1515

Styrelseproffsen: Så tar ni er genom krisen

Skilj på känslor och fakta, håll borta egot som rädsla för att misslyckas och fokusera på att det är företaget som ska klara sig.

Var synlig, rak och ärlig. Sov, ät och pausa. 

Det är några vd-råd som hjälpt näringslivsprofilerna och styrelseproffsen Mats Jansson, Sarah McPhee och Lottie Knutson genom tidigare kriser.

Näringslivsprofilerna och styrelseproffsen Lottie Knutson, Mats Jansson och Sarah McPhee.
Näringslivsprofilerna och styrelseproffsen Lottie Knutson, Mats Jansson och Sarah McPhee.Foto:Jesper Frisk

”Ingen kris är den andra lik”, betonar Mats Jansson efter årtionden som vd, däribland Axfood och SAS, och senare styrelseledamot i Telia Sonera, Candyking och Delhaize.

”Men principerna för krishantering är desamma.”

Kriser kräver extrem prioritering i arbetet som vd, faktabaserade, aldrig känslomässiga, beslut och kritisk granskning av all information, enligt forne SAS-chefen. Vad är sant, vad är känslor och framför allt: vad är relevant för företaget?

”En vd måste bära krisen – informationen och besluten, men också hålla liv i entusiasm och kraft internt. Aldrig gömma sig, aldrig skicka fram andra. Vid materiella skador kan du delegera framträdandet, men aldrig när det gäller drabbade människor. Var ärlig, sakligt driven och rak”, fortsätter Mats Jansson, som gjort sig känd för sin rakhet och utvecklade sin syn på ärlighet i Di Weekend 2013:

”Ärlighet är inte att säga allt man tänker, utan att i stället stå för det man har sagt.”

Även Sarah McPhee, tidigare vd och koncernchef för pensions- och försäkringsjätten SPP, i dag ordförande för bland annat Fjärde AP-fonden och styrelseledamot i Klarna, Bure Equity och Axel Johnson Inc, betonar vikten av transparens och vd:ns fokus framåt.

”Tänk ut vart verksamheten ska och bryt ner det i koncisa steg. Först detta, sedan nästa, sedan nästa…”, säger hon.

”Det är för kriser en vd verkligen behövs. När allt går bra, får andra leda och briljera.” 

Båda lyfter fram att avdela en person som hanterar krisen.

”Se till att krisen inte knäcker hela ledningsgruppen genom att alla gräver ned sig i den. Dela upp ledningsarbetet i krishantering och vanliga verksamheten”, säger Mats Jansson.

Hur mycket bör man som vd följa med i informationsflödet?
”Inte alls. Det ska den personen som är satt att hantera krisen göra. Det gagnar inte vd att veta senaste nytt”, svarar Sarah McPhee.

Hon började på SPP 2008, mindre än tre månader efter Lehman Brothers konkurs i den skenande finanskrisen.

”Jag var ingen expert på det som kom. Men när jag hade kommit fram till att så här ska det bli kände jag ett lugn inför uppgiften. När en kris bryter ut vill man vara snabb och visa kraft, man bryr sig ju. Men det som känns jättebra först kan visa sig bli både dyrt och verkningslöst, och då blir det ingenting. Snabbt är bra men genomtänkt vinner i längden.”

Företagsledare behöver även hålla reda på sina känslor och sitt ego, däribland den egna rädslan för att misslyckas, menar hon.

”Självklart kan det gå åt h-e. Men krisen handlar inte om dig, utom om bolaget du leder.”

Att inte ta saker och ting så personligt är viktigt, enligt Mats Jansson.

Vara känslokall menar du?
”Absolut inte! Inte kall, men kylig. Stor skillnad.”

Enligt honom är det i kriser som agnarna sållas från vetet:

”En vd kan vara oerhört emotionell, men måste kunna hålla avstånd till känslor och fakta för företagets bästa. Det där måste sitta i ditt dna. Det är det karaktärsdraget, inte krisen, som avgör om du är skickad i att hantera kriser eller inte. Resten – hur man sorterar och prioriterar rätt – lär man sig med erfarenheten.”

Men om du inte är extern vd utan familjeföretagare?
”Svårare, men ändrar inget i sak”, svarar Ica-handlarsonen från Kolsva i Västmanland med ett förflutet i den generationsdrivna Axel Johnson-sfären.

Under Mats Janssons nära fyra vd-år i SAS gick bolaget från runt 30.000 anställda till 15.000. Han hanterade flygkrascher med många dödsoffer, strejker, oljepris på nästan 150 dollar fatet, det vill säga flygbränslet kostade lika mycket som personalen, akuta likviditetskriser och emissioner för att undvika konkurs. Miljardförlusterna under finanskrisen 2008-2009 hann knappt klinga av förrän askmolnet från Island ställde samtliga SAS-plan på marken.

”Branschanalytikerna i London kallade mig för Mr Bad Luck. För att orka behöver man en stöttande familj och rutiner. Jag tog inga samtal före klockan 08, gick eller sprang på Djurgården kl 05.30 varje morgon och åt sedan frukost med familjen.”

Även Lottie Knutson, Fritidsresors och hela Sveriges informationsbärare efter tsunamin 2004, framhåller team med rak dialog och prestigelöshet.

”Trots Gottrörakraschen, tsunamin, hårda sparpaket och it-haverier under mina år på SAS och sedan Fritidsresegruppen är coronaviruset det hittills värsta jag upplevt. I princip all verksamhet jag är i närheten av varslar och tvingas permittera merparten av personalen”, säger hon.

Idag arbetar hon som styrelseledamot i bland annat Cloetta, Stena Line och STS Alpresor, föreläsare och skribent.

”Hur långa och svåra arbetssituationer jag än har haft försöker jag gilla läget, ta en sak i taget och ha fokus på de drabbade. Det gäller att ta korta pauser, säkra mat och sömn och införa skift så fort som möjligt.”

Din viktigaste lärdom?
”Att det blir värre innan det blir bättre, och att vi i ledarrollen måste kunna fatta snabba beslut samtidigt som vi hjälper medarbetarna att skymta ett hopp bortom det akuta.”

”Det är inte en slump att utsatta yrkesgrupper bär uniform, skyddsdräkt eller vit rock, som tas av vid arbetsdagens slut. Även kontorsfolk bör göra en liknande symbolhandling; byta kläder, duscha, ta en promenad för att försöka släppa jobbet. När vårt privata jag är detsamma som jobbrollen blir vi sårbara vid uppsägningar och turbulens.”

Men allt är inte mörker. Att ta sig genom kriser ger också starkt positiva erfarenheter, betonar trion.

”Man jobbar nära medarbetare och lär känna varandra på ett annat sätt. Det ger energi. Mina mest positiva minnen och erfarenheter är från just kriser, ibland får man även vänner för livet”, säger Sarah McPhee.

 


Innehåll från Apper SystemsAnnons

Därför använder Nordens största restauranghus Apper för en mer effektiv verksamhet

UMOE Restaurants är Nordens största restauranghus och driver bland annat Starbucks, Peppes Pizza, TGI Fridays och Blender. För stora restaurangverksamheter som denna med många försäljningsställen krävs det att system är stabila och fungerar smidigt både för personal, kunder och driftansvariga. Till hands har UMOE it-specialisterna Apper som hjälper restauranghuset att effektivt driva verksamheten med hjälp av integrerade system – så här funkar det.

Apper förser UMOE Restaurants med kassasystem, beställningssystem och affärssystem som är integrerade med varandra där all data samlas på en central databas. Alla restauranger och försäljningsställen är sammankopplade vilket gör att allt som säljs registreras direkt på en och samma plats. På så sätt kan du i realtid se vilka produkter som säljer bra och även fatta snabba beslut om något behöver förändras. Aktuella försäljningsrapporter är samlat på ett ställe och du kan ha full koll på försäljningen var du än är. Dessutom behövs bara en driftansvarig som enkelt kan följa alla restaurangers statistik via en app i telefonen. 

Henry Karlsen är it-direktör och driftansvarig på UMOE Restaurants och är mycket nöjd med Appers lösningar.

– Med Appers system får jag snabbt en översikt över hela verksamheten i min telefon. För oss är det viktigt att reducera kostnader och då måste vi förenkla våra arbetsprocesser. Vi automatiseras mer vilket gör att mänskliga fel minskar och det sparar både tid och pengar. Systemen gör dessutom arbetsuppgifterna enklare för våra medarbetare, säger han. 

Smidigt och snabbt med integrerade system

Integrationen av systemen är till stor nytta när man ska utveckla eller uppdatera dem. Nya versioner kan ofta göra system instabila men tack vare Appers förmåga att kontinuerligt göra nya förbättringar påverkas inte driftkvaliteten. Så fort en ny version läggs ut så får alla restauranger och butiker den helt automatiskt när kassan startas. 

Fördelarna med integrationen visas även om en vara exempelvis skulle bli säljstoppad. Då kan du enkelt och snabbt plocka bort den ur systemet hos samtliga restauranger. Det blir en bättre upplevelse för både kunder och personal när systemen fungerar så här smärtfritt. 

– För oss är det viktigt med en partner som ser vad vi kan göra bättre och som kan vara en rådgivare. Apper gör att vi blir mer framtidasäkra och moderna och kan möta de höga kraven som ställs på driftsäkerhet och support, avslutar Henry Karlsen.

Apper gör att UMOE kan effektivisera sina affärsflöden och hjälper dem att expandera. Systemen kan enkelt skalas upp, anpassas och interagera vidare tillsammans med att verksamheten växer, något som ofta är kritiskt för företag som UMOE. I sin tur kan UMOE fortsätta att ständigt förbättra kundservice på sina restauranger. 

Om Apper

Vi på Apper skapar digitala möjligheter och långsiktigt värde för våra kunders affärer. Med strategisk förmåga, kreativitet och passion för teknik bygger vi framtidens lösningar idag. Vår vision är att vara den självklara aktören inom verksamhetskritisk IT i Norden där IBM är den största och mest strategiskt viktigaste partnern.

Läs mer om Apper här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Apper Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?