1515

Studsmattor och stränder tar bilarnas plats på Stockholms första framtidsgata

Sandstrand, insektshotell, studsmattor och mandala istället för bilar och parkeringsplatser. I dag invigdes Stockholms första ”framtidsgata”.

”Det är ett prov och se om vi kan använda stadens gator på ett annat sätt. Vi är vana vid att det står bilar och kör bilar på våra gator. Det här är ett sätt att återskapa det som var en gång i tiden, då Stockholm var annorlunda”, sade trafikborgarrådet Daniel Helldén på invigningen. 

Mandala-inspirerade mönster är en av nyheterna på Hälsingegatan i Stockholm.
Mandala-inspirerade mönster är en av nyheterna på Hälsingegatan i Stockholm.Foto:Lennart Johansson

Förbipasserande på Hälsingegatan i höjd med Gustav Vasaskolan i Stockholm har de senaste dagarna mötts av ett febrilt arbete. Istället för parkerade fordon har det dykt upp både en sandstrand, ett uteklassrum och flera studsmattor på gatustråket.

Vad de ser är resultatet av ett pilotprojekt som går under namnet Stockholms Framtidsgator. Delar av Hälsingegatan kommer att vara en så kallad ”framtidsgata” till och med december i år.

Gatan kommer att regleras om till gångfartsområde, vilket innebär att all trafik är tillåten men att samtliga fordon ska hålla samma hastighet som gående på gatan.

Stockholms första framtidsgata invigdes på torsdagen. Med på invigningen var blanda andra Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (längst till vänster av de vuxna i bilden) och Katarina Sahlin, projektledare och trafikplanerare på trafikkontoret (med mikrofonen).
Stockholms första framtidsgata invigdes på torsdagen. Med på invigningen var blanda andra Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (längst till vänster av de vuxna i bilden) och Katarina Sahlin, projektledare och trafikplanerare på trafikkontoret (med mikrofonen).Foto:Lennart Johansson

Gatan invigdes under torsdagen av trafikborgarrådet Daniel Helldén, tillsammans med representanter från trafikkontoret och skolans elever. Daniel Helldén vände sig under sitt invigningstal till eleverna på skolan.

”Det känns otroligt roligt att stå här i dag på en gata där ni hjälpt till och kommit med idéerna till hur det ska se ut. För ofta är de vuxna som står för dem”, sade Helldén.

Bakom projektet står KTH, tillsammans med innovationsmyndigheten Vinnova och Stockholms stad. En konsekvens av projektet är att biltrafiken i området kommer att reduceras samt att parkeringsplatser på gatorna helt tas bort under projektets gång. 

LÄS OCKSÅ Byggsats ska göra p-platsen till mötesplats

Utöver Hälsingegatan har även Tjärhovsgatan på Södermalm och Parmmätargatan på Kungsholmen utsetts till så kallade framtidsgator. 

Sandstrand, studsmattor och en konstvägg. Det är några av nyheterna på Hälsingegatan i Stockholm.
Sandstrand, studsmattor och en konstvägg. Det är några av nyheterna på Hälsingegatan i Stockholm.Illustration:Stockholm Stad

Tjärhovsgatan enkelriktades under våren och blir gångfartsområde. Gatan ska möbleras med uteklassrum, hammock och dansgolv. Delar av Parmmätargatan  kommer att bli gågata och kommer att få bänkar och klättervägg. De båda gatorna ska vara ”framtidsgator” fram till nästa sommar.

Förändringen sker intill skolor där eleverna annars har begränsat med utrymmen på skolgården. Genom att använda gaturummet får de mer utrymme för aktivitet, lek och rörelse. Barnen har själva fått vara med och föreslå vad de vill kunna göra på gatan. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?