Succé för billig svensk thriller

Sommarens stora svenska biofilm är gjord med minimal budget. Ändå har ”Den blomstertid nu kommer” redan sålts till 15 länder.

I huvudrollen syns Christoffer Nordenrot, som även skrivit manus tillsammans med filmkollektivet Crazy Pictures.

Bild:Samuel Westergren

Enligt SF är det unikt att okända långfilmskapare med ett originalmanus lyckas sälja en film till så många som 15 länder, varav flera i Asien.

”För oss är det ett otroligt fint betyg och skönt att veta att redan innan filmen haft premiär kommer den få ett liv utomlands. Man vill ju göra det man själv tror på, men också att så många människor som möjligt ser ens verk”, säger Christoffer Nordenrot.

Han träffade filmkollektivet Crazy Pictures i Norrköping för drygt tio år sedan efter att ha svarat på en annons om ett långfilmsprojekt.

”Jag åkte till Mjölby och möttes av ett gäng gymnasieungdomar. Vi slet en hel sommar, men det blev aldrig någon långfilm av det.”

Däremot lyckades de senare få ihop ett par kortfilmer som skickades in till en kortfilmsfestival. Bidragen lades upp på Youtube och Crazy Pictures ”Nakenlekar” blev en klicksuccé.

”Vi började spåna om att göra filmer direkt för Youtube. Det fanns ingen ekonomisk vinning i det, men det gick att nå en stor publik.”

2010 släppte de ”Poesi för fiskar” som blev en viral succé.

”Det var fullständigt idiotisk ur ekonomisk synvinkel, men det var startskottet för Crazy Pictures och för mig som manusförfattare och skådis.”

Med hjälp av en Kickstarterkampanj fick de på kort tid in nära 800.000 kronor och kunde starta arbete med ”Den blomstertid nu kommer” som utspelar sig i ett Sverige under attack.

”Vi började med att göra trailern. Idén var att publiken skulle vara delaktig och kunna följa inspelningen och arbetet från start”, säger Christoffer Nordenrot.

Filmens budget ligger på drygt 18 miljoner kronor. En löjligt låg siffra med tanke på de storslagna scener som syns i förhandsklipp från filmen.

Bland finansiärerna märks utöver Crazy Pictures medlemmar (Olle Tholén, Rasmus Råsmark, Albin Pettersson, Victor Danell, Hannes Krantz) en rad privata investerare, SF Bio, SF Studios, Svenska Bio samt Norrköpings filmfond.

Christoffer Nordenrot ser sig som skådespelare i första hand. Manusförfattandet bidrar till att han alltid har något att göra.

”Jag har svårt att sitta och titta på telefonen och hoppas att någon ska ringa. Jag lyfter själv luren. Som manusförfattare är man alltid fri att driva egna projekt.”

Filmen har med svenska mått mätt extremt många visuella effekter. De har gjort totalt 330 så kallade effekttagningar – bara aningen färre än den fjärde Star Wars-filmen.

Även Christoffer Nordenrot tvingades att ändra utseende fysiskt. Hans rollgestalt skildras dels som 16-åring, dels tolv år senare.

”Tanken var att börja filma mitt äldre jag, så jag åt massor av protein, shakes och fett och svällde upp till en ballong på 83 kilo. Men upplägget ändrades och jag tvingades hetsbanta på ett ganska osunt sätt och gick ned 20 kilo för att därefter gå upp igen. Jag gör aldrig om det, men det är talande för projektet hur mycket vi investerat rent personligt.”

Vad kände du när du såg det färdiga resultatet?
”Det overkligt och mäktigt och jag var ganska tom efteråt. Vi har lagt ned så många timmar och så mycket tankeverksamhet. Det är svårt att sammanfatta men jag är otroligt stolt, nöjd och glad. Det är en väldigt modig debutfilm att komma med i Sverige och det gillar jag.”

Vad har du på gång framöver?
”Jag har precis filmat en barnserie till SVT och har flera manusprojekt i olika stadier. Det finns även planer att fortsätta att jobba med Crazy Pictures.”

Är Hollywood ett långsiktigt mål?
”Absolut. Jag kommer fortsätta på det här spåret både som skådespelare och manusförfattare. Att göra olika typer av projekt, allt från humor till drama.”

Galapremiären är i Norrköping den 18 juni och två dagar senare i Stockholm. Nervös?
”Jag känner nog snarare en otroligt stor förväntan. Vi har fått överväldigande bra respons vid provvisningarna. Reaktionerna är att det är en typ av svensk film man inte sett förut. Den aspekten är jag väldigt stolt över – oavsett hur den går på biograferna. Vi får hoppas på en regnig sommar så att många går på bio.”

Hur ska du själv fira midsommar?
”Vi ska vara på föräldrarnas lantställe på Gräsö i Roslagen. Jag måste kolla upp om det finns skyddsrum eller bunkrar där utifall det blir en attack mot Sverige då.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?