1515
Annons

Succéår för svenska musikmakare – trots pandemin

Trots pandemin blev 2021 ett av de bästa åren hittills för svenska musikmakare. Det visar branschorganisationen Stims årsrapport.

Casper Bjørner, ny vd på Stim sedan i oktober 2021.
Casper Bjørner, ny vd på Stim sedan i oktober 2021.Foto:Julia Sixtensson

Totalt skrapade Stim, grundat 1923 som Svenska tonsättares internationella musikbyrå, ihop intäkter på 2,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är en ökning med 13 procent jämfört med 2020 och den näst högsta siffran historiskt sett. Av denna summa betalades 1,8 miljarder kronor, 82 procent, ut till låtskrivarna.

Som följd av coronapandemin minskade som väntat intäktsströmmarna från livemusik, som normalt omsätter runt 100 Mkr, men även bakgrundsmusik på restauranger, hotell och butiker, som också är en del av de upphovsrättsrelaterade intäkter som Stim bevakar och sammanställer å sina medlemmars vägnar.

Samtidigt visar den strömmade musiken musklerna. Här är den internationella tillväxten hela 74 procent, vilket till del kan tillskrivas det internationella musiksamarbetet Ice som Stim har tillsammans med sina tyska och brittiska motsvarigheter. Samtidigt har organisationen startat ett nytt samarbete med inriktning på Asien. De intäkter som kommer från film- och tv-tjänster steg med 27 procent tack vare ett antal nya avtal mellan Stim och stora plattformar som Disney Plus och TV4 Play.

”Det här är ett verkligt styrkebesked från svenska kompositörer, låtskrivare och förlag. Stims intäkter från 2021 visar på vilket kulturavtryck som svensk musik gör utomlands”, kommenterar Casper Bjørner, ny vd på Stim sedan i oktober 2021, i ett pressmeddelande.

Stim har numera närmare 99.000 medlemmar, en ökning med 3.300, och 82 nya musikförlag under fjolåret. Under förra året registrerade dessa 93.400 nya verk. Stim delade också ut 4 Mkr i stipendier till talangfulla musikskapare under förra året.

Triboron förbättrar rörelseresultatet – en del projekt har lagts på is

Miljöteknikbolaget Triboron redovisar ett rörelseresultat på -2,9 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (-4,2).

Nettoomsättningen uppgick till 0,2 miljoner kronor (0,2).

”Till följd av den oroliga marknaden samt stigande inflation världen över, fokuserar våra befintliga och potentiella kunder för närvarande mest på att säkra den egna lönsamheten. Därmed har en del projekt lagts på is samtidigt som pågående diskussioner drar ut på tiden ytterligare”, skriver vd Pär Krossling i delårsrapporten.

Han pekar på att även om bolaget offentliggjort få nyheter under det gångna kvartalet har det varit fortsatt aktivt i sin kundbearbetning. 

”Vi har identifierat nya 'prospects' som vi påbörjat diskussioner med samtidigt som vi gjort framsteg med tidigare potentiella kunder. Jag hoppas kunna berätta mera om detta inom en snar framtid”, skriver vd.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,4 miljoner kronor (-3,3) under det andra kvartalet. Likvida medel var vid periodens slut 3,1 miljoner kronor (5,5).

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera