ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Toppmötet i Davos

Svensk mat med debatter lockar till utflykt

Mobilitet, teknik och innovation. 

Det blir fokus på årets svenska lunch i Davos, som hoppas locka 450 deltagare i samband med toppmötet i Davos. 

Att under toppmötet få deltagarna att sätta sig på ett tåg till en avsides alptopp för att äta en lunch som tar ett par timmar borde rimligen vara nästan omöjligt. 

Men det är precis vad bröderna Alexander och Marcus Widegren, som driver fintechbolaget Lånbyte, räknar med att göra. De är initiativtagare till det som kallas för den svenska lunchen, som i fjol lockade 300 gäster, ett antal de räknar med överträffas i år. 

Vilka som kommer i år är hemligt, av säkerhetsskäl enligt bröderna. Men Jean Todt, tidigare stallchef för formel 1-stallet Scuderia Ferrari och FN:s särskilda sändebud i trafiksäkerhetsfrågor, deltar i en paneldebatt med bland andra Bodil Eriksson, vd för Volvo Cars Mobility. 

Det blir också en diskussion mellan Maria Strømme, professor i nanoteknik och Boyan Slat vars ”The Ocean Cleanup” utvecklar teknik för att rensa haven från plast. 

”Våra förväntningar är att det här sporrar världsledare, innovatörer och andra personer med stort inflytande att forma strategier utifrån en rak och öppen dialog”, säger Marcus Widegren. 

Det svenska perspektivet är mycket uppskattat, säger han.  

”Sverige har gott varumärke och rykte internationellt. Det här ger oss möjlighet att tala med världsledare, men också privilegiet att vara goda förebilder för Sveriges värderingar som jämställdhet och mångfald”, säger Alexander Widegren. 

I år är det fjärde gången han arrangerar lunchen, som för varje år svält i omfång.  

”Utmaningen är alltid det starka intresset och balansera budgeten. Det är en ständig kompromiss där vi försöker få ihop svensk mat i en tilltalande miljö”, säger han. 

Bröderna finansierar lunchen bland annat genom sponsorer, till exempel Volvo, och donationer från gästerna. 

"På toppmötet 1983 var det cirka 400 deltagare, varav omkring 50 svenskar, i dag är vi knappt halva det. Vi tror att många svenska bolag underskattar möjligheterna här. Att vara med i dialogen och förändringsarbetet kräver sitt pris i tid och pengar”, säger Alexander Widengren. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies