Annons

Svensk turism bromsar in

Turismen fortsätter att växa men dämpas jämfört med tidigare år. Det är framför allt besöken från grannländerna som minskar, enligt Tillväxtverket.

 

Bild:TT

Totalt blev det 62 miljoner övernattningar i Sverige under 2016, vilket utgör en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från Tillväxtverket.

De långväga turisterna ökar mest och utvecklingen drivs av ökad köpkraft och billigare långdistansflyg. Under 2016 var mer än var femte besökare som övernattade i Sverige från ett utomeuropeiskt land och antalet kineser som besöker Sverige har blivit tre gånger fler under de senaste sju åren.

 ”Bara under 2016 noterades en uppgång på 26 procent”, säger Martin Daniels, analytiker på Tillväxtverket.

Samtidigt blir flerdagsbesöken från de nordiska grannarna färre. Antalet övernattningar bland danska och norska turister minskar med 5 respektive 2 procent medan de finländska övernattningarna noterar en liten uppgång på 3 procent.

”Nedgången beror sannolikt på att det långväga resandet inte bara ökar i Sverige, utan globalt. Då minskar de korta resorna eftersom man har ett begränsat antal resdagar”, säger Martin Daniels och påpekar att gränskontrollerna mellan Danmark och Sverige kan vara ytterligare en orsak.

”Det är inget vi vet med säkerhet, men det är en teori. Ytterligare en faktor är att den norska kronan har försvagats”, fortsätter han.

Flest utländska turister övernattade i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Den region som lockat till sig flest nya utländska turister är Gävleborg som noterar en besöksuppgång på 12,3 procent. Även Jämtland har ökat sina besök från utländska turister med 11,6 procent. En förklaring är sannolikt det växande intresset för de svenska fjällen.

De regioner som tappat flest utländska turister jämfört med föregående år är Västmanland och Värmland som minskat besöken med 20,6 respektive 11,3 procent. Även Västerbotten har tappat 5,6 procent av de utländska turisterna.

Under 2015 spenderade utländska turister totalt 112,6 miljarder kronor i Sverige. Hälften av den summan motsvarar konsumtion genom shopping och varuinköp följt av boende och restaurangbesök som stod för en fjärdedel av intäkterna.

Det kan jämföras med de svenska turisterna som spenderade 169 miljarder kronor i Sverige under 2015, varav drygt 40 procent motsvarade kostnader för boende och restaurangbesök. Shoppingen stod endast för 15 procent av de svenska turismintäkterna.

”En av förklaringarna till den stora skillnaden är att den växande gränshandeln utgör en stor del av de utländska turisternas shopping. Resenärerna kommer hit över en dag för att handla och betalar därför inte för något boende”, säger Martin Daniels.

Det finns dock inga färska siffror som visar vilka turister som spenderar mest under sina Sverigebesök, enligt Martin Daniels. 

”Men vi vet att exempelvis ryssar och kineser generellt spenderar mycket per person”, säger han.

Turismens relation till Sveriges totala BNP har sedan 2000 legat mellan 2,6 och 2,8 procent, enligt Tillväxtverket. Turismens exportvärde, alltså värdet av utländska besökares konsumtion i Sverige, ökade med 17,9 procent och landade på 112,6 miljarder kronor under 2015.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AddSecureAnnons

Nya transportmönster skapar ökat behov av digitaliserade helhetslösningar inom transportsektorn

Transportbranschen står inför stora förändringar som en konsekvens av den globala e-handeln och ökade krav på hållbarhet. I samband med digitaliseringen har många transportföretag valt att implementera flera olika stödsystem för att driva verksamheten. För att nå ökad effektivitet och högre utnyttjandegrad av sina resurser krävs att transportbolagen har samlad tillgång till nyckeldata i realtid. Detta erbjuds av IoT-företaget AddSecure genom ett komplett stöd för hantering av förare, fordon och optimering av transportkedjan. 

Med en alltmer ökande e-handel skapas också nya krav på transportbranschen. Slutkonsumenten påverkar i allt större omfattning hur beställda varor skall transporteras avseende leveranstid, miljöpåverkan och kostnad. För att möta de ökande kraven behöver aktörer inom transportbranschen få högre transparens och bättre tillgång till data för att kunna tillgodose kraven från transportbeställarna. 

– Genom våra smarta transportlösningar inom Fleet- och Transport Management får transportledningen full transparens och kontroll över sin transport- och logistikverksamhet. Med samlad tillgång till all nyckeldata i realtid kan våra kunder få ökad resurseffektivitet, högre säkerhet och en minskad miljöpåverkan genom väsentligt bättre utnyttjande av kapaciteten, säger Stefan Albertsson, VD AddSecure.

Idag är det vanligt att många transportföretag använder flera olika system som inte är kompatibla med varandra, exempelvis för sparsam körning, administration av filer från färdskrivaren, optimering av kör- och vilotider, positionering och för hantering av transportuppdraget och transportsedeln. Detta gör det svårt att få en helhetsbild över all data.

– Vår helhetslösning täcker in de flesta behov som idag finns hos transportbolagen och transportbeställarna. Tillgången till data från ett och samma system skapar bättre beslutsunderlag, ökad tillgänglighet och en helt annan möjlighet till analysunderlag för att vidareutveckla en hållbar verksamhet. Samtidigt skapar ett system, istället för flera, högre användarvänlighet och ger lägre kostnader, berättar Stefan Albertsson.

Med hjälp av data i realtid får transportörer på ett helt annat sätt än tidigare full kontroll över sin transportflotta och på så sätt kan de se till att rätt resurser är på rätt plats vid rätt tid. Dessutom förenklas kommunikationen med förarna vilket ger ökad flexibilitet och bättre säkerhet genom att chaufförerna hela tiden är uppdaterade avseende sina köruppdrag och sina kör- och vilotider. Samtidigt skapar digitaliseringen möjlighet till ett ökat samarbete med transportbeställarna och möjliggör en ökad service. Det gör också att man kan möta slutkundens önskemål på ett bättre sätt när det kommer till hur, vart och när hen vill ha sina varor levererade. 

– Det händer mycket framöver inom transportbranschen och jag ser att vi på AddSecure, med vår långa erfarenhet och nära samarbete med våra kunder, står väl rustade för att hjälpa våra kunder, transportörerna, att skapa digitala lösningar för hela transportkedjan. Digitala flöden gör det även lättare för våra kunder att öka sin transparens och möta framtida regulatoriska krav, som exempelvis det som nu efterfrågas inom EU med helt standardiserade, digitala transportsedlar, säger Stefan Albertsson.

Om AddSecure

AddSecure levererar IoT-lösningar med fokus på säker data och kritisk kommunikation. Helhetslösningar för transport- & logistik, fastighetssäkerhet och -automation, räddningstjänster och kristeam, digital omsorg, energibolag och smarta städer bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.

www.addsecure.se 

 

Mer från AddSecure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AddSecure och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?