1515

Superentreprenören bygger bilar som ingen annan

Är Batman på semester? I den vackra havsbukten, i Utvälinge söder om Ängelholm, är frågan plötsligt relevant. Utanför två rödmålade längor står en fullskalig Batmobil parkerad.

”Vi byggde klart bilen till en prins i Saudiarabien för snart två år sedan. Nu är bilen tillbaka några dagar på service”, säger Leif Tufvesson, grundare och ägare av biltillverkaren Caresto.

HÅRDKÖRNING. Batmobilen har redan rullat 4.000 mil. ”När kunden hämtade bilen körde han direkt en lång tur genom Europa. Framåt vintern körde han hela vägen upp till Arvidsjaur med vinterdäcken på för att sladda runt på test­banorna där”, berättar Leif Tufvesson, grundare och ägare av Caresto.
HÅRDKÖRNING. Batmobilen har redan rullat 4.000 mil. ”När kunden hämtade bilen körde han direkt en lång tur genom Europa. Framåt vintern körde han hela vägen upp till Arvidsjaur med vinterdäcken på för att sladda runt på test­banorna där”, berättar Leif Tufvesson, grundare och ägare av Caresto.Foto:Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto:Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto:Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto:Lars Jansson
Den klassiska bilmodellen P1800 har fått ­fyrhjulsdrift, en elmotor med motsvarande cirka 500 hästkrafter och en räckvidd på tio mil. ­Pris-lappen för projektet visar på 2,5 miljoner kronor.Foto:Lars Jansson
Inför Volvos 80-årsjubileum 2007 byggde ­Caresto bilen Hot Rod Jakob, en skapelse inspirerad av bilmärkets allra första bil från 1927.Foto:Lars Jansson
I bilhallen står också en replika av en Porsche 356 Speedster, byggd från grunden av Leif ­Tufvesson själv. Bilen var en present till hustrun när hon fyllde 45 år.Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson

Förarmiljön liknar snarare cockpiten i ett stridsflygplan. Karossen är helt byggd i kolfiber och däcken är 26 tum stora. Men trots sin design är bilen, minst sagt, körbar. 

”Vi utgick från en nästan helt ny Lamborghini Gallardo. Vi behöll bara drivlinan och motorn, resten byggde vi helt nytt. Nu har Batmobilen gått 4.000 mil, så den används verkligen”, säger Leif Tufvesson.

”Prinsen är en riktig Batman-freak. Samtidigt har han fått en bil som slår de mest extrema sportbilarna.” 

Leif Tufvesson hämtar en några centimeter lång leksaksbil. Den visar sig vara förlagan till projektet. Slutversionen är dock tvåsitsig, 2,5 meter bred och levererar 560 hästkrafter. Den är också ­aningen dyrare.

”Bara själva Lamborghinin kostar ju runt miljonen. Sedan får du lägga på några till i kostnader. En hel hög, faktiskt”, säger han om slutnotan. 

Prinsen som äger Batmobilen har bland annat kört med bilen i lyxbilsracet Gumball flera gånger. Bilen tog totalt ett år att rita, konstruera och färdigställa. 

”Vi lånade en testbana och körde med den rätt hårt innan vi lämnade över den till kunden. Och bilen går... snabbt”, säger Leif Tufvesson. 

”Bilarna jag bygger ska inte bara vara snygga att titta på, de ska vara riktigt bra att köra. Utmaningen är att försöka förverkliga det som verkar omöjligt. Det är min drivkraft.”

Den inställningen sammanfattar det mesta som Leif Tufvesson skapat, från ungdomsårens modifierade mopeder till det egna företaget Carestos mer eller mindre galna motorprojekt. Sedan 1996 restaurerar och bygger om företaget både klas­siska och moderna bilar åt kunder över hela världen. Bolaget utvecklar också nya koncept under det egna bilmärket Caresto. En egenkonstruerad och handbyggd hot rod, under namnet Caresto V8 Speedstar, vann bland annat det prestige­fyllda priset ”Al Slonaker memorial award, Most Innovative Vehicle” i USA 2008. 

”Det är lite som bilvärldens Oscar”, säger han. 

Inför Volvos 80-årsjubileum 2007 byggde Caresto också bilen Hot Rod Jakob, en skapelse inspirerad av bilmärkets allra första bil från 1927. Under de senaste åren har också två supersportbilar förverkligats, Caresto K2 och Rebellion R2K. Den sistnämnda specialbyggdes för det tidigare skidåkningsproffset Jon Olsson, numera känd influencer och bilentusiast, inför 2013 års Gumball 3000. Jon Olsson var också beställare när en Audi RS6 Avant fick en specialbyggd kostym i kolfiber och över 900 hästkrafter under huven. Snabba ­bilar är onekligen en välbekant värld för Leif ­Tufvesson. Under flera år ansvarade han för utveck­lingsavdelningen på Koenigsegg.

”Från början var det bara jag och Christian von Koenigsegg som arbetade med bilarna, så jag har verkligen varit med från start. Jag har fått med mig jättemycket därifrån, inte minst Christians otroliga driv. Men det var Christians dröm jag höll på med, inte min. Så 2004 sa jag upp mig för att satsa på Caresto på heltid. Jag ville skapa min egen dröm.” 

En ambition som håller i sig. I Carestos ny­byggda lokaler, precis intill det gamla tegelbruket i Utvälinge, står Leif Tufvessons senaste passion parkerad. En Volvo P1800 – ombyggd till elbil. 

”Min tanke med projektet var att väcka andra bilentusiasters intresse för el, genom att bygga om en klassisk bil till eldrift. Det finns nämligen ett problem med elbilar. Riktiga biltokar är oftast helt ointresserade av dem, och de som är intresserade av elbilar verkar helt ointresserade av bilar. Det är synd att det är så.”

Men hos Leif Tufvesson själv finns inget bristande intresse för den nya tekniken. Skälen är ­­flera.

”Det är ett sätt för oss som gillar hobbybilar att kunna fortsätta köra med gott samvete i fram­tiden, utan att smutsa ner. Dessutom är elfordon superfräcka att köra, de accelererar som raketer. Och att se en sådan här klassisk bil rulla fram helt ljudlöst på vägen är knappast vad folk förväntar sig. Det är riktigt coolt.”

Men att lära sig arbeta med den nya tekniken visade sig vara en tuff uppgift.

”Elmotorn är ­mycket svårare att bygga än en klassisk förbränningsmotor. Det finns inget färdigt gör det själv-kit. Man behöver ha hjälp av duktiga programmerare och skapa superavan­cerade styr­system. Varenda cell i batteriet måste styras och balanseras helt rätt. Vi pratar trots allt om 400 volt, det ska man ha respekt för”, säger han. 

Bilen visades för första gången upp på en internationell elbilsmässa förra hösten, och skapade mycket riktigt stor uppmärksamhet. Och för Leif Tufvessons del har elprojektet gett mersmak. En motorcykel med eldrift har utvecklats och just nu sjösätts även planerna på en ny elbåt – konstruerad med en hållbar tanke vad gäller både miljö och kvalitet. 

”Båtar kan se dyra och fina ut, men är ofta ­byggda med dålig kvalitet i material och passform. Här ligger bilindustrin långt, långt före. Vi tar med oss allt kunnande från Caresto, vårt tankesätt, in i båtvärlden. Skrovet byggs i återvunnen alumi­nium och vi tittar nu på en metod där vi kan 3d-printa ut detaljer på båten i träfiber, i stället för att använda plast.”

Det nya bolaget Nord C Yachts har han skapat tillsammans med Thomas Andersson, som tidigare var chef för Volvo Sverige och nu är Head of Business Transformation på Volvo Cars. 

”Vi lärde känna varandra i samband med att vi byggde Hot Rod Jakob åt Volvo 2007. Både ­Thomas och jag brinner för udda projekt, vi har dessutom båtar som gemensamt intresse och tror på mer hållbar produktion. Den här idén har vi burit på ett tag och nu är det dags”, säger Leif ­Tufvesson. 

Målet är att den första båten ska vara klar inom två år. Ritningarna på väggen avslöjar ett exklusivt bygge: Båten blir 14–15 meter lång och ­kommer att kosta runt 20 miljoner kronor.

En ny dröm tar form. 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?