Annons

Succéförfattaren aktuell med ny bok och som styrelseordförande: ”Duracellkanin på speed”

Deckarförfattaren bakom Sandhamnmorden, Viveca Sten, är nu aktuell med både ny bok och som styrelseordförande för Vogue Scandinavia. 

Viveca Sten, kanske mest känd som deckarförfattaren bakom den omtalade bok- och tv-serien ”Morden i Sandhamn”.
Viveca Sten, kanske mest känd som deckarförfattaren bakom den omtalade bok- och tv-serien ”Morden i Sandhamn”.Foto:Gustaf Maansson

Viveca Sten är kanske mest känd som deckarförfattaren bakom den omtalade bok- och tv-serien ”Morden i Sandhamn”. Kriminalserien har sålt sex miljoner bokexemplar och setts av 80 miljoner människor världen över. 

Idag är Viveca Sten aktuell med en ny bok, som dock inte utspelar sig under varma sommardagar på Sandhamn, utan i det kalla, snötäckta Åre. Utöver författarskapet är hon är även delaktig i uppbyggandet av den nya storsatsningen Vogue Scandinavia tillsammans med Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, där det amerikanska modemagasinet ska lanseras på svensk mark, något som Di Weekend var först med att rapportera om i början av sommaren.

Ända sedan hon studerade på juristlinjen och Handelshögskolan samtidigt har Viveca Sten varit duktig på att ha många bollar i luften. 

”Multitasking är nog mitt mellannamn”, säger Viveca Sten, sittandes i en elegant soffa på Villa Pauli i Djursholm, där vi möts för en intervju.

”Offermakaren”, som den första boken heter i den kommande boktrilogin ”Åremorden”, kom till när coronapandemin tog stryptag på världen. Viveca Sten befann sig i Åre när reserestriktionerna skruvades åt. En helg i fjällen blev i stället till flera månader för deckarförfattaren och hennes man. Då växte en stark känsla och lust att skriva en bokserie som utspelar sig i Åre fram och under en tidig, mörk och iskall morgon vid liften gav sig en av de nya karaktärerna till känna.  

”Jag ser liftstolarna som glider mot mig, och funderar - tänk om det låg ett lik där i?”, säger Viveca Sten.

Rimfrostiga ögonbryn, snökristaller på huden och läppar som smalnat på grund av kylan, beskriver Viveca Sten bilden av kroppen som framträdde i hennes tankar. 

”Det blev en så stark bild, så då började jag skriva på den nya boken i smyg”, berättar hon. 

Under en intensiv och knepig period skrev Viveca Sten klart sitt alster, men varken förlag, agent eller familj var invigda om den kommande boken, som inte har något med Sandhamn att göra. Och det var egentligen planen. 

Den tredje maj kl 15.00 skulle Viveca Sten ha ett möte med sitt förlag om den nya Sandhamn-boken. 

”Jag tänkte att jag måste tala om för dem att jag har ett helt färdigt manus på en helt annan bok. Hur gör jag det?”, säger Viveca Sten. 

Det blev ett massutskick till samtliga inblandade som blev lösningen på problemet. 

”En minut innan mötet skickade jag en skärmbild på räkna-ord-rutan där man ser titel, mitt namn, att det är 600.000 tecken och 400 sidor.”

Hon fick grönt ljus av den spontant skrivna boken ”Offermakaren” från förlaget. Den första boken i trilogin släpps nu den 14:e oktober.

”Jag är också lite överraskad. Men ibland får man som författare bara ödmjukt tacka och vara glad för att en viss bok vill låta sig skrivas”, säger hon.   

När hon inte skrev på den nya boken satt Viveca Sten i telefonmöten med Martina Bonnier och intressenter för att planera nya Vogue Scandinavia. Initiativet för projektet togs av medieföretaget Condé Nast som kontaktade Martina Bonnier. Under hösten blev Viveca Sten tillfrågad att vara delaktig: 

”Först kom frågan om jag ville sitta med i styrelsen, men rätt snabbt blev jag ombedd att bli styrelseordförande.” 

Hon beskriver sig själv och Martina Bonnier som ett radarpar. 

”Vi kompletterar varandra väldigt bra. Hon är en fantastisk centralfigur inom mode, inte bara i Sverige utan även i Norden. Jag är duktig på struktur, strategi och att bygga företag”, säger Viveca Sten. 

Byggstenar för att starta företag är pengaflöde och fokus på affärsidén, kvaliteter som Viveca Sten anser att hon har. 

”Hade det varit ett styrelseuppdrag inom it eller stål hade jag tackat nej. Men mode och media känner jag mig ändå så pass hemma i att jag tycker att jag kan tillföra något”, säger Viveca Sten. 

Hur kommer det gå för Vogue Scandinavia?

”Jag hoppas att det kommer gå bra. Vi har väldigt höga ambitioner och vill ju vara den ledande plattformen i Norden om ett par år.”

Målet är att Vogue Scandinavia ska vara det första som modeintresserade tittar på när de tar upp telefonen. 

”Vi är mitt i detta fantastiska bygge. Det är roligt och extremt mycket arbete.”

Viveca Sten arbetar i dag 75 procent på sitt författarskap och 25 procent på olika styrelseuppdrag.

”Jag jobbar ju mycket mer än 40 timmar i veckan, men jag tycker att det är så roligt att det är värt det.”

Hennes barn är inte lika glada. De tycker deras mamma borde ta det lugnare. 

”De kallar mig en duracellkanin på speed”, säger Viveca Sten. 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?