1515
Annons

Svensk tennistalang börsnoterar sig

Den 19-åriga tennistalangen Kajsa Rinaldo Persson från Växjö blir den första tennisspelaren på damsidan som börsnoterar sig, framgår av ett pressmeddelande.

Bild:TT

Rinaldo Persson representerar Tabergsdalens TK och som junior vann Kajsa bland annat 6 SM-guld i singel och 4 SM-guld i dubbel.

Satsningen finansieras med så kallad crowd investing genom att Kajsa säljer andelar i sin satsning via sportbörsen Trade in Sports från och med idag måndag. Kajsa får pengar till sin satsning nu och om det går bra i framtiden betalas pengar tillbaka till andelsägarna.

Kajsa säljer totalt 3.450 andelar för 100 konor styck. I utbyte mot de 345.000 kronor i riskkapital som Kajsa tar in får investerarna totalt 20 procent av Kajsas prispengar under perioden 2018-2022. Utdelning kommer betalas till investerarna på årsbasis från 2018 men dock bara de år Kajsa spelar in mer än 1 miljon kronor. Tanken är därvid att modellen inte ska bli kontraproduktiv men att investerarna ska få bra återbetalning i skedet när Kajsas tennis går med vinst efter kostnader för tränare och resor med mera.

Om Kajsa i genomsnitt skulle vara rankad 100 i världen under perioden 2018-2022 förväntas investerarna få en avkastning på cirka 300 procent, skriver Trade in Sports.

Om hon istället skulle vara rankad 50 i världen i genomsnitt under perioden 2018-2022 förväntas investerarna få en avkastning på cirka 1.100 procent. Utifrån dagens nivå på prispengar måste Kajsa vara rankad 140 i världen för att komma över gränsen på en miljon kronor. Om hon inte lyckas slå sig in topp 140 i världen någon gång under perioden 2021-2028 kommer andelsägarna förlora allt investerat kapital.

Bland de som planerar att köpa andelar i Kajsa finns golfspelaren Alexander Björk. Alexander, som också är från Växjö, blev den första golfspelaren att börsnotera sig på Trade in Sports för fyra år sedan.

”Jag tycker detta är ett bra verktyg för idrottare som behöver hjälpa att finansiera och engagera sportintresserade i sina satsningar. Andelsägarna har betytt mycket för mig och jag är nyfiken på att själv vara med och följa en satsning som andelsägare", skriver Alexander Björk bland annat i en kommentar.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?