Förbipasserande på Hälsingegatan i höjd med Gustav Vasaskolan i Stockholm har de senaste dagarna mötts av ett febrilt arbete. Istället för parkerade fordon har det dykt upp både en sandstrand, ett uteklassrum och flera studsmattor på gatustråket.
Vad de ser är resultatet av ett pilotprojekt som går under namnet Stockholms Framtidsgator. Delar av Hälsingegatan kommer att vara en så kallad ”framtidsgata” till och med december i år.
Gatan kommer att regleras om till gångfartsområde, vilket innebär att all trafik är tillåten men att samtliga fordon ska hålla samma hastighet som gående på gatan.

Gatan invigdes under torsdagen av trafikborgarrådet Daniel Helldén, tillsammans med representanter från trafikkontoret och skolans elever. Daniel Helldén vände sig under sitt invigningstal till eleverna på skolan.
”Det känns otroligt roligt att stå här i dag på en gata där ni hjälpt till och kommit med idéerna till hur det ska se ut. För ofta är de vuxna som står för dem”, sade Helldén.
Bakom projektet står KTH, tillsammans med innovationsmyndigheten Vinnova och Stockholms stad. En konsekvens av projektet är att biltrafiken i området kommer att reduceras samt att parkeringsplatser på gatorna helt tas bort under projektets gång.
LÄS OCKSÅ Byggsats ska göra p-platsen till mötesplats
Utöver Hälsingegatan har även Tjärhovsgatan på Södermalm och Parmmätargatan på Kungsholmen utsetts till så kallade framtidsgator.

Tjärhovsgatan enkelriktades under våren och blir gångfartsområde. Gatan ska möbleras med uteklassrum, hammock och dansgolv. Delar av Parmmätargatan kommer att bli gågata och kommer att få bänkar och klättervägg. De båda gatorna ska vara ”framtidsgator” fram till nästa sommar.
Förändringen sker intill skolor där eleverna annars har begränsat med utrymmen på skolgården. Genom att använda gaturummet får de mer utrymme för aktivitet, lek och rörelse. Barnen har själva fått vara med och föreslå vad de vill kunna göra på gatan.