ANNONS:
Till Di.se
TISDAG 24 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Svantesson: ”Prislappen för snabbtågen går inte att försvara”

Kostnaden för en ny höghastighetsjärnväg är så hög att den inte går att försvara. Det anser Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.

Di har tidigare rapporterat om de interna konflikterna om snabbtågen och hur en rad tunga M-företrädare rustar för strid inför partiets stämma som inleds på torsdag.

Det kritikerna kräver är att partiet håller fast vid alliansens vallöfte från 2014 och ställer sig bakom bygget av en ny höghastighetsbana.

Men nu möter de tungt motstånd från partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson som säger bestämt nej till projektet.

”Med den prislapp som höghastighetsjärnvägen fått så vore det inte försvarbart att gå vidare med det här”, säger hon.

Satsningen gick från början under namnet Sverigebygget och tanken då var att knyta ihop våra tre största städer med snabba tåg och skapa större arbetsmarknadsregioner.

Men kostnaden har successivt ökat och beräknas nu till 230 miljarder kronor, vilket Elisabeth Svantesson anser är på tok för mycket.

”Vi är inte principiellt emot snabba tåg, tvärt om. Men det måste vara en realistisk prislapp”, säger hon.

Sverigeförhandlingen, som tillsattes av den tidigare alliansregeringen, vill se en snabb utbyggnad av hela höghastighetsbanan och föreslår att bygget finansieras genom lån.

Det är en linje som både Miljöpartiet, Centern och de interna kritikerna inom Moderaterna driver. Men det är inget som faller Elisabeth Svantesson i smaken.

”Oavsett hur man finansierar den så är prislappen densamma, och det påverkar de offentliga finanserna”, säger hon.

Elisabeth Svantesson anser att den viktigaste prioriteringen nu måste vara att rusta upp den befintliga järnvägen och se till så att tågen kommer i tid.

”Jag tror att fokus ska ligga på den regionala pendlingen som måste förbättras och på godstransporter”, säger hon.

Samtidigt som Moderaternas finansministerkandidat nu ger ett tydligt besked att hon inte vill se någon ny höghastighetsbana fortsätter de interna kritikerna att mobilisera inför stämman.

Di har talat med flera av dem, som både tror och hoppas att de har tillräckligt många ombud med sig för att köra över partiledningen. Om de lyckas återstår att se.

Tyck till