1515
Annons

Svensk stiftelse vann äppel-tvist mot Apple

Att den svenska stiftelsen använder ett äpple i sin logga gillar inte amerikanska jätten Apple som anmäler stiftelsen.

Men nu har patent- och registreringsverket sagt sitt – och it-giganten får se sig slagen, rapporterar nyhetsbyrån Sirén. 

Svenska insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness använder sig av ett äpple i sin logga.

Det har fått Apple att se rött. I en anmälan till patent- och registreringsverket skriver it-jätten att det finns "visuella och konceptionella likheter" mellan de båda märkena. Apple menar att trots att stiftelsen ägnar sig åt diabetesrelaterad forskning täcker Diabetes Wellness tjänster som är identiska med de varor och tjänster som omfattas av de äldre Apple-märkena. 

"Apple har engagerat sig i utvecklingen av mobila hälso- och sjukvårdslösningar och erbjuder både hård- och mjukvara för användning som redskap inom sjukvård och medicinsk forskning. Apples operativsystem innehåller även applikationer för att samla, lagra och bearbeta hälso- och aktivitetsdata som finns tillgängliga för samtliga konsumenter av Apples välkända iPhones och iPads.", skriver Apple i anmälan. 

Svenska Diabetes Wellness försvarar sig med att deras verksamhet visst skiljer sig från Apples. Stiftelsen skriver:

"Diabetes Wellness är en ändamålsstyrd insamlingsstiftelse vars syfte är att främja och stödja diabetesrelaterad forskning. Med hänsyn härtill samt till Apples diametralt skilda verksamhet och de visuella skillnaderna mellan de äldre motanforda märkena och innehavarens märke anser Diabetes Wellness att någon förväxlingsrisk inte föreligger. Det är heller inte sannolikt att användningen av det yngre märket skulle leda till uppfattningen att det finns ett samband mellan Diabetes Wellness och Apple."

Patent- och registreringsverket går på stiftelsens linje och avslår helt Apples invändningar.

Att utseendena skulle kunna förväxlas håller PRV inte heller med om:

”PRV konstaterar att utformningen av frukterna i båda märkena inte är liknande. Äpplet i det äldre märket saknar en del på en sida samt innehåller ett lövinslag. Äpplet i Stiftelsens märke är avbildat i sin helhet och har två löv med en annan lutning än i det äldre märket.”

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal

Svensk dollarbrist i sviten av marknadsoro: ”Det rör på sig ganska friskt”

Dollarbrist plågar på nytt den svenska finansmarknaden. Ett fenomen som märktes under både Lehmankrisen och pandemioron 2020 signalerar nu stress i det finansiella systemet.

Sverige är dock inte ensamt om problemet och rutinerna för räddningsmanövrar är väl inövade.

Jonas Thulin, kapitalförvaltningschef på Erik Penser Bank.
Jonas Thulin, kapitalförvaltningschef på Erik Penser Bank.Foto:Pressbild, Fareed Khan

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera