ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Succébyrån fick ta till en lögn för att lyckas

  • Två gånger har varumärkesbyrån, med Fredrik Öst och Erik Kockum, hamnat på nätverkssajten Working not workings lista över de 50 mest attraktiva arbetsplatserna för kreatörer. Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut

Från att ha varit ratade på grund av namnet har design- och varumärkesbyrån Snask blivit en av världens mest attraktiva arbetsplatser.

I dag anlitas bolaget av stora, internationella företag – men för att komma dit har man ibland varit tvungen att ljuga.

Ett av Snasks huvuduppdrag är att utveckla företag och varumärken så att de ska kunna sticka ut i en värld där det blir allt svårare att ta sig igenom bruset. Bland annat syns Klarna, Hedvig och Sneakers’n’stuff bland kunderna.

Idén till bolaget föddes när Fredrik Öst pluggade grafisk formkommunikation i England. I en vad han kallar ”gubbig värld”, ville han starta en byrå som bröt mot gängse regler. Han och två vänner gjorde praktik i New York och London, och tanken var också att trion skulle starta en byrå i någon av de världsstäderna. Det var då namnet kom till.

”I England pratar man mycket om ’eye candy’, så då kom vi på Snask, som ju betyder godis, men också snusk och skvaller. Ett skitfult ord som ingen där vet vad det betyder”, säger Fredrik Öst.

Men bolaget hamnade aldrig i London eller New York. Till slut insåg de att alla vännerna hade flyttat till Stockholm, så 2007 startade de i stället byrån där.

Namnet höll de fast vid – även om det inte alltid har varit till bolagets fördel.

”Namnet var lite kontroversiellt och vi fick fler kvinnliga än manliga kunder. Men det var det också vår attityd och icke macho-känsla som bidrog till det”, tror Fredrik Öst.

Av ursprungstrion är Fredrik Öst den enda som finns kvar i bolaget. Den andra delägaren, Erik Kockum, anslöt två år efter starten.

”Vi ville skapa ett företag där värderingarna är den viktigaste drivkraften, att bara göra saker som vi verkligen tror på. I stället för att göra som tidigare generationer sagt till oss så valde vi att gå vår egen väg och att se misstag som något positivt. Ibland blev det helt fel, ibland helt rätt – men alltid oss”, säger Erik Kockum.

De beskriver själva att de hade ett slags trovärdighetskomplex de första åren. Få trodde på deras idéer och de fick hela tiden höra att de behövde mer erfarenhet för att kunna starta en byrå. Det var då tankarna började väckas om att föreläsningar kunde få folk att få upp ögonen för bolaget. Snask såg det som en genväg till fler uppdrag.

”När man föreläser lyssnar folk automatiskt på vad man har att säga, vi chansen att berätta om vad vi står för”, säger Fredrik Öst.

Men eftersom de inte hade någon erfarenhet, ville konferensarrangörer inte anlita dem. I stället fick de ta till ”en rosa lögn”.

”Rosa lögner är som ett bibliotek. Man lånar en lögn, sedan ser man till att uppfylla den, och sedan lämnar man tillbaka den igen”, säger Fredrik Öst.

Den lånade lögnen gick ut på att säga att trion var ute på föreläsningsturné runt om i världen, men att man nu skulle till Sverige och göra några gratisföreläsningar på skolor för att ”ge tillbaka till samhället”.

”Vi var på massa skolor och föreläste. Efter det hade vi erfarenhet, och då lämnade vi tillbaka lögnen”, säger Fredrik Öst.

I dag slipper Fredrik Öst och Erik Kockum ljuga om att de åker runt i hela världen och föreläser – för det är faktiskt det de gör. Under föreläsningarna, som innehåller både humor och musik av bolagets egna rockband, pratar duon ofta om hur man som företag måste gå mot strömmen för att synas.

  • Foto: Jack Mikrut

”Den konservativa världen är vår värsta fiende. Folk säger att man ska göra saker som de alltid har gjorts. Det används fortfarande metoder och marknadsföringsteorier som skrevs långt innan internet ens fanns”, säger Erik Kockum.

Bolagen som anlitar Snask förstår inte alltid att förändring inte längre är valbart, utan nödvändigt.

”Många har inte en aning om hur de ska kommunicera eller ens bete sig i det offentliga rummet i dag. Ingenting förblir detsamma utan allt är i ständig förändring. Bolag måste lyssna på den obekväma sanningen”, säger Fredrik Öst.

Numera arbetar Snask med flera internationella bolag, och på kontoret på Södermalm sitter personer från världens alla hörn. Ett kvitto på att byrån är populär är att Snask två gånger hamnat på nätverkssajten Working not workings lista över de 50 mest attraktiva arbetsplatserna för kreatörer. Andra företag på listan är Nasa, Google, Apple och Spotify, det andra svenska bolaget som tog sig in på listan.

Förutom en stundande föreläsningsturné i Australien har Snask flera spännande projekt på gång.

”Till exempel profilerar vi en musiktjänst som vi menar kommer att förändra musikbranschen. Vi gör även varumärkesjobb för ett sydkoreanskt modeföretag, som har en kvinnlig grundare vilket är väldigt ovanligt”, säger Fredrik Öst.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies