysbolag väntas dubbla omsättningen i USA i år, trots pandemin, då bolagsledningar prioriterat att ha bra beslutsunderlag. 

”I USA är det mer ’våga och vinn’, medan svenska bolag blivit passiviserade under krisen”, säger vd Anders Bretz.

Omvärldsanalysbolag har gynnats av coronapandemin. Anders Bretz är medgrundare och vd för svenska bolaget Wide Narrow.
Omvärldsanalysbolag har gynnats av coronapandemin. Anders Bretz är medgrundare och vd för svenska bolaget Wide Narrow.Foto:Agaton Strom

De flesta känner till att techbolagen, e-handel och byggvarubranschen har tillhört vinnarna under pandemin och de nedstängningar som följt i dess spår. 

Mindre känt, och kanske mer överraskande, är att även bolag verksamma inom omvärldsanalys gynnats av krisen.   

Det svenska bolaget Wide Narrow, som utvecklar och säljer en mjukvara för analys och rapportering av omvärldsinformation, väntas växa 100 procent i USA under 2020.

”I tider av kris blir det ännu viktigare att ha bra beslutsunderlag”, säger Anders Bretz, en av grundarna och tillika vd för bolagets amerikanska del.

”Många bolagsledningar verkar ha insett att de måste bli bättre på att analysera kundpreferenser, konkurrenter, marknadsrörelser och liknande efter att pandemin slog till. Vår produkt kom väl till pass i turbulenta tider.”

Di träffar Anders Bretz i Fort Lauderdale, där han och familjen bott sedan 2017 i samband med USA-lanseringen. Han berättar att bolagets verksamhet i Europa gått betydligt trögare under pandemin. 

”Vi har upplevt att bolag i exempelvis Sverige blivit mer passiviserade under krisen, kanske som en följd av de statliga bidragen – att bolag tagit ’timeout’ under ganska lång tid och varit väldigt försiktiga med att dra på sig nya kostnader.”

Det beteendet har Wide Narrow-vd:n inte stött på i USA i samma utsträckning. 

”Här verkar man tänka att vi måste lösa uppgiften men på ett nytt sätt. Det märks att mentaliteten är mer ’våga och vinn’ här”, säger han.

Wide Narrow jobbar framför allt mot Fortune 500-bolag och använder så kallad SaaS-standard, det vill säga att kunderna prenumererar på ett program istället för att köpa det. 

Fort Lauderdale, som ligger strax norr om Miami, är en välmående stad med stor turism- och båtindustri. 

För fyra år sedan röstade 66 procent av invånarna i kommunen på Hillary Clinton. I årets val tror Anders Bretz att Demokraternas kandidat kommer att vinna ännu större. 

”Bland dem vi pratar med så verkar republikaner ha röstat på Donald Trump 2016 bara för att han var partiets kandidat. Men många av dem kommer att rösta på Joe Biden nu för att få bort presidenten, för att rädda landets demokrati.”

Anders Bretz berättar om skyltar i grannträdgårdar där det står ”Jag är republikan, men inte en idiot – Biden/Harris 2020”.

”Även bland företagare och personer i finansbranschen verkar folk bortse från det faktum att näringslivsklimatet brukar vara bättre under en republikansk president. Många skäms över sin president, speciellt efter den första debatten”, säger han.


Innehåll från Penni.ioAnnons

Inbäddade försäkringar – lönsam framtid för försäkringsbolag

Idén är lika självklar som enkel: försäkringar ska säljas där de potentiella kunderna finns och är som mest köpbenägna. Penni.io erbjuder en snabbt implementerad lösning för inbäddad försäkring som ökar möjligheterna för försäkringsbolag att bli framgångsrika online.

Danska Penni.io har utvecklat en unik digital lösning som gör det möjligt för försäkringsbolag att sälja försäkringsprodukter online, via vilken distributionspartner som helst. 

– Vår vision är att i grunden förändra hur människor köper försäkringar. Det handlar om att erbjuda försäkringar där de är mest relevanta och där människor finns. I stället för att få kunderna att komma till försäkringsbolagen gäller det för försäkringsbolagen att flytta sin produkt till de digitala platser där kunderna befinner sig, säger Simon Bentholm, Digital Strategy Executive på Penni.io.

Riskmedvetenhet ökar relevansen

Inbäddad försäkring är framtiden för de försäkringsleverantörer som vill sätta kunden i främsta rummet. Det gör försäkring tillgänglig för alla, när som helst och var som helst. Och att få slutkunder att köpa försäkring via en distributionspartner i stället för direkt från försäkringsbolaget är inte svårt. Kombinationen av en kundanpassad digital kanal och människors inneboende bekvämlighet talar till den inbäddade försäkringens fördel. Riskmedvetenhet är också en viktig faktor. 

– Den som köper en bilbarnstol har lagt tid på att undersöka vilken som är den bästa. Hen har hög riskmedvetenhet och är i det läget mer mottaglig för att teckna en barnförsäkring. Det försäkringsbolag som finns på den digitala plats där den kunden befinner sig får därför hög relevans, säger Simon Bentholm. 

Viktigt agera nu

Marknaden för inbäddade försäkringar växer snabbt. 2030 beräknas den uppgå till 140 miljarder Euro – var fjärde försäkring kommer då att säljas som en inbäddad digital försäkring. För försäkringsbolagen handlar det därför om att agera snabbt, både för att säkra marknadsandelar och för att potentiellt erövra nya. Men att ta klivet in på marknaden för inbäddade försäkringar är inte utan utmaningar.

– Försäkringsbolagens möjligheter att sälja digitalt genom partnerskap begränsas av interna IT-system, brist på API:er för digitalt samarbete och att man helt enkelt inte har kunskap om hur man skapar bra kundupplevelser för onlineförsäljning genom partners, säger Simon Bentholm. Penni.io finns till för att lösa de utmaningarna. Vår plattform levererar den infrastruktur och funktionalitet som krävs för digital distribution i stor skala, och vi gör det möjligt för försäkringsbolag att börja skörda frukterna av digital distribution redan idag!

Penni.io är försäkringsdistribution byggd för framtidens försäkring, grundat i mänskligt beteende. Människor är online och det är dags att ta tag i de digitala möjligheterna. Därför hjälper Penni.io försäkringsleverantörer att enkelt bädda in och skala försäkringserbjudanden i digitala distributionskanaler.

Läs mer på Penni.io

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Penni.io och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?