Annons

Svensk strategi kan bidra till låga smittotal

Smittspridningen av covid-19 i Europa ökar, och Världshälsorganisationen är djupt oroad över läget i regionen. Skillnaden mellan länder som till exempel Tyskland och Sverige är dock stor.

Hur Sverige hanterat pandemin kan vara en del av förklaringen, enligt Matti Sällberg, vaccinforskare och professor på KI.

Foto:Johan Nilsson/TT

”Att Sverige än så länge verkar klara sig bra kan kanske kopplas till en lägre testningsnivå, hur man hanterat pandemin och hög vaccinationstäckning”, säger han.

Sällberg betonar att det rör sig om en ”gissning”, då man inte vet vad som orsakar de stora skillnaderna i smittspridning. Där Tyskland de senaste sju dygnen i snitt haft över 23.000 nya fall per dygn, har Sverige haft knappt 800, enligt universitetet Johns Hopkins.

Vaccintäckningen är i stort lika. I Sverige är 82,3 procent av befolkningen över 18 år fullvaccinerade, i Tyskland 79,8, visar statistik från Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC). Vaccinen som använts är också i stort av samma typ. 

En mer utbredd testning i Tyskland samt de hårda nedstängningarna av samhället, som nu öppnats upp, kan förklara den kraftigt ökade spridningen där, enligt Matti Sällberg.

”Svenskarna är mer vana att vara ute i samhället, de har lärt sig att hålla distans och vara lite försiktiga.”

En snabb smittspridning sker också i delar av östra Europa, i Baltikum och Centralasien, där vaccintäckningen på sina håll är lägre.

”Den spridning vi ser verkar vara driven av den mer smittsamma deltavarianten. Har man sedan en lägre vaccinationstäckning kombinerad med en viss misstro mot myndigheter, haft kraftiga lockdowns och nu har öppnat upp, kan allt det tillsammans göra att man får en helt annan spridning än i Sverige”, säger Matti Sällberg. 

Det viktigaste är dock att en uppgång av nya smittofall inte följs av en uppgång i dödstal samt belastning på sjukvården, poängterar han.

”Där är ökningen av dödstal inte särskilt hög i något av de länder som har en hög vaccingrad. I till exempel Ryssland följer smittkurva och dödskurva varandra till 100 procent, och där har man kanske en vaccintäckning på drygt 30 procent. Det visar hur otroligt effektivt vaccinutrullningen fungerat i västvärlden, men inte har varit lika framgångsrik i många andra delar av världen.”

Tyska delstatsledare har uttryckt oro för hur vården ska klara den kraftiga ökningen av nya smittade. Det gäller att följa situationen noga, anser Sällberg:

”Det är extremt viktigt att man följer upp om det börjar dyka upp ännu fler ovaccinerade eller fler gamla/sköra som är fullvaccinerade på sjukhus, och följer belastningen på sjukvården och dödstalen. Skulle man se att det ökar så kanske man får vidta åtgärder eller skynda på med en tredje dos.”

I veckan pekade Världshälsoorganisationen (WHO) ut Europa och Centralasien återigen som centrum för pandemin. Om inte smittspridningen bromsas, kan ytterligare en halv miljon människor dö fram till februari, varnade WHO:s Europachef Hans Kluge.

Sveriges regering förlängde från och med den 31 oktober inreseförbuden för resor till Sverige från länder inom och utanför EU/EES, på obestämd tid. För att resa till Sverige från dessa länder måste man fortsatt kunna visa upp ett digitalt intyg att man vaccinerats mot covid-19, testat negativt inom 72 timmar före ankomsten eller tillfrisknat från covid-19 inom sex månader.

Resande från de nordiska länderna omfattas inte av några inreserestriktioner.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera