1515

Svåra förhandlingar väntas när EU spikar torskkvoter

Sverige stödjer EU-kommissionens förslag om drastiskt minskade torskkvoter i Östersjön men vill ha mindre stränga stoppregler för att klara kustfisket.

”Det finns ingen anledning att ha lekstängning där torsken inte leker”, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson (S).

Hon och hennes fiskeansvariga ministerkollegor i de övriga EU-länderna ska förhandla om fiskekvoterna i Östersjön för 2021 i Luxemburg med början måndag. Förhandlingarna väntas bli svåra. Medan Sverige stödjer kommissionens förslag finns det andra som vill se betydligt högre kvoter.

”Länderna står ganska långt ifrån varandra”, säger Jennie Nilsson. 

Kommissionen har föreslagit att totalkvoten för torsk i östra Östersjön minskas med 70 procent jämfört med i år, ned till 595 ton. För västra Östersjön föreslås en minskning med 11 procent, till 3.395 ton.

Kommissionen motiverar sänkningarna med att nivåerna måste ner för att bestånden av torsk ska ha en chans att återhämta sig. Annars finns snart inget kvar att fiska.

Den svenska regeringen stödjer kommissionens kvotförslag eftersom de, enligt Jennie Nilsson, följer vetenskapliga rekommendationer. Det gör dock, enligt henne, inte förslagen om stängning av fiske under torskens lekperioder. Regeringen hävdar att de omfattar för stora områden och att de också inbegriper fiske på djup där torsken inte leker. 

Jennie Nilsson hävdar att det kan skada det svenska kustnära fisket och dessutom minska tilltron till att kommissionen grundar sina förslag på vetenskapen.

”Att man förbjuder fisket helt under torskens lekperioder för att skydda tillväxten av torsk har Sverige har inga invändningar mot. Men utformningen av stängningen måste göras i de områden och på de djup där torsken faktiskt leker”, säger Nilsson.

Hon säger att förslagen om lekstängning får stora konsekvenser för kustfisket efter sill, till exempel.

”Det är inte bara kustfiskarna det får konsekvenser för utan också för beredningsindustri och turism när man inte kan fiska efter andra arter”, säger Jennie Nilsson.

På Sveriges fiskares producentorganisation (SFPO) säger ordförande Peter Ronelöv Olsson med att man är helt införstådd med att torskkvoterna måste ned.

”Det finns inte så mycket att säga om det. Bestånden är inte i bra skick”, säger Ronelöv Olsson till TT.

Däremot är han oroad över stängningsreglernas effekt på kustfiskets möjligheter att fiska annat än torsk, till exempel sill under sommaren.

”Det är många småbåtars livnäring”, säger han.

För torsken föreslås även fortsatta restriktioner för fritidsfisket med ett allmänt förbud på djupt vatten i öster och en maxgräns på fem torskar per fritidsfiskare och dag i västra Östersjön, förutom under lekstängningsperioden då antalet blir lägre.


Innehåll från TeliaAnnons

Halkat efter digitalt? Expertens 3 bästa tips för att komma ifatt

Känns det krångligt med tekniken? Lägger du för mycket tid på it-strul?

De digitala klyftorna mellan svenska företag har ökat under pandemin, visar rapporten Telias digitala index 2021.

Men det finns hjälp för lågdigitala företag att komma i kapp. Här är expertens tre konkreta tips.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin brukar beskrivas som en katalysator för digitaliseringen – men samtidigt har det digitala gapet vuxit. Andelen högdigitala svenska företag har ökat från 22 procent före pandemin till 28 procent i dag, medan de lågdigitala inte minskat i motsvarande takt.

Det visar rapporten Telias digitala index 2021, som varje år kartlägger hur långt svenska företag kommit vad gäller digitaliseringen.

Det här utmärker högdigitala företag

Större svenska företag är generellt mer digitalt mogna än mindre. De stora företagen har i högre grad automatiserat rutinuppgifter som fakturering och orderhantering. Enligt Telias digitala index har 62 procent av de största företagen automatiserade processer – jämfört med 36 procent av de minsta företagen. De större är också bättre på att samla in data om sina kunder och driva marknadsföring med träffsäkra erbjudanden.

Viktig vinst direkt: få loss tid

Maria Bygdemo är företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå och ger råd och stöd till mindre företag.

– Även om du känner dig digitalt ”vilsen” och varken är intresserad eller tycker att du har tid för teknikfrågor, kan du ganska enkelt ta stora kliv framåt. Vinsten är framför allt att du frigör tid så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.
Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.

Här är Maria Bygdemos tips för att komma i fatt:

1 Vilka är dina tidstjuvar?

Många företagare sitter med onödigt krånglig och tidsödande manuell bokföring, ofta på kvällar och helger. Här kan du frigöra massor av tid och energi genom att ställa om till ett digitalt och automatiserat flöde. Vill du inte göra det på egen hand, ta hjälp. När du tagit detta steg har du kanske tid och kraft att ta nästa – som att uppdatera företagets webb, eller lägga upp ett kundregister digitalt?

2 Prenumerera på en egen tekniker

Svenska företagare lägger i snitt sju minuter om dagen på att lösa ”it-strul”, visar en Sifo-undersökning från Telia. Räknar du ut vad det kostar i förlorad arbetstid kan det bli flera tusenlappar i månaden. Idag kan du enkelt delegera alla teknikfrågor, till exempel kan du abonnera på en personlig it-expert som lär känna dig och din verksamhet. Du får support via telefon, mejl eller fjärrstyrning av din dator. Läs mer här  

3 Samla tekniken

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på, kostnader som kan dra i väg – och ibland tjänster och produkter som inte synkar. När problem uppstår kan det vara svårt att veta vilken supportdesk man ska kontakta – något som stjäl tid och skapar frustration. Lösningen är att samla tekniken hos en leverantör.

Att göra så är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har redan valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade, enligt rapporten Telias digitala index 2021.

De främsta vinsterna är tidsbesparing och lägre totalkostnad, enligt företagen i Telias digitala index.

– Många uppskattar framför allt enkelheten: att ha en kontakt att vända sig till, oavsett frågor och problem. En annan styrka är att du får en partner som kan hjälpa dig att utvecklas digitalt på lång sikt, säger Maria Bygdemo.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?