Annons

Superentreprenören går sin tuffaste match

LULEÅ. Nu går superentreprenören sin hittills tuffaste match – mot coronakrisen.

”Jag är betydligt mer positiv än för några veckor sedan.”

”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger Tobias Lindfors, här vid Hotell Nordkalotten utanför Luleå.
”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger Tobias Lindfors, här vid Hotell Nordkalotten utanför Luleå.Foto:Jens Kärrman

Efter att ha byggt upp ett miljardföretag ville Tobias Lindfors göra något mer – och satsade tungt i besöksnäringen.

Tobias Lindfors tar emot på Hotell Nordkalotten i utkanten av Luleå. I en del av lokalerna finns hans företag Student Consultings huvudkontor.

Annars är det lugnt på hotellanläggningen. Den stora restaurangen gapar tom, liksom de 178 hotellrummen. När coronapandemin slog till i vintras pågick renoveringen av hotellet för fullt. I november ska anläggningen återinvigas.

”Vi bromsade lite här och nöjer oss med att öppna med ett 60-tal renoverade rum”, säger Tobias Lindfors.

Det här med att bromsa är han annars inte så van vid, Tobias Lindfors. Den 42-årige entreprenören gillar att satsa, helst stort.

Med den inställningen blev bemanningsbolaget Student Consulting ett miljardföretag. På vägen plockade Tobias Lindfors hem fyra Gaselltitlar, mer än någon annan.

För fem år sedan sökte han nya utmaningar och tillsammans med hotellentreprenören Kristofer Lundström gav sig Lindfors in i besöksnäringen. Målet var som vanligt högt satt: att skapa det största och ledande turistföretaget i norra Sverige.

När vi skriver 2020 består koncernen av sex anläggningar, med Pite havsbad som flaggskepp. Omsättningen för hotellen har stigit år för år och landade 2019 på 295 miljoner kronor.

Planen var att tillväxtresan skulle fortsätta i år.

För första gången storsatsade Pite havsbad på vinterturism och samtidigt återöppnades koncernens senaste tillskott, spahotellet Cape East i Haparanda.

”Vi har investerat i nya campingplatser i Piteå och Haparanda och vi har renoverat hotellrum och restauranger. Vi har rustat för 120 miljoner kronor”, säger Tobias Lindfors och tillägger sedan:

”Och så hände det här.”

Nu står sommaren för dörren, en enormt viktig period för besöksnäringen. Fredagens beslut om att häva reserestriktionerna i Sverige innebär en stor lättnad för Pite Havsbad Group.

”Husvagnsfolket har börjat boka, jag är betydligt mer positiv än för några veckor sedan.”

För Tobias Lindfors handlar arbetet mycket om anpassning, av anläggningar och mängden personal.

Hotellanläggningarna modifieras för att minska risken för trängsel och för att människor ska känna sig trygga på semestern.

”Vi ser till exempel att många vill hyra sin egen stuga”, säger Tobias Lindfors.

Osäkerheten får Tobias Lindfors och andra turistentreprenörer leva med ett bra tag till. En del handlar om människors känslor, ifall de vågar resa trots lättade reserestriktioner.

Annat om politiska beslut.

För besöksnäringen i Norrbotten är norska turister enormt viktiga. Varje sommar vallfärdar tiotusentals norska husvagnar och husbilar från det regniga Nordnorge.

”Som läget är just nu räknar vi med att det kan bli stängda gränser mot Norge och Finland. Vi har 40 procent norrmän. På sommaren är det på havsbadet som mest 7 000 gäster per dag, då tappar vi 3 000 av dem”, konstaterar Tobias Lindfors.

Till viss del kan tappet kompenseras av ett ökat inhemskt resande, men inte fullt ut.

”Säg att vi kan ta igen hälften av norrmännen och landa i ett läge med ett tapp på 20 procent, så är det riktigt bra”, säger Tobias Lindfors.

När krisen är över tror han att människors resande till viss del kommer att förändras.

”Fler inser att den där utlandsresan kostar ganska mycket. Du kan få det för halva priset i norra Sverige, det är mer hållbart och så har barnen roligare. Däremot kommer konferenserna minska, särskilt de små.”

Redan i januari började Tobias Lindfors märka av effekterna av coronaviruset då grupper från Asien började ställa in resor.

Den stora smällen kom i mitten av mars. Marknaden störtdök och Tobias Lindfors tvingades att permittera större delen av personalen.

”Jag har ju varit med om finanskrisen 2008. Då gick det över förhållandevis snabbt. Men det här var inte likadant, det är mer utdraget. Och definitivt mycket värre.”

Men den största skillnaden var en annan: maktlösheten.

”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Hellre dåliga siffror än inga siffror alls. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger han.

Några månader senare pågår coronapandemin fortfarande, men med tiden har det blivit lättare att orientera i den nya terrängen.

”Oron var värst i början, nu har jag hunnit landa lite mer. Jag är glad att det här hände när jag varit flera år i branschen. Det hade varit mycket tyngre om jag köpt flera hotell i höstas. Då hade jag nog tvivlat mer”.

Ett antal ekonomiska hårdfakta gör att Tobias Lindfors har nära till leendet den här soldränkta junidagen. Bemanningsdelen i Student Consulting har klarat coronakrisen bra och har tillväxt. Det innebär att koncernen som helhet har lättare att parera tappet för hotellen än flertalet kollegor i besöksnäringen.

En annan avgörande faktor är att bolaget äger samtliga sina anläggningar.

”Jag är väldigt glad i dag att jag inte är i händerna på en fastighetsägare. Det har varit en väldigt viktig strategi för oss och den kommer vi hålla fast vid.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?