Svag peso lyfter Autoliv

Mexiko är det land i världen där Autoliv har störst produktion, vilket gör bilsäkerhetsjätten till en valutavinnare.
”Vi gynnas av att peson devalveras eftersom största delen av det vi producerar i Mexiko exporteras till USA”, säger Autolivs informationsdirektör Thomas Jönsson.

Autoliv, med vd:n Jan Carlson, har en stor andel av sin tillverkning i Mexiko och gynnas av den svaga peson.
Autoliv, med vd:n Jan Carlson, har en stor andel av sin tillverkning i Mexiko och gynnas av den svaga peson.

Den mexikanska peson har utvecklats svagt under lång tid. De senaste tre åren har valutan försvagats med 58 procent mot dollarn, och efter det amerikanska presidentvalet har kräftgången tilltagit.

Utvecklingen gynnar Autoliv, med vd Jan Carlson, som får lägre kostnader räknat i dollar för sin stora produktion av krockkuddar och säkerhetsbälten i Mexiko. Av Autolivs 64.000 anställda 2015 fanns 18 procent i Mexiko.

”Ungefär 10 procent av vår totala försäljning kommer från produkter som är tillverkade i Mexiko och på de produkterna får vi en fördel av att peson devalveras”, säger Thomas Jönsson.

Han vill inte gå in på detaljer men uppger att försvagningen av peson under det senaste året lyfter rörelseresultatet för Autoliv ”med miljoner dollar på årsbasis”. Enligt SME Direkt väntas Autoliv i år nå ett rörelseresultat på 841 miljoner dollar.

Autoliv har haft produktion i Mexiko ända sedan förvärvet av Morton 1997 och under hela 2000-talet har verksamheten i landet växt gradvis.

USA:s nyvalde president Donald Trump har hotat riva upp frihandelsavtalet Nafta. Tack vare avtalet färdas i dag både komponenter och slutprodukter i bägge riktningarna över den amerikansk-mexikanska gränsen.

Kan Trumps planer för Nafta innebära skada för er export från Mexiko till USA?
”Det där är hypotetiskt än så länge, vi vet de facto inte vad som händer. Egentligen är det hela bilproduktionen i USA som står inför samma utmaning. Det är inte bara delar till bilar som tillverkas i Mexiko utan det är även hela bilar som nordamerikanska biltillverkare producerar i Mexiko. Det är inte helt lätt att se hur ny reglering kan se ut”, säger Thomas Jönsson.

Det skulle väl även vara ett hot mot arbetsplatser på bilfabriker i USA om de inte fick importera säkerhetsprodukter från era fabriker i Mexiko?
”Ordet hot vill jag inte använda, men självklart är det viktigt för bilindustrin i USA att vi globalt kan ha en stabil leverans av våra produkter till konkurrenskraftiga priser”, säger Thomas Jönsson.

Med en uppgång på 10 procent hör Autoliv till de storbolag på Stockholmsbörsen som gick allra starkast i november.

Förutom valutautvecklingen lyfter aktien också troligen tack vare att marknadens oro för tillväxten inom Autolivs aktiva säkerhet har dämpats. Tillväxten i det tredje kvartalet inom aktivsäkerhet, till exempel kameror och radar, var överraskande låg på grund av senare produktionsstarter hos kunder jämfört med förväntat.

Det mest intressanta för Autolivs aktie är dock vad som händer med den problemtyngda krisdrabbade japanska konkurrenten Takata. En fråga är om Autoliv köper någon del av bolaget, en annan hur stora marknadsandelar Autoliv kan ta inom passiva säkerhetsprodukter till följd av japanernas kris.

Autoliv förväntas i rapporten för det fjärde kvartalet berätta om andelen av globala order inom passiv säkerhet under 2016. Under 2015 steg Autolivs marknadsandel till 50 procent jämfört med under 40 procent för några år sedan.

Utnyttjar ni er marknadsposition i spåren av Takatas kris till att höja priserna?
”Vårt mål nu är inte att få en tillfällig topp i lönsamheten. Målet är att se till att det som händer leder till en långsiktig marknadsandelsförskjutning för oss. Vi har därför varit försiktiga med priserna för att skapa långsiktiga relationer med tillkommande kunder”, uppger Thomas Jönsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?