Annons

Supertalangen vill rena haven med flaskor

Trots de ständiga larmen om stora öar av plast i haven är det svårt att bromsa användningen av engångsflaskor.

Lösningen är att även titta på vattnet i plastflaskorna, menar Anders Jacobson på Bluewater.

SMÅ RENARE. ”Vi måste ha lösningar som är bekväma med decentraliserade punkter för att fylla på vattnet, annars går folk till en butik i stället och köper en flaska vatten”, säger Anders Jacobson.
SMÅ RENARE. ”Vi måste ha lösningar som är bekväma med decentraliserade punkter för att fylla på vattnet, annars går folk till en butik i stället och köper en flaska vatten”, säger Anders Jacobson.Foto:Jenny Leyman

När golftävlingen The Open, även känd som British Open, inför sommarens turnering bestämde sig för att sluta använda engångsflaskor i plast föll valet på svenska Bluewater – något som fick stor medial uppmärksamhet, bland annat i CNN.

Bluewater tillverkar flaskor i glas och metall, men den egentliga innovationen ligger i bolagets teknik för vattenrening och distribution av rent vatten. Annars är risken att flaskorna inte används mer än någon enstaka gång, utan bara blir ännu en souvenir som samlar damm på hyllan.

Tidigare år har det gått åt mer än 100.000 plastflaskor under The Open.

”Anledningen till att människor köper vatten på flaska är att de vet att kranvattnet inte är tjänligt eller inte litar på det, så vi måste skapa förtroende för vattnet. Men det handlar också om bekvämlighet. Vi kommer från en filtreringsbakgrund och vill skapa ett ekosystem med både flaskor och vattenrening”, säger Anders Jacobson, som tidigare i år utsågs till årets supertalang av Veckans Affärer.

Bluewater ingår i Blue AB, en företagsgrupp som bildades efter att luftrenarbolaget Blueair sålts till Unilever för tre år sedan.

Inom Blue-gruppen sker både egen affärsutveckling och investeringar i andra bolag som arbetar med något av de fyra områdena vatten, mat, förnybar energi och cirkulär ekonomi.

Bland annat har Blue AB investerat i ett chilenskt bolag som gör solglasögon av den plast som plockats upp ur haven. Förutom att återanvända plasten handlar det om att sprida kunskap om problemet med förorenade hav.

”Solglasögon är en produkt som väldigt många använder och vi vill nå ut med tanken att det du slänger kan hamna på fel ställe. Så det bolaget har större effekt för hållbarhet än enbart i själva materialet det återvinner.”

På samma sätt är det med vattenflaskorna från Bluewater. Kortsiktigt har de en större klimatpåverkan än en enklare engångsflaska i plast, men det är de långsiktiga effekterna som Anders Jacobson är ute efter.

”Det handlar om att ändra ett beteende, så att vi reflekterar över de val vi gör. Det handlar om att utbilda och att skapa medvetenhet om problemet, att vi har ett konsumtionsmönster på land som gör att vi smutsar ner våra hav, som är planetens lunga i många avseenden. Där måste vi tänka om.”

Bluewaters lösning består av tre delar, från filtrering av vatten till vattenstationer för att fylla på flaskor och sist de egenutvecklade flaskorna.

”Vi kallar det decentraliserad vattenrening, med små vattenrenare. Vi måste ha lösningar som är bekväma med decentraliserade punkter för att fylla på vattnet, annars går folk till en butik i stället och köper en flaska vatten.”

Vattenreningstekniken visades bland annat upp under Stockholm Water Week, där vatten pumpades upp vid Skeppsbron och serverades i samband med prisutdelningen i innovationstävlingen Urban Water Challenge, som Bluewater varit med och startat.

Vattenstationerna har också använts i Sandhamn för att lösa tillgången till dricksvatten under turistsäsongen.

I förlängningen kan decentraliserade lösningar för vattenrening också användas för att anpassa vattnet efter individen som ska dricka det.

”Vattnet i Stockholm är helt annorlunda från Malmö. Vilket vatten behöver din kropp? Vi vill helst ha ett helt skräddarsytt vatten för dig efter vilka mineraler och vitaminer du behöver och hur du vill att vattnet ska smaka.”

Försäljningen är i gång och bolaget har mer än ett hundratal anställda globalt. Under nästa år är Anders Jacobsons målsättning att Bluewater ska omsätta ett tresiffrigt miljontal kronor, men det lär ändå dröja innan bolaget visar vinst.

”Vi investerar väldigt mycket pengar i att växa och det här är ett långsiktigt projekt, eftersom vi förstår att det tar tid att ändra beteenden och göra den resa vi gör. Men vi tror att vi behöver göra den, både för haven och för att vi människor inte ska få i oss förorenat vatten.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?