1515
Annons

Sundström om Pajalagruvan: Det ser väldigt bra ut

Gruvbolaget Kaunis Irons planerade produktionsstart i järnmalmsgruvan i Pajala närmar sig med stormsteg. ”Vi planerar start i mitten av juli månad och första lastbil ut första augusti”, säger Anders Sundström, styrelseordförande för Kaunis Iron, till Di TV som görs i samarbete med Expressen TV. 

Det var i december 2014 som gruvbolaget Northland Resources gick konkurs efter att ha investerat 10 miljarder kronor i anläggningen som endast användes i två år. Konsortiet bakom Kaunis Iron tog sedan gradvis över konkursboet och i slutet av 2017 godkände Bergstaten överlåtelsen av bearbetningskoncessionen till det nya bolaget. 

"Vi rensade balansräkningen och vi har samlat in 600 miljoner kronor i riskkapital i Sverige. 590 av de miljonerna kommer inte från Norrbotten. Det visar hur viktigt det är att de som är verksamma här uppe bygger nätverk där pengarna finns", säger Anders Sundström till Di TV som görs i samarbete med Expressen TV under Business Arena Luleå. 

"Därmed så har vi inga avskrivningar, inga räntor och vi har byggt en lösning med våra partners där vi tillsammans tar smällar när priserna går ner. Så vi har skapat en helt ny affärsmodell som vi jobbar med och har tre bra kunder. Så det ser väldigt bra ut”, fortsätter han. 

Bakom Kaunis Iron står en lång rad finanskändisar inklusive Peabgrundaren Mats Paulsson, riskkapitalbolaget Altors Harald Mix, entreprenören Dan Olofsson och fastighetsbolaget Balders vd Erik Selin. 

Hur har du lyckats få dem att investera i den här gruvan?

”De har inte gjort det för att de tycker om mig utan de har gjort det för att de ser att kalkylen håller ihop och att det är en rimlig risk som de kan ta. Det är klart att det är en större risk än många andra investeringar, men de har en portfölj av många olika investeringar", säger Anders Sundström till Di TV som görs i samarbete med Expressen TV. 

Vad är drömmen? 

”Vår ambition är att gå in med en ansökan om att öppna ytterligare en gruva två km längre bort. Det ska vara klart inom tre år. Då ska vi börsintroducera bolaget och med det så kommer vi bygga en kassa, om allt går som vi tänkt, som gör att vi kan ha en järnmalmsbrytning i Tornedalen i samma tidsaspekt som man har haft uppe i Malmfältet”, säger Anders Sundström. 


Vassa brandsläckaren sätter orderrekord

KUNGSBACKA.
Sjökapten Lars G Larssons uppfinning Coldcut Cobra släcker industri- och villabränder säkert, miljömedvetet och effektivt. Den testas nu också på litiumjonbatteribränder i samarbete med MSB och Volvo Cars. Med en ny tillväxtstrategi vädrar nu det tidigare Gasellföretaget Cold Cut Systems morgonluft efter två tuffa pandemiår.

”Vi har nu den bästa orderingången i bolagets historia”, säger vd Johan Ivarsson.

Skärsläckaren använder mindre vatten än konventionell brandsläckning.
Skärsläckaren använder mindre vatten än konventionell brandsläckning.Foto:Magnus Gotander

Utanför Cold Cut Systems tillverkning i företagsparken Hede i Kungsbacka visar deltidsbrandmannen Fredrik Blom, som också är företagets lager- och logistikansvarige, hur skärsläckaren Cobra fungerar. Testet görs på en dörr. 

Munstycke placeras mot dörren och trycket från vatten blandat med skärmedel gör ett litet hål i dörren och släcker den presumtiva elden på andra sidan. Det går fort samtidigt som Fredrik står kvar skyddad av dörren på andra sidan. 

Cobran använder 58 liter vatten per minut vilket kan jämföras med traditionell brandbekämpning som kan behöva 400 liter per minut.

”Vattendimman från Cobra består av väldigt små vattendroppar som bildar en femtio gånger så stor yta jämfört med ett traditionellt släckmunstycke. Den stora ytan kyler brandgaserna effektivt och mycket lite vatten blir kvar, det mesta förångas av hettan”, säger Lars G Larsson grundare och delägare i Cold Cut Systems.

Bland kunderna finns räddningstjänster i Europa såsom England, Skottland, Nederländerna och Sverige, industriföretag som Skoda i Tjeckien, energijätten Vattenfall och Försvarets materielverk.

”Detta är ett av verktygen i verktygslådan för brandbekämpning. Den lämpar sig bäst för tidiga snabba insatser vid industri- och villabränder. Fördelar är att den också minskar hälsorisker för brandmän och minimerar skadlig inverkan på miljön”, säger Johan Ivarsson, vd för Cold Cut Systems.

Bolaget deltar också i ett utvecklingsprojekt tillsammans med MSB och Volvo Cars.

”Vi tror att Cobran kan bidra när det gäller att ta fram en generisk metod för släckning av bränder i laddningsbara litiumjonbatterier. Kunskapen behöver öka om denna typ av bränder”, säger Johan Ivarsson.

Företagets grundare Lars G Larsson, 81 år, är levande göteborgsk sjöfartshistoria. Som sjökapten, och senare affärsutvecklare, arbetade han under 1960- och 1970-talen på bland annat Svenska Amerika Linien, Transatlantic och Broströmkoncernen följt av Consafe på 1980-talet. Från 1983 och fram till konkursen 1985 var han vd för vännen Christer Ericssons börsnoterade bostadsplattformsföretag Consafe.

Cold Cut Systems vd Johan Ivarsson, grundare Lars G Larsson och deltidsbrandmannen och logistikansvarig Fredrik Blom vid en FIP-bil, första-insats-person-bil, utrustad med Coldcut Cobra. Trion arbetar för att fler ska få tillgång till denna effektiva släckningsmetod.
Cold Cut Systems vd Johan Ivarsson, grundare Lars G Larsson och deltidsbrandmannen och logistikansvarig Fredrik Blom vid en FIP-bil, första-insats-person-bil, utrustad med Coldcut Cobra. Trion arbetar för att fler ska få tillgång till denna effektiva släckningsmetod.Foto:Magnus Gotander

”När allt rasade behövde jag hitta något nytt att fokusera på. Jag är tjurskallig och ger inte upp så lätt. Jag bytte till metallbranschen och köpte ett metallbearbetningsföretag som utvecklade ett kallskärningsverktyg, så kallad cold cut”, berättar Lars G Larsson.

Entreprenörskapet blev hans väg tillbaka. 1989 grundade han Cold Cut Systems. Och av en slump upptäcktes efter några år att metoden för kallskärning också kunde användas till brandsläckning. Och skärsläckaren såg dagens ljus och fick namnet Cobra efter en presentation på den största branschmässan i Tyskland.

”En amerikansk journalist såg Cobran i arbete och tyckte den liknade en kobra som spottar sitt gift, i det här fallet dödar den elden. Det lät bra så det namnet tog vi och varumärkesskyddade”, säger Lars G Larsson.

Han lyckades sedan sälja Cobra till räddningstjänster och industriföretag i totalt 45 länder. Det satte avtryck på tillväxten. År 2007 blev bolaget utsett till ett snabbväxande Gasellföretag. 

Strax därefter kom Saab Ventures och Metallica in som delägare. Själv lämnade Lars G Larsson bolaget operativt 2010 men har behållit sitt delägande på drygt 15 procent genom åren.

Men trots nytt kapital så gick det trögt att skala upp verksamheten, något ingenjören Johan Ivarsson försökte råda bot på när han kom till företaget 2015 som operativ chef, efter många år som produktionsansvarig inom pappersindustrin.

”Mitt uppdrag var att industrialisera och göra bolaget redo för tillväxt. En del i det arbetet var att bygga en robust leverantörskedja för att hantera de volymer vi såg framför oss”, berättar Johan Ivarsson.

Vändning kom 2018. Då tog man sin största order hittills. Beställare var skotska räddningstjänsten. Och Johan Ivarsson tog över som vd och sjösatte en ny tillväxtstrategi. 

”Istället för globalt så är vårt fokus numera på Europa som vår marknad. Samtidigt går vi från ett distributörsnätverk till att starta egna lokala försäljningskontor. Först ut var England 2019”, säger Johan Ivarsson.

Så kom pandemin med stängda gränser. Många projekt pausades och personal permitterades. Men nu har det vänt. Andra försäljningskontoret har öppnat i Nederländerna och orderboken är sprängfylld.

Foto:Magnus Gotander

”Målet är att omsätta 100 miljoner kronor år 2025. I år kommer vi halvvägs med en omsättningsprognos på runt 50-55 Mkr. Vi har redan en orderbok på 35 Mkr och orderingången är den bästa i bolagets historia”, säger han.

Smolk i bägaren är dock lastbilstillverkarnas brist på komponenter, då kan chassin till brandbilsbyggarna bli försenade. 

”Eftersom majoriteten av våra leverantörer finns i vårt närområde har komponentbristen inte påverkat oss ännu. Men den kan påverka oss i tredje hand om byggandet av brandbilar pausas för då pausas också köp av utrustning såsom Cobran till bilarna.”

För att nå sina tillväxtmål lanserar Cold Cut Systems nu också ett hyrkoncept där man utrustar mindre bilar med bland annat Cobra, så kallade ”FIP-bilar”, det står för första insats person. 

”Det gör det lättare för exempelvis deltidsbrandkårer att ha råd med denna typ av utrustning och en deltidsbrandman kan ta med bilen hem om man har jour och då snabbt rycka ut när larmet går.”

Men även om bolaget växer vill man behålla den familjära känsla som Lars G Larsson skapade under sina år med företaget.

”Många av våra medarbetare har varit med sedan start och trivs med den familjeföretagskänslan som Lars G skapade i företaget och det är viktigt att behålla den även när vi växer”, säger Johan Ivarsson.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?