Svårt gynna långsiktighet vid noteringar

Småsparare med långsiktigt perspektiv borde premieras framför sådana med en ”teckna-sälj-strategi”. Det anser Patrik Wahlén, medgrundare och styrelseledamot i industrigruppen Volati. Men branschaktörer är skeptiska till hans förslag.

Patrik Wahlén, medgrundare och styrelseledamot i Volati, vill se en noteringsprocess med bättre kommunikation, bättre tilldelning till långsiktiga privatplacerare – och färre investerare som övertecknar för att sälja på första handelsdagen.
Patrik Wahlén, medgrundare och styrelseledamot i Volati, vill se en noteringsprocess med bättre kommunikation, bättre tilldelning till långsiktiga privatplacerare – och färre investerare som övertecknar för att sälja på första handelsdagen.

Det var på torsdagens Di Debatt som Patrik Wahlén kritiserade noteringsprocessen. Volatis aktie steg med 15 procent första dagen på Stockholmsbörsen den 30 november. Erbjudandet var kraftigt övertecknat och många småsparare blev besvikna över liten eller ingen tilldelning alls.

Han vill bland annat se bättre kommunikation för att undvika besvikelser, bättre tilldelning till långsiktiga privatplacerare samt minska antalet investerare som övertecknar för att sedan sälja på första handelsdagen.

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, konstaterar att problemet uppstår när börsklimatet är gynnsamt.

”Intresset är starkare än någonsin för nynoteringar. Det har gått väldigt bra för bolagen som har kommit in på börsen.”

Bilden delas av Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, vars kunder inte fick några aktier alls vid Volatis notering eftersom nätmäklaren inte var en av arrangörerna.

”Bristen på aktier är ett stort problem”, säger Claes Hemberg,

Patrik Wahlén: Förändra reglerna för börsnoteringar

Nätmäklarna ser dock små möjligheter att premiera långsiktiga investerare vid teckning.

”I praktiken ser jag ingen möjlighet att genomföra det”, säger Joakim Bornold.

Claes Hemberg menar att det är upp till bolagen som går till börsen.

”De måste utfästa tydliga och begripliga löften som lockar spararna att bli mer långsiktiga. Dessutom är det inga problem med handel i aktien och att 10–20 procent säljer dag ett. Tvärtom, det är inget att gnälla över”, säger han.

Aktiespararnas vd Joacim Olsson ser också svårigheter med påtvingad långsiktighet.

”Det skulle nog kräva någon form av inlåsningsavtal för privatsparare, vilket skulle driva upp kostnaderna och därmed riskera att minska den totala tilldelningen”, säger han.

”Däremot kan man genom särskilda skattevillkor skapa incitament för långsiktigt ägande”, säger Joacim Olsson.

På 1970-talet var reavinstskatten på aktier lägre vid innehav över två år.

Swedbank instämmer inte i Patrik Wahléns kritik av kommunikationen vid börsnoteringar. Den fungerar väl.

”Det ser vi till i de introduktioner vi jobbar med, och anser även att den är bra överlag tack vare bra regelverk och hög grad av transparens”, säger Gabriel Francke Rodau, bankens kommunikationschef.

Men nätmäklarna och Aktiespararna håller med Volatis grundare.

”Det är svårt för privatsparare att veta hur det fungerar och hur aktierna fördelas. Man har inte satt någon branschpraxis, utan famlat i mörkret. Det vore utmärkt för Svenska fondhandlareföreningen att sätta riktlinjer kring detta”, säger Joakim Bornhold.

Enligt Aktiespararna handlar mycket av problemen kring tilldelningen om dålig information.

”Bolaget borde i prospektet tydligare klargöra spelreglerna för hur tilldelningen går till vid ett övertecknande. Även de aktörer som förmedlar teckningsmöjligheten måste bli tydligare i sin kommunikation”, säger Joacim Olsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Nu kan du även köpa din bil online

Att handla varor online har blivit en naturlig del av vår vardag, inte minst nu under pandemin. 

Men kan man köpa sin bil på nätet? 

Javisst! Så här enkelt är det.

Här kan du välja ut din drömbil!  

Det finns många fördelar för den som väljer att köpa sin nya bil online. Du kan till exempel själv välja tid och plats för ditt köp utan att behöva tänka på några öppettider, du kan i lugn och ro utrusta din egen drömbil och du kan göra det tillsammans med vem eller vilka du vill. 

Provkörning innan köp

För många är det viktigt att få provköra en modell innan köp. Det bokas enkelt hos någon av Mercedes-Benz agenter fysiskt eller online och efteråt kan man gå hem och smälta sina intryck innan man slutför sin konfiguration och klickar sig vidare på nätet. 

Bilen som beställts online lämnas sen ut hos din valda agent och du får en personlig genomgång av den innan det är dags att köra iväg med din nya Mercedes-Benz.

Så funkar det att beställa en Mercedes-Benz online

1. Välj din drömbil

Bläddra i Online Store och hitta den bil som passar dig bäst – välj mellan tusentals bilar som finns redo för leverans.

2. Tillval och finansiering

Lägg till vinterhjul och få dem inkluderade i din månadskostnad. För ytterligare tillval kontaktar du kundservice så hjälper de till. Hitta därefter det finansieringsalternativ som passar dig bäst, du väljer själv om du vill låna eller leasa i 12, 24 eller 36 månader och du kan även välja att betala kontant. 

Via tjänsten Produktkompassen hittar du en finansiering som passar dina behov och via Onlinekalkylatorn kan du beräkna din månadskostnad om du föredrar att låna pengar.

3. Kunduppgifter och leveransställe

Logga in eller skapa ett konto för att fortsätta med din beställning online. Fyll i personlig information och välj den Mercedes-Benz agent där du vill hämta ut din bil. (Gästlogin finns också tillgängligt)

4. Identifiering och kreditansökan

Identifiera dig med BankID och ansök om kredit direkt. Vid ett godkänt kreditbeslut skickas avtalshandlingarna till dig för elektronisk signering.

5. Signatur och upphämtning

Avtalshandlingar skickas till din angivna e-post och måste signeras inom 48 timmar för att beställningen ska vara giltig. Därefter får du en orderbekräftelse och din valda Mercedes-Benz agent kommer sedan kontakta dig för att boka tid och datum för upphämtning av din nya Mercedes. 

6. Kör hem i din nya Mercedes-Benz

Din Mercedes-Benz agent hjälper dig att lära känna din nya bil. Därefter återstår det bara för dig att sätta dig bakom ratten och uppleva din nya Mercedes.

Boka en provkörning här  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?