1515
Annons

Sven-Olof Johansson om första mötet med Kamprad

Ingvar Kamprads familjestiftelse är femte största aktieägare i Sven-Olof Johanssons bolag Fastpartner. De två entreprenörerna träffades på ett hotellrum i Stockholm en söndag för mer än 35 år sedan.

Bild:Joey Abrait

"Om det är någon man trodde skulle vara odödlig så var det Ingvar Kamprad. Han hade så mycket kraft", säger Sven-Olof Johansson, vd och huvudägare i Fastpartner.

De träffades tidigt 1980-tal. Sven-Olof Johansson kommer inte ihåg vilket år, men att det var en söndag kommer han ihåg för minnet av mötet med den småländska entreprenören har etsat sig fast. 

"Det var på Hotell Stockholm - huset som nu är Dansk Banks huvudkontor. Det var en söndag morgon och han bjöd upp mig för att vi skulle diskutera en affär. Han hade väl det minsta rummet som fanns på hotellet", säger Sven-Olof Johansson.

Detta var efter kraschen i Trend Invest 1977 där Sven-Olof Johansson förlorade sina pengar. Han hankade sig fram som mäklare i affärer och hade kontaktat Ingvar Kamprad.  

"Jag hade inga pengar på den tiden och jobbade så, det var en pitch. Det var en markaffär för en nyetablering av ett Ikeavaruhus", säger Sven-Olof Johansson och fortsätter:

"Rummet var så litet att vi båda satt på hans säng för att gå igenom den här affären som vi skulle titta på. Det var en fantastisk person och han fattade den där affären ganska snabbt."

Hur gick det då?

"Ja, det blev en affär. Det var en idé jag sålde in till honom - 'köp den där marken och ligg på den'. Jag ägde ju inte marken utan agerade mäklare. Han tycke det var en bra affär och jag fick en liten 'provis'."

Då förstod han också varför Ingvar Kamprad var en av Sveriges absolut skarpaste entreprenörer.

"Det var en j... stimulerande söndagsmorgon uppe på det där lilla hotellrummet. Han hade en enorm energi och jag gick som på små moln sedan resten av den där söndagen. Vi satt väl i två timmar och snackade och det räckte för att få del av den där jättekraften."

Därefter gick åren utan någon egentlig kontakt. Sven-Olof Johansson blev miljardär i fastigheter och aktier, men förlorade allt i den förra finanskrisen 1991-93. Han började om med det börsnoterade fastighetsbolaget Fastpartner och byggde på bolaget. Mot slutet av 1990-talet dyker Ingvar Kamprad privat upp i aktieboken. Han hade köpt 600 000 aktier i Fastpartner.

"Helt plötsligt dök han upp som aktieägare - personligen - och har sedan varit kvar som ägare under alla år. Hans aktier har växlat mellan honom privat och hans bolag/ stiftelser."

Familjen Kamprads stiftelse är i dag femte största ägare i Fastpartner med drygt 1 miljon stamaktier och preferensaktier värda 160 miljoner kronor, enligt Holdings.

"Jag har tyckt att det varit superkul att ha honom som ägare. Det är ju en ära", säger Sven-Olof Johansson.

Han konstaterar att Ingvar Kamprad som så ofta gjorde en bra affär när han köpte aktierna för drygt 20 år sedan.

"Han kom in på en väldigt låg kurs. Jag tror han köpte på mellan 6 och 8 kronor. Han har fått tillbaka det beloppet i utdelningar 15 gånger om, grovt räknat, och sedan värdestegringen på aktien ovanpå det."

Hur känns det nu?

"Det är ju tråkigt förstås. Det är en sådan person som man nästan skulle tro levde för evigt och på sätt och vis lär han ju göra det. Det är väl ingen som gjort ett sådant fortavtryck i näringslivet. Visst har det varit ett lagarbete i Ikea men så mycket är kopplat till en persons individuella kraft och drive."

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Kamprads bortgång störst på Twitter

Möbeljätten Ikeas besked om att grundaren Ingvar Kamprad gått bort var det svenskspråkiga inlägg som delades mest på Twitter 2018.

Foto:Claes-Göran Flinck

Det är den ideella föreningen Medieakadamien som mätt antalet retweets och enda kravet för att vara aktuell för listan, förutom antal delningar, är att inlägget är skrivet på svenska, enligt ett pressmeddelande.

Tvåa på listan är ett videoklipp från norska NRK med gulliga barn och trea är en gammal video, på ett annat gulligt barn, som spreds på Facebook för flera år sedan och i år fick ny spridning på Twitter. Längre ner på listan återfinns bland annat fotbollsspelaren Ola Toivonens tweet inför landslagets match mot Schweiz under sommaren fotbolls-VM och ett inlägg från advokaten Viktor Banke rörande Jimmie Åkesson.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera