Svensk stiftelse vann äppel-tvist mot Apple

Att den svenska stiftelsen använder ett äpple i sin logga gillar inte amerikanska jätten Apple som anmäler stiftelsen.

Men nu har patent- och registreringsverket sagt sitt – och it-giganten får se sig slagen, rapporterar nyhetsbyrån Sirén. 

Svenska insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness använder sig av ett äpple i sin logga.

Det har fått Apple att se rött. I en anmälan till patent- och registreringsverket skriver it-jätten att det finns "visuella och konceptionella likheter" mellan de båda märkena. Apple menar att trots att stiftelsen ägnar sig åt diabetesrelaterad forskning täcker Diabetes Wellness tjänster som är identiska med de varor och tjänster som omfattas av de äldre Apple-märkena. 

"Apple har engagerat sig i utvecklingen av mobila hälso- och sjukvårdslösningar och erbjuder både hård- och mjukvara för användning som redskap inom sjukvård och medicinsk forskning. Apples operativsystem innehåller även applikationer för att samla, lagra och bearbeta hälso- och aktivitetsdata som finns tillgängliga för samtliga konsumenter av Apples välkända iPhones och iPads.", skriver Apple i anmälan. 

Svenska Diabetes Wellness försvarar sig med att deras verksamhet visst skiljer sig från Apples. Stiftelsen skriver:

"Diabetes Wellness är en ändamålsstyrd insamlingsstiftelse vars syfte är att främja och stödja diabetesrelaterad forskning. Med hänsyn härtill samt till Apples diametralt skilda verksamhet och de visuella skillnaderna mellan de äldre motanforda märkena och innehavarens märke anser Diabetes Wellness att någon förväxlingsrisk inte föreligger. Det är heller inte sannolikt att användningen av det yngre märket skulle leda till uppfattningen att det finns ett samband mellan Diabetes Wellness och Apple."

Patent- och registreringsverket går på stiftelsens linje och avslår helt Apples invändningar.

Att utseendena skulle kunna förväxlas håller PRV inte heller med om:

”PRV konstaterar att utformningen av frukterna i båda märkena inte är liknande. Äpplet i det äldre märket saknar en del på en sida samt innehåller ett lövinslag. Äpplet i Stiftelsens märke är avbildat i sin helhet och har två löv med en annan lutning än i det äldre märket.”

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?