1515

Superstjärna köper in sig i svenskt musikbolag

Superartisten och entreprenören will.i.am går in i det svenska musikstartupbolaget Amuse.
”Han skapar kontaktytor som vi aldrig hade kunnat drömma om”, säger Diego Farias, vd för Amuse.

will.i.am (William James Adams) tillsammans med Diego Farias, vd för Amuse.
will.i.am (William James Adams) tillsammans med Diego Farias, vd för Amuse.

Amuse rör sig i gränslandet mellan att distribuera musik och att hitta nya stjärnor att ge ut. Det kallar sig världens första mobila skivbolag.

Via en gratisapp kan artister ge ut musik på flera plattformar och få del av lyssnarstatistik. Datan kan omvänt användas för att upptäcka vilka artister som är heta och var de har flest lyssnare.

Amuse kan hjälpa artisten till nästa nivå. Alla avtal med artister är licensiering av musik och artisten själv behåller alltid full äganderätt till sina verk.

Will.i.am, eller William James Adams som är hans riktiga namn, är en av frontfigurerna i gruppen Black Eyed Peas, som har sålt 33 miljoner album och plockat hem sju Grammys.
På senare år har han även gjort sig ett namn i techvärlden som investerare i en rad bolag. Han var med och grundade Beat Electronics, som ligger bakom hörlurarna Beats by Dre, och kommenterar sitt intåg i det svenska techbolaget så här:

”Amuse är ett logiskt nästa steg för musikindustrin och ger entreprenörer inom musik, ’music-preneurs’, full kontroll över sin karriär som artist. Amuse är skapat av artister för artister med all dagens teknik i bakgrunden, och det märks.”

För gänget i Amuse är den Los Angeles-baserade superstjärnan en vinstlott.

”Det här samarbetet kommer att ge oss legitimitet. Han kan hjälpa till att öka kunskapen om vårt varumärke i världen”, säger Andreas Ahlenius, medgrundare av Amuse och tidigare försäljningschef på Universal Music.

Will.i.am har gått in i med 740.000 kronor och äger nu 5 procent av bolaget. Första mötet med honom var i mars i år i Amsterdam.

”Vi hade jätteroligt och vi delar samma vision om att förändra sättet som artister kan slå igenom på. Han är högst aktiv i bolaget nu och ger oss en naturlig språngbräda in på marknaderna i USA och England”, säger Diego Farias.

Amuse startades i december 2015 och håller till en källarlokal på Grevgatan i Stockholm. Hittills har det främst gett ut svenska artister. Bolaget visade en förlust på 2,1 miljoner kronor första året och räknar med minussiffror även det närmaste dryga året.

”Vi har norr om 15 000 användare hittills och antalet växer i snabb takt. Inom några år siktar vi på att nå 100.000, men vi kommer aldrig att bli en konsumenttjänst med miljoner användare”, säger Andreas Ahlenius.

”Skivbolagsdelen är det som vi och artisterna tjänar pengar på. Hittills har vi signat åtta artister och släppt elva låtar. Omsättningen ökar i takt med att vi får in fler artister”, säger Diego Farias.

Utmaningen nu är att bolaget ska växa och locka in fler artister i ekosystemet.

”Affärsmodellen bygger på att vi får in många användare genom gratistjänsten. Vi har redan bevisat att vi kan generera intäkter till artisterna och bolaget”, säger Andreas Ahlenius.

Bolagets fortsatta expansion kommer dock att kräva mer kapital.

”Vi räknar med att stänga en nyemission på 3,5 miljoner euro inom några veckor”, säger Diego Farias.


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?