1515
Annons

Svensk uppfinning på segertåg över världen

Ingen vill egentligen behöva använda den, men ändå är det en säljsuccé. Rullatorn är en av Sveriges mindre kända uppfinningar. Malmöbaserade Trustcare har hittills sålt över 1 miljon exemplar av sin designprisade inomhusrullator Lets go.  

Foto:Most Photos

Sverige är inte bara ett av de länder som har högst mobilpenetration i världen, vi är också det rullatortätaste landet. Och det var också här det startade för 44 år sedan. Aina Falk, som pluggade till sjuksköterska, drabbades endast 21 år gammal av polio och fick avbryta sina studier. 

På grund av sin sjukdom fick hon gå med käppar, men eftersom det var slitsamt för axlarna började hon fundera på ett hjälpmedel som man kunde hålla sig i när man gick. 1978 lämnade hon idén om en rullator till en statlig utvecklingsfond och tre år senare drog tillverkningen igång. 

Det finns också en manlig rullatorförebild som bör uppmärksammas. Sven-Inge Kjell startade Etac hemma i sitt garage i Anderstorp, den småländska ort som så småningom kom att bli Sveriges främsta rullatorkluster. Sven-Inge Kjell, alias Rullatorkungen, tog så småningom över det nystartade Dolomite tillsammans med en kompanjon. I dag ägs Dolomite av det amerikanska hjälpmedelsbolaget Invacare men med fortsatt tillverkning i de småländska skogarna. 

I södra Europa är rullatorpenetrationen inte alls så stor som i Sverige. I en intervju med Realtid 2004 förklarar Rullatorkungen varför. 

”Det handlar om inställningen att bli sedd med ett hjälpmedel. Att få en italiensk gentleman att vilja bli sedd med en rullator, ja då talar vi 2010-2015…”

Diego Carloni
Diego Carloni

Men i dag, 2022, har inte mycket hänt på den fronten menar svenskitalienaren Diego Carloni. Detta trots att hans bolag Trustcare vunnit en rad designpriser, inte minst för den inomhusrullator som Diego Carloni uppfunnit. 

”Jag var delägare i en stor reklambyrå och min pappa Silvano hade fått Parkinsons sjukdom. En dag när jag gick och drog en kundvagn på Ica i Malmö där jag bor insåg jag att en sådan där liten vagn skulle min pappa inte skulle trilla och röra sig bättre inomhus”, säger Diego Carloni. 

Kundvagnen fick, med affärsbiträdets goda minne, följa med honom hela vägen hem där den plockades isär i garaget och gjordes om till en nätt liten rullator med hjälp en bilplåtslagare.

”När pappa började gå med den på sitt äldreboende så ville alla ha en likadan. Men jag kunde ju inte fortsätta tigga kundvagnar.” 

Tillsammans med sonen som just kommit hem från studier i USA ställde de ut den smart designade inomhusrullatorn på en mässa i Tyskland. Det blev den bekräftelse som behövdes för att de skulle starta tillverkning berättar Diego Carloni. 

”Vår rullator blev utsedd till mässans vackraste produkt.”

Skillnaderna mellan en inomhus- och en utomhusrullator handlar om både bredd och djup, den är helt enkelt lättare och snyggare att dra omkring på i hemmet där många fallolyckor inträffar. 

Trustcare har sålt över 1 miljon inomhusrullatorer av märket Lets go i de 35 länder där bolaget är verksamt. Produkten står för cirka en tredjedel av bolagets omsättning på 62 miljoner kronor. 

”Trots pandemin så lyckades vi växa med 22 procent i fjol.”

Penetrationen är fortsatt högst i Norden, men även i norra Europa är den hög. Frankrike börjar också lossna så smått enligt Diego Carloni. Men i Italien är det fortsatt trögt. 

”Där sitter de äldre fortfarande och väntar på att barnbarnen ska komma hem från skolan för att ta med dem till affären.”

Utanför Europa är Kanada är en stor marknad och USA står på tillväxt. 

”Vi säljer för cirka 20 miljoner kronor i Nordamerika. Men i USA har pensionärerna det inte så fett, så de kan inte betala så mycket.”

Hur är inställningen till rullatorer i Asien?
”I Japan, där de har ett välmående system för de äldre, säljer vi för mellan 12 och 13 miljoner kronor. Även i Kina, Taiwan och Korea ser vi ett ökat intresse. Vi har till och med skeppat tre containrar till Thailand nyligen. De unga vill inte ta hand om sina gamla föräldrar på samma sätt som tidigare, men att hjälpa dem med en rullator känns lite tryggare.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?