1515

Superplasten gör succé

Med ett hemligt recept och egenutvecklade maskiner har familjeföretaget Paxxo tagit fram en tålig, extremt tunn sopsäck.

”Efterfrågan är enorm men vi väljer att växa försiktigt. Vi prioriterar nöjda kunder och att inte slita ut personalen eller oss själva”, säger vd Henrik Péters.

REDO FÖR FRAKT. Familjeföretaget Paxxos ägare, Carl-Hugo Peters och Henrik Péters, visar färdiga produkter klara för leverans.
REDO FÖR FRAKT. Familjeföretaget Paxxos ägare, Carl-Hugo Peters och Henrik Péters, visar färdiga produkter klara för leverans.Foto:Emil Malmborg
STYRKEBEVIS. Här visar Henrik Péters hur stark plasten är.
STYRKEBEVIS. Här visar Henrik Péters hur stark plasten är.Foto:Emil Malmborg
RECEPTKONTROLL. Jon Andersen vid produktionsanläggningen.
RECEPTKONTROLL. Jon Andersen vid produktionsanläggningen.Foto:Emil Malmborg

”Det är ungefär samma princip som när man packar korv men här fylls säcken med avfall istället för kött”, förklarar Henrik Péters samtidigt som han knipsar ihop plastsäcken i toppen för att sedan dra ut en ny tub med plast från ställningen och binda ihop den i botten. Paxxo utvecklar och tillverkar hela systemet som bolagets vd visar upp i bolagets konferensrum, allt ifrån ställningen som säckkassetten av plast är fäst på till själva plastfilmen.

”Det finns flera styrkor med systemet. Det är hygieniskt eftersom det skyddar mot lukt och bakterier. Det gör det enkelt för personalen att själva byta sopsäckar och så blir det inget svinn. Säckarna alltid fulla. För våra kunder är det miljövänligt och sänker kostnader”, förklarar han.

Paxxos sopsäckssystem ser ungefär likadant ut som det gjorde 1980 då Henrik Péters far, Carl-Hugo, grundade bolaget. Han jobbade på förpackningsbolaget PLM som ville fokusera på hårda förpackningar. Carl-Hugo Péters och en kollega köpte ut den här olönsamma delen som visade sig vara fortsatt svår att få ordning på, Paxxo var nära konkurs flera gånger på 1980-talet.

Vändningen kom när de började tillverka plastfolien i egen regi och upptäckte ett nytt recept på själva plasten som gjorde att den kunde bli tunnare. Så även om plastsäckarna ser likadana ut har mycket hänt.

”Nyckeln är att hela tiden göra plasten tunnare men med bibehållen styrka. I dag är vår plast hälften så tunn som för 20 år sedan vilket gör att kassetterna kan bli dubbelt så långa, i dag är de över 110 meter”, förklarar Henrik Péters som menar att Paxxo i dag tillverkar världens starkaste sopsäck.

”Det har tagit oss 37 år att våga säga det men efter att ha testat alla konkurrenters produkter och varit runt på mässor i hela världen kan jag äntligen stå för det!”

Oavsett hur det ligger till med det har Paxxos system gjort succé. Kunderna är bland annat sjukhus, restauranger och dagligvaruhandel och finns i 40 länder. Hela 35 000 reningsverk använder systemet. Henrik Péters berättar om flera nya segment där Paxxos säcksystem skulle passa bra, men förklarar att man just nu väljer att inte dra igång nya satsningar.

”Att växa för snabbt skapar problem. Det sliter ut personal och det ger missnöjda kunder. Det är inte värt det.”

Henrik Péters och hans far återkommer hela tiden till ord som långsiktighet och att inte skynda för snabbt. Paxxo styrs av sjuårsplaner där målet är att dubbla omsättningen. Det ger en årlig tillväxt på 10–14 procent vilket är lägre än vad bolaget skulle kunna växa. Som en del av långsiktigheten har bolaget valt att behålla produktionen i Sverige och inte flytta till lågkostnadsländer som många andra tillverkande bolag.

”Vi övervägde det i början av 2000-talet men valde att stanna i Sverige och det är det bästa beslut som vi har tagit. Just närheten mellan ledning och produktion är en nyckel för att utveckla ett tillverkningsbolag framgångsrikt. Vi hade knäckts av att ständigt behöva åka till exempelvis Polen”, säger Carl-Hugo när han visar runt i Paxxos fabrik i Malmös norra hamnområde.

Fabriken är igång 24 timmar om dygnet och ligger bara nere på storhelger såsom nyårsafton. Just nu investerar bolaget 50 miljoner kronor här, bland annat i nya maskiner och ny produktionshall. Kapaciteten ökar men framför allt blir fabriken ännu mer automatiserad.

”Vi ökar automationsgraden till 90 procent och det är viktigt. Vi måste hela tiden vara på tårna för klara av att konkurrera med lågkostnadsländer. Det har vi hittills lyckats med, jag brukar säga att vi utvecklar och kineserna kopierar”, säger Henrik Péters och berättar att bolaget inte har höjt priserna på tio år tack vare att de hela tiden blivit mer effektiva.

”Sen är det förstås en del av vår långsiktighet att prioriterat nöjda kunder före tillväxt”, fyller Carl-Hugo Péters i.

”Visst hade vi kunnat växa snabbare och höjt priser för att därmed kanske öka värdet på bolaget. Men det är ointressant, vi har aldrig tagit in externt kapital och tänker inte göra det heller.”, förklarar han och berättar att han får ett samtal i månaden från personer som vill investera i Paxxo.

I stället för hugade riskkapitalbolag och industriföretag valde Carl-Hugo att för tre år sedan släppa in Henrik och hans bror Richard (idag IT- och fastighetschef) som ägare. Men det var långt ifrån självklart. De hade andra karriärer och när de väl började i familjebolaget var de först ”prospects” i fem år”, säger Carl-Hugo skrattande.

”Jag ville se om de gjorde ett bra jobb och om de lyckades hålla ihop sinsemellan. De klarade testet!”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?