1515

Svensk prisas för forskning om kattsnack

Nu har de årliga satirprisen Ignobel till lagom värdefull forskning delats ut på nytt. Och det finns givetvis svenska inslag bland årets vinnare.

Den svenska lingvisten Susanne Schötz vann satirprisen Ignobel inom biologi för sina rön kring katters kommunikation.
Den svenska lingvisten Susanne Schötz vann satirprisen Ignobel inom biologi för sina rön kring katters kommunikation.Foto:Patrik Olsson, Hanna Franzén

Ignobel är sedan starten 1991 sedan ett sätt att uppmärksamma till synes märklig forskning på en rad områden och berätta om den med en humoristisk synvinkel.

Årets prisutdelning blev på grund av coronapandemin digital. Biologipriset togs hem av den svenska lingvisten Susanne Schötz vid Lunds universitet, som belönades för sina rön kring katters kommunikation och den omfattande analysen av deras spinnande, mjaoande och andra läten. 

Ignobels ekonomipris tilldelades i år forskare vid Montpellier Business School som bevisat att överviktiga politiker är en bra indikator på hur korrupta länder är efter en utförlig studie av tidigare Sovjetrepubliker.

Årets kanske mest skrattretande pris är det i transport. Här hade ett stort internationellt forskarteam förkovrat sig i huruvida det är säkert att transportera en noshörning upp och ner i fötterna ombord ett flygplan.

Annan forskning som prisades i år är det spansk-iranska forskarlag som tittat närmare på bakteriafloran på tuggummin som slängts på världens alla trottoarer. 

Ett liknande tema fanns på fysikområdet där ett gäng skarpa hjärnor har forskat kring varför gångtrafikanter så sällan krockar med varandra. Och priset i kinetik gick till ett annat forskarlag som tittat på det exakt motsatta: varför vi tenderar att krocka med varandra när vi är ute och går.

Årets fredspris gick till forskningen som drar slutsatsen att män odlar skägg för att skydda dem mot att bli slagna på käften.

Trots det satiriska och sarkastiska upplägget är Ignobel mycket etablerat i forskarvärlden. I stort sett alla som vinner närvarar vid utdelningen för att ta emot sina priser, hålla egna prisföreläsningar på plats om sin forskning och skryter sedan om sin vinst. När en trio forskare vid Lunds universitet vann biologipriset 2013 för sina rön om hur skalbaggar kan orientera sig med hjälp av stjärnornas ljus skickades det till exempel blixtsnabbt ut ett officiellt pressmeddelande från universitetet kring detta.

Flera andra svenskar har också vunnit Ignobel-priser genom åren. Den senaste innan Susanne Schötz var Tomas Persson, docent i filosofi i just Lund, som 2018 delade priset i antropologi med två kollegor efter att via fältstudier på zoo ha kommit fram till att schimpanser på zoo härmar människor lika ofta som människor härmar dem.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?