Svårt följa upp rekordår för välgörenhet

Under fjolåret sattes rekord i välgörenhet. Svenskarna öppnade både hjärtan och plånböcker när oroligheter i världen drev miljontals människor på flykt. När 2016 går mot sitt slut kan flera stora organisationer konstatera att viljan att ge gåvor har mattats något.

Svårt att följa upp fjolårets stora våg av välgörenhet.
Svårt att följa upp fjolårets stora våg av välgörenhet.Bild:Anders Wiklund/TT

Till slut kan man inte värja sig. De riktigt stora katastroferna, de som kommer nära, de påverkar oss.

Fjolåret präglades av den stora ström av flyktingar som lämnade det krigsdrabbade Syrien och många öppnade sina plånböcker för att hjälpa. De medel som skänktes till välgörenhet från allmänheten ökade med nästan en miljard kronor jämfört med året innan, från 6,15 miljarder till 7,13, enligt statistik från Svensk insamlingskontroll.

"Vi fördubblade våra insamlade medel mellan 2015 och 2014. Det berodde på händelserna runt Medelhavet. Syrien och hela den situationen", säger Anna-Karin Modén, kommunikationschef på Sverige för UNHCR.

Så var det även 2005 då många svenskar berördes av tsunamikatastrofen i Thailand på annandagen året innan. Det året ökade de insamlade medlen med mer än en miljard kronor jämfört med 2004, men under 2006 minskade åter de samlade gåvorna.

På samma sätt ser det ut att vara i år.

"Vi ser fortfarande ett enormt engagemang, men jag tror inte att det blir en riktigt lika stor insamling som i fjol", säger Anna-Karin Modén.

Hon är försiktig med siffror eftersom högtiderna kring jul brukar vara den tid då svenskarna skänker mest. Men när UNHCR jämför siffror för januari—november i år med samma period förra året märks en nedgång. De donationer som har kommit in motsvarar runt 90 procent av fjolårets nivå.

Även hos Rädda Barnen, Sveriges största hjälporganisation, märks en förändring.

"Bilderna av Alan Kurdi betydde mycket förra året och den effekten ser vi inte i år, vilket är fruktansvärt med tanke på situationen i Syrien i dag", säger Malin Morell, chef för kommunikation och insamlingar.

Rädda Barnen ser en fortsatt stark trend bland privatpersoner, men har inte fått riktigt lika stora bidrag från företag.

"Men det är under årets sista veckor som vi ser mest bidrag så det är lite för tidigt för att göra någon prognos ännu", säger Malin Morell.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?