1515

Succéparets nya uppdrag: Ge gamla föremål nytt liv

Ett dragspel från första världskriget, farfars gamla golvur och en nalle från barndomen bär kära minnen med sig. I TV4:s nya program ”Återskaparna”, som leds av historieentusiasterna Lotta Lundgren och Erik Haag, får gamla föremål ett nytt liv. 

Lotta Lundgren och Erik Haag leder det nya programmet Återskaparna på TV4.
Lotta Lundgren och Erik Haag leder det nya programmet Återskaparna på TV4.Foto:Jack Mikrut

Det var mycket på grund av erbjudandet om att leda det nya tv-programmet som Lotta Lundgren och Erik Haag valde att lämna SVT för TV4. Med program som ”Historieätarna”, ”Bye Bye Sverige” och ”Bandet och jag” har de under flera års tid gett oss en historielektion om samhällsutvecklingen i Sverige. 

”Det kändes kul och inspirerande att göra något nytt. TV4 var angelägna och de frågade oss på ett sätt som kändes lätt att tacka ja till. De ville göra den här satsningen och hade en lite längre plan för oss”, säger Erik Haag om orsaken till kanalbytet. 

I en ombyggd gammal lada i Hågelby park, belägen mellan Alby och Tumba i Botkyrka kommun, får vi i åtta avsnitt följa några av Sveriges skickligaste hantverkare i deras arbete med att reparera och restaurera föremål som har ett personligt värde för människor. Möbeltapetserare, metallhantverkare, urmakare, skräddare, möbelrestaurerare, en dockmakerska och en konstkonservator är några av experterna som ger nytt liv åt gamla ting. Lotta Lundgren och Erik Haag leder programmet, men själva är de mindre bra på att ta hand om saker som gått sönder.

”Jag kan inte laga någonting och jag skäms över det. Både mamma och pappa kan sy, laga punkterade däck, byta tändstift, spika ihop trasiga skor och limma ihop sönderslagna vaser. Jag undrar varför jag aldrig har lärt mig sånt eller varför ingen har brytt sig om att lära mig. Det gör att jag ibland känner mig lite hjälplös”, säger Lotta Lundgren. 

 ”Det var väldigt inspirerande att vara bland hantverkarna för vilka ingenting var omöjligt”, tillägger Erik Haag. 

Lina Linnell är en av experterna i programmet.
Lina Linnell är en av experterna i programmet.Foto:Jack Mikrut

Med premiär den 9 mars kommer den som tittar på ”Återskaparna” att få en inblick i olika människors minnen och förflutna gestaltat av ett föremål. Till det yttre handlar programmet om att laga fysiska objekt, men det finns också en annan betydelsefull dimension, menar Lotta Lundgren. 

”Egentligen handlar det om människor som vill läka någonting, ofta en relation. Ibland en relation till någon som inte längre lever. Det är ett väldigt känslosamt, men också lärorikt, program. Det är också en motkraft till samhällets konsumtionskultur och det är något som tilltalar oss. Jag gillar program som man känner sig tillrättavisad av och som får en att tänka till kring livsstil och konsumtion”, säger hon.  

Erik Haag instämmer och lyfter fram en för honom ny insikt: 

”Det som har varit intressant är att perspektivet på ägodelar skiljer sig från hur man brukar tänka på grejer. Annars tänker man ofta på prislappen, men här fick vi lära oss att tänka om. Den dyraste saken är inte den viktigaste saken. Det är ett hoppfullt program och det känns som att vi behöver hoppfulla berättelser just nu”, säger han. 

Att ha en stark relation till föremål som gått i arv är något som Lotta Lundgren kan avundas andra. Själv har hon inga möbler som ärvts av någon släkting och hon tror att det kan bero på hennes egen generation.

”Vi har struntat i sånt. Mycket av min mormor och morfars möblemang kom ju från längre bak i tiden, men mina grejer som har en ålder har jag köpt på auktion. Det är annorlunda när man bryter en släktlinje där föremål tidigare gått i arv”, säger Lotta Lundgren. 

Inte heller Erik Haag äger något med den sortens betydelse. Däremot tror han ändå att man besjälar föremål på olika sätt. 

”Under två års tid såg jag en fleecetröja som låg slängd i skogen. Till slut tänkte jag ’fan, nu tar jag hem den’. Nu fantiserar vi om vem som tröjan kan ha tillhört och varför den låg där i skogen. Den tillför mer glädje än tröjor som varit dyrare”, säger Erik Haag och skrattar. 

 ”Vi älskar den inte, men vi tycker att den är spännande”, säger en instämmande Lotta Lundgren. 

För många har coronapandemin inneburit stora ekonomiska utmaningar. Men Erik Haag och Lotta Lundgren har haft tur. 

”Vi har påverkats mindre än många andra. Det är klart att föreläsnings- och konferenciersjobb har fallit bort. Man vågar knappt säga det, men ekonomiskt sett har det inte varit någon större skillnad. Men det betyder ju inte att man inte är orolig ändå”, säger Lotta Lundgren. 

Att arbeta tillsammans som par finns det bara fördelar med menar de. Hur länge de har kontrakt med TV4, och vad nästa projekt kan tänkas handla om, råder det lite hemlighetsmakeri kring. Planen verkar dock vara att göra fler program för TV4 och drömprojektet är att leda någon typ av frågesportprogram. 

Jon Bjellerup är en av experterna i programmet.
Jon Bjellerup är en av experterna i programmet.Foto:Jack Mikrut

Vad hade ni helst velat att era barn och barnbarn sparar efter er?
”När jag var i 30-årsåldern hade jag en period när jag inte kunde sova. För att fördriva tiden satt jag uppe om nätterna och gjorde 200 ansikten i lera. De 100 sämsta slängde jag, resten sitter på en tavla. Den tavlan skulle jag gärna vilja att någon brydde sig om och sa ’den där gjorde farmor när hon var ung och inte kunde sova om nätterna’, säger Lotta Lundgren med ett skratt.

”Det är upplyftande att man inte vet vilka av ens grejer som kommer att bli ett betydelsefullt arv. Man kan inte styra över det. Men jag tycker det är kul när mina ungar använder mina kläder och lyssnar på mina spellistor. Men det känns inte lika beständigt som ett dragspel från första världskriget”, säger Erik Haag.

 

 


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?