Superentreprenören går sin tuffaste match

LULEÅ. Nu går superentreprenören sin hittills tuffaste match – mot coronakrisen.

”Jag är betydligt mer positiv än för några veckor sedan.”

”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger Tobias Lindfors, här vid Hotell Nordkalotten utanför Luleå.
”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger Tobias Lindfors, här vid Hotell Nordkalotten utanför Luleå.Foto:Jens Kärrman

Efter att ha byggt upp ett miljardföretag ville Tobias Lindfors göra något mer – och satsade tungt i besöksnäringen.

Tobias Lindfors tar emot på Hotell Nordkalotten i utkanten av Luleå. I en del av lokalerna finns hans företag Student Consultings huvudkontor.

Annars är det lugnt på hotellanläggningen. Den stora restaurangen gapar tom, liksom de 178 hotellrummen. När coronapandemin slog till i vintras pågick renoveringen av hotellet för fullt. I november ska anläggningen återinvigas.

”Vi bromsade lite här och nöjer oss med att öppna med ett 60-tal renoverade rum”, säger Tobias Lindfors.

Det här med att bromsa är han annars inte så van vid, Tobias Lindfors. Den 42-årige entreprenören gillar att satsa, helst stort.

Med den inställningen blev bemanningsbolaget Student Consulting ett miljardföretag. På vägen plockade Tobias Lindfors hem fyra Gaselltitlar, mer än någon annan.

För fem år sedan sökte han nya utmaningar och tillsammans med hotellentreprenören Kristofer Lundström gav sig Lindfors in i besöksnäringen. Målet var som vanligt högt satt: att skapa det största och ledande turistföretaget i norra Sverige.

När vi skriver 2020 består koncernen av sex anläggningar, med Pite havsbad som flaggskepp. Omsättningen för hotellen har stigit år för år och landade 2019 på 295 miljoner kronor.

Planen var att tillväxtresan skulle fortsätta i år.

För första gången storsatsade Pite havsbad på vinterturism och samtidigt återöppnades koncernens senaste tillskott, spahotellet Cape East i Haparanda.

”Vi har investerat i nya campingplatser i Piteå och Haparanda och vi har renoverat hotellrum och restauranger. Vi har rustat för 120 miljoner kronor”, säger Tobias Lindfors och tillägger sedan:

”Och så hände det här.”

Nu står sommaren för dörren, en enormt viktig period för besöksnäringen. Fredagens beslut om att häva reserestriktionerna i Sverige innebär en stor lättnad för Pite Havsbad Group.

”Husvagnsfolket har börjat boka, jag är betydligt mer positiv än för några veckor sedan.”

För Tobias Lindfors handlar arbetet mycket om anpassning, av anläggningar och mängden personal.

Hotellanläggningarna modifieras för att minska risken för trängsel och för att människor ska känna sig trygga på semestern.

”Vi ser till exempel att många vill hyra sin egen stuga”, säger Tobias Lindfors.

Osäkerheten får Tobias Lindfors och andra turistentreprenörer leva med ett bra tag till. En del handlar om människors känslor, ifall de vågar resa trots lättade reserestriktioner.

Annat om politiska beslut.

För besöksnäringen i Norrbotten är norska turister enormt viktiga. Varje sommar vallfärdar tiotusentals norska husvagnar och husbilar från det regniga Nordnorge.

”Som läget är just nu räknar vi med att det kan bli stängda gränser mot Norge och Finland. Vi har 40 procent norrmän. På sommaren är det på havsbadet som mest 7 000 gäster per dag, då tappar vi 3 000 av dem”, konstaterar Tobias Lindfors.

Till viss del kan tappet kompenseras av ett ökat inhemskt resande, men inte fullt ut.

”Säg att vi kan ta igen hälften av norrmännen och landa i ett läge med ett tapp på 20 procent, så är det riktigt bra”, säger Tobias Lindfors.

När krisen är över tror han att människors resande till viss del kommer att förändras.

”Fler inser att den där utlandsresan kostar ganska mycket. Du kan få det för halva priset i norra Sverige, det är mer hållbart och så har barnen roligare. Däremot kommer konferenserna minska, särskilt de små.”

Redan i januari började Tobias Lindfors märka av effekterna av coronaviruset då grupper från Asien började ställa in resor.

Den stora smällen kom i mitten av mars. Marknaden störtdök och Tobias Lindfors tvingades att permittera större delen av personalen.

”Jag har ju varit med om finanskrisen 2008. Då gick det över förhållandevis snabbt. Men det här var inte likadant, det är mer utdraget. Och definitivt mycket värre.”

Men den största skillnaden var en annan: maktlösheten.

”Jag är van att sitta i förarsätet och kunna agera även i ett dåligt läge. Hellre dåliga siffror än inga siffror alls. Här hade vi en situation då vi egentligen inte visste något”, säger han.

Några månader senare pågår coronapandemin fortfarande, men med tiden har det blivit lättare att orientera i den nya terrängen.

”Oron var värst i början, nu har jag hunnit landa lite mer. Jag är glad att det här hände när jag varit flera år i branschen. Det hade varit mycket tyngre om jag köpt flera hotell i höstas. Då hade jag nog tvivlat mer”.

Ett antal ekonomiska hårdfakta gör att Tobias Lindfors har nära till leendet den här soldränkta junidagen. Bemanningsdelen i Student Consulting har klarat coronakrisen bra och har tillväxt. Det innebär att koncernen som helhet har lättare att parera tappet för hotellen än flertalet kollegor i besöksnäringen.

En annan avgörande faktor är att bolaget äger samtliga sina anläggningar.

”Jag är väldigt glad i dag att jag inte är i händerna på en fastighetsägare. Det har varit en väldigt viktig strategi för oss och den kommer vi hålla fast vid.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?