1515

Succédoldisen om filmdebuten med Ledins musik: ”Det är så läskigt”

Succéregissören Edward af Sillén har verkat bakom svensk underhållnings kulisser i nära två decennier. I samband med den aktuella långfilmsdebuten med ”En del av mitt hjärta” berättar han om vassa armbågar, olycklig kärlek och en längtan att bli hörd: 

”Att folk ska låta mig vara med har alltid varit min huvudsakliga drivkraft.”

”Att underhålla en publik är det vackraste jag vet”, säger manusförfattaren och regissören Edward af Sillén.
”Att underhålla en publik är det vackraste jag vet”, säger manusförfattaren och regissören Edward af Sillén.Foto:Josefine Stenersen

Edward af Silléns namn leder lätt tankarna till Melodifestivalen, som han skrivit manus till och regisserat flera gånger. Men trots programmets genomslagskraft utgör det en bråkdel av hans repertoar. Med teaterföreställningar, filmmanus och krogshower har han länge spelat en stor roll i svensk underhållning. 

Nu regisserar han sin första långfilm, den romantiska musikalkomedin ”En del av mitt hjärta” som är baserad på Tomas Ledins musik. 

”Det är så läskigt att kliva in och regissera film. Det är en så stor grej”, säger Edward af Sillén.

Han har skjutit upp långfilmsdebuten länge i väntan på rätt känsla. Den infann sig först när en producent berättade om sin dröm om att göra en stor svensk musikalfilm.

”Den meningen var som en sexuell fantasi för mig”, säger Edward af Sillén.

Han fann tanken på att en sådan sak skulle göras utan honom skrämmande, men i den överväldigande musikallyckan rymdes fortfarande en del tvivel. 

”Musikal är fantastiskt men det måste vara ett bra manus, annars blir det bara skämskudde”, säger regissören.

Som tur var tyckte han att manuset höll. Trots kärleken till musikaler, som tändes när Edward af Sillén som tolvåring såg ”Starlight Express” i London, ser han en del utmaningar med genren.  

”Man måste få en publik att köpa att en karaktär känner någonting så starkt att den ska börja sjunga om det utan att man som publik känner 'Nej men snälla, sluta sjunga'.” 

Edward af Sillén var både nervös och rädd inför arbetet. 

”Jag förstår att en del kan tycka att det är vansinne att som första film göra en så stor film, men vad fan, livet är kort och jag har ingen hund än. Det är bara att åka.”

Som tonåring hade Edward af Sillén svårt att föreställa sig en framtid som regissör, så trots en skavande scenskräck närde han en dröm om att bli skådespelare. Han fick tidigt en roll som Suzanne Reuter och Michael Nyqvists son i en pjäs. 

”Jag mådde så otroligt dåligt på scen och jag kände hela tiden att ‘det här är inte jag’”, säger han.

Utöver rollen hade han svårt att ta sig in i den svenska underhållningsbranschen. I sin målmedvetna strävan försatte han sig i många obekväma situationer. 

”Jag hittade ingen väg in, jag var desperat. Jag började med stand-up för att försöka höras. Det var fruktansvärt.”

Vad fick dig att fortsätta?
”Väntan på att någon skulle höra mig.”

Var kommer din längtan att bli hörd ifrån?
”Redan i skolan var jag alltid lite annorlunda, lite ensam. Det enda jag hade var att jag var ganska rolig.”

Det var i grundskolan när Edward af Sillén blev förälskad som hans karriär som manusförfattare inleddes. Varje kväll skrev han repliker till sig själv som han spelade upp morgonen efter när han och den stora kärleken åkte buss tillsammans.

”Jag visste att det enda sättet han skulle lyssna på mig var om jag var rolig. Åh, han var så underbar, jag var så kär i honom. Han var en superstraight, cool fotbollskille. Men jag fick dra mina skämt och han älskade det. På det sättet blev jag någon för honom, då var jag inte töntig eller gay, jag var den roliga killen.”

På gymnasiet kom Edward af Sillén ut som homosexuell. I samma veva regisserade han sin första pjäs, Jonas Gardells ”Människor i solen”, som ett slutarbete. Snart värvades han till Hamburger Börs för att skriva sketcher till föreställningen ”Rea” med Sissela Kyle och Babben Larsson.

”Från sekunden som jag fick det jobbet har jag aldrig gått upp på scenen igen. Jag mår piss av att få ljus mot mig”, säger Edward af Sillén.

Den första gången han hörde publiken skratta åt en replik som han skrivit blev han fast. Det var en beroendeframkallande känsla. 

”Att underhålla en publik är det vackraste jag vet. Och kanske det enda jag vet hur man gör.”

Efter 20 år av armbågande är Edward af Sillén nöjd med var han befinner sig i sitt liv. Han får arbeta med många olika typer av underhållning.

”Nu har jag lyxen att kunna välja och det är nog allt jag har drömt om. Det är en lång bit från att stå på en scen och dra skämt för att någon ska höra mig.”

Han har inga drömmar om att lyckas i USA, utan trivs bra i och älskar den svenska underhållningsbranschen.

”Att folk ska låta mig vara med har alltid varit min huvudsakliga drivkraft.”

 


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?